سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ضرورت مراقبت از فضای موجود- بهنام احمدی*


در فضای خالی از برنامه ریزی و در عین حال سرشار از ثروت خدادادی منابع نفتی و گازی برنامه ریزان دیروزی که با تکیه بر ایده خودساخته 'تصمیم در صحنه' با وجودی که نمی توانستند برای حل دعاوی ساکنان یک بخش مرزی مشترک حتی بین دو استان همجوار نیم قدمی بردارند بلکه با سیر رویایی خودشان ، شعار دارای مصرف داخلی تصمیم گیری برای جهان بشریت را سر می دادند.
ولی امروز به برکت ظرفیت بی منتهای نظام جمهوری اسلامی، دولت کریمه آقای روحانی بخوبی توانسته مردان کاردانی از سلایق مختلف را در زیر سقفی به نام دولت تدبیر و امید در راستای تحول اساسی در فضای زنگنار گرفته از خود رایی و تک روی های مخرب گذشته نه چندان دور را با هدف خدمت رسانی اصولی و در عین حال بی سر و صدا میزبانی کند.
امروز شرایط ایجاد شده از مایه دسترنج شبانه روزی دوساله تیم مذاکر کننده کشورمان در سایه حمایت همه جانبه ملت ایران اسلامی که نهال برجام را پرورش داد در هر گوشه از کشورمان که نظر بیفکنی پیش در آمد تحول و دگرگونی در حوزه اقتصادی را با ترافیک هیات های تجاری خارجی در راستای ارزیابی و جانمایی سرمایه گذاری در ظرفیت های پرشمار این سرزمین بخوبی و بدون از هر گونه چشم مسلح نظاره گریم .
گرچه هنوز برخی ها با حضور این هیات ها بر اساس تخیلات شکل گرفته در مخیله بسته شان که واژه سرمایه گذاری را مترادف با سرمایه داری و یک قدم جلوتر زالوی افتاده به جان ملتها تعبیر می کنند ، نگرانی های جزئی را در جامعه رقم می زنند ولی این افراد دلواپس و در حقیقت دچار فراموشی شده از بیلان کاری گذشته خود باید آگاه باشند که در مقابل دیدگاه اکثریت جامعه که خواهان آبادانی و ارتباط عقلانی و آگاهانه با دنیای پیرامون برای نجات اقتصاد خسته از سیاستهای تدافعی گذشته می باشند دیگر نمی گذارند که کرسی دلواپسان همیشه در جهت پاشیدن بذر ناامیدی و یاس به قوت خود باقی بماند.
اگر بخواهیم خارج از عرف گذشته که بنای کارها در شعارها خلاصه می شد به صورت مصداقی نشانه این تحول را مثال بزنیم باید گفت در استانی چون فارس زمانی که یک سرمایه گذار خارجی که نه بلکه یک سرمایه گذار داخلی می خواست در قالب پروژه ای که نیاز سنجی آن به لحاظ مشهودی اشتغال و یا تسهیل امری چون ترافیک مرکز کلانشهر شیراز به لحاظ ایجاد پارکینگ مناسب، اقدام به سرمایه گذاری کند ، با حضور کفن پوشانی دانشجو نما مواجه شد که تهاجم فرهنگی را معلبه خود کرده بودند و نهایتا موجبات فرار این سرمایه گذار را در فارس مهد تمدن ایران بزرگ نیز رقم زدند.
ولی در همین استان فارس که بقول استاندارش مهندس افشانی به لحاظ قابلیتهای پرشمارش به عنوان ایران قدیم نام برده می شود ، در شرایط بوجود آمده پسابرجام شاهد تردد انبوه و زنجیره وار هیات های تجاری خارجی اروپایی و غیر اروپایی هستیم که این خود پیش زمینه و در واقع نوید بخش تغییر در فضای کسب و کار این استان است که به برکت فضای موجود سیاست دولتمردان تدبیر و امید ایجاد شده است .
لذا چنانکه پیداست با نزدیک شدن به زمان اجرایی مفاد توافقنامه «برجام»، فارس هم به عنوان یکی از استان های مطرح کشور با برخورداری از قابلیت های پرشمارش این روزها میزبان هیأت های مختلف تجاری و رایزنان بازرگانی از اقصی نقاط جهان شده است.
مسئولان و تحلیل گران اقتصادی در استان فارس این حضور کم سابقه هیات های مختلف تجاری در فارس را نوید بخش تقویت بازار کار و پرنشاطی فضای کسب و کار می دانند.
آنان بر این باورند که باید از فضای ایجاد شده بابرنامه ریزی لازم و تلاش بیشتر از حضور این هیات ها و جذب سرمایه گذاری های خارجی در راستای اشتغال پایدار و خلق فرصتهای شغلی حداکثر استفاده را برد .
استاندار فارس با اظهار خوشبینی از توافق صورت گرفته در حوزه هسته ای براین باور است که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 زمینه ساز حضور هیات های متعدد تجاری و بازرگانی از کشورهای مختلف دراغلب نقاط ایران اسلامی از جمله استان فارس شده است.
سید محمد علی افشانی، می افزاید طی ماه های گذشته شاهد هستیم که کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی با هدف گسترش روابط تجاری، هیات های تجاری خود را راهی کشورمان می کنند که استان فارس با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف، یکی از مقاصد این هیات هاست.
وی ادامه می دهد که از سوی دیگر، روزانه نیز شاهد هستیم ، تعداد قابل توجهی گردشگر و مسافر کشورهای مختلف از طریق فرودگاه بین المللی شیراز وارد این شهر می شوند تا از اماکن و مراکز گردشگری فارس و شیراز دیدن کنند.
بخوبی می توان دریافت که حضور هیاتهای مختلف تجاری خارجی از یکسو و میزبانی استان فارس از 30 رایزن بازرگانی کشورمان در 30نقطه کلیدی جهان در زمینه صادرات و بازاریابی خود دال بر مطلوب شدن افق پیش روی فضای سرمایه گذاری در ایران اسلامی از جمله فارس به عنوان چهارمین استان با جمعیت پنج میلیونی اش دارد.
همزمان با تحولات آشکار در فضای سرمایه گذاری و معیشتی استان فارس به عنوان مصداقی روشن حکایت از این تغییر فضا و ایجاد هر چه بیشتر شور نشاط سیاسی آن هم در آستانه دو رویداد بزرگ انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری دارد که نسبت به چندماه قبل خود نیز به لحاظ سخنرانان سلایق مختلف تغییر اساسی کرده است .
پر واضح و مبرهن است که حوزه سیاسی فضای حاکم شده امروز هیچگاه قابل مقایسه با فضای بسته قبل از 24خردادماه 92نیست .
البته گهگاهی در گوشه ای شاهد برخورد قهر آمیز برخی دلواپسان در شیراز دیروز به لحاظ فضای سیاسی در خصوص آقای مطهری بودیم و یا در ورامین شاهد باز برخوردی دیگر از ان شکل البته با این تفاوت که سردمدار ورامینی متاسفانه از کسانی بود که می باید برای مردم با قانونگذاری از قانون و نظم سخن نوید دهد بودیم ولی در مجموع باید اگاه بود که این جاده خاکی رفتن موردی برخی ها در مقابل اراده پولادین جامعه حداکثری ملت رشید ایران هوادار نظم بخشی، پایدار ، قطعا ره به جایی نخواهد برد.
بنابراین باید امروز به برکت فضای پدید آمده و نگاه مردمدارانه سیاستمداران کهنه کار دولت تدبیر بخوبی شاهد حضور سخنرانان مختلف از طیف های سیاسی رقیب در جای جای ایران اسلامی از جمله فارس پهناور هستیم و این فضای سیاسی بانشاط در فارس این روزها بقدری ملموس است که در یک ساعت همزمان در دو سالن جداگانه آن هم در یک دانشگاه شما شاهد سخنرانی دو طیف فکری رقیب با هم هستید که علاقه مندان و هواداران پر و پا قرص هر طیف در یک فضای آرام و به دور از هر گونه تنش برای سخنرانان خود میدان داری می کنند.
البته برخی ها هم بر مبنای تحلیل های شخصی خود فضای پر نشاط سیاسی کنونی حاکم بر فضای جامعه و دانشگاهها را بر نمی تابند و با بزرگ نمایی و در واقع سیاه نمایی حاشیه های کم رنگ اینگونه عرصه های تمرین دموکراسی در این محیط ها بدنبال برگشتن به وضع قبلی هستند .
در نهایت امر باید گفت که نگاه خردمندانه و آینده نگرانه دولتمردان تدبیر و امید با گذشت دو سال و اندی از حماسه 24خرداد سال 92 این روزها بخوبی در فضای اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه ایران اسلامی خودش را نشان داده و نشاط و گرمی خاص و نویدبخشی را بر فضای سرد گذشته گسترانیده است که این فضا از جانب کسانی که دل در گروی این سرزمین مانایی دارند نیز بیش از هر زمان دیگر نیاز به مراقبت دارد.
رئیس ایرنا در استان فارس

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آیا اهورا مزدا یک موجود فضای بود؟