علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ترمیم شکاف لب وکام؛ شایع ترین جراحی پلاستیک بیماری های مادرزادی


دکتر رضا وقردوست در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: لازم است برای کودکانی که با این عارضه متولد می شوند، در شش ماهه اول تولد جراحی پلاستیک انجام شود تا شکاف روی صورت وسیع تر نشود و کودک بتواند غذا بخورد و رشد مناسبی داشته باشد.
دکتر وقردوست که در حاشیه چهلمین کنگره جامعه جراحان ایران سخن می گفت، ادامه داد: همچنین برای این که کودک در سنین بالاتر بتواند صحبت کند و از نظر ظاهری نیز چهره مناسبی داشته باشد، باید تحت جراحی پلاستیک لب و کام قرار گیرد.
وقردوست با یادآوری میزان شیوع بیماری شکاف لب و کام (هفت در هزار تولد زنده در دنیا) گفت: در چین و کشورهای بلوک شرق میزان شیوع بیشتر و در ایران درحد میانگین جهانی است.
دبیر کنگره جامعه جراحان پلاستیک اظهار کرد: بیشتر افرادی که در کودکی مشکل شکاف لب و کام داشته اند، در سن 16 سالگی نیاز به جراحی بینی دارند تا ظاهر قابل قبول تری داشته باشند و بتوانند به زندگی عادی بازگردند.
وقردوست گفت: علاوه بر این، کودکانی هستند که با مشکلات دیگری در قسمت های دیگر صورت مانند بینی و ناحیه استخوانی صورت مواجه هستند که در دوران رشد باید اعمال جراحی پلاستیک برای آنها انجام شود.
وی چسبندگی در انگشت ها یا داشتن انگشت اضافی را از دیگر مشکلات مادرزادی عنوان کرد که با جراحی پلاستیک قابل اصلاح هستند.

** روش های جدید جراحی پلاستیک و کاهش مدت بستری بیماران سوختگی
دبیر کنگره جامعه جراحان پلاستیک ایران گفت: در مورد درمان سوختگی ها روش های جدیدی در حوزه جراحی پلاستیک ارایه شده است؛ به عنوان نمونه در گذشته بیماری که با سوختگی به بیمارستان مراجعه می کرد، باید سه هفته در بیمارستان بستری می شد تا زخم او تمیز و بافت های مرده برداشته شود و در طول این سه هفته احتمال داشت بسیاری از بیماران جان خود را از دست بدهند.
وقردوست افزود: اما درحال حاضر این کار در هفته اول انجام می شود و بیمار سوختگی در هفته اول از بیمارستان مرخص می شود یعنی در طول سه روز اول زخمی که نیاز به ترمیم دارد، ترمیم می شود و در نهایت پس از یک هفته بیمار از بیمارستان مرخص می شود.
وی ادامه داد: پس از آن اگر بدشکلی در بدن وجود داشته باشد، حدود هشت ماه تا یک سال بعد جراحی پلاستیک انجام می شود تا بیمار هرچه زودتر به وضعیت قبل از جراحی و زندگی عادی بازگردد.

** همه جراحی های پلاستیک غیرضروری نیستند
دبیر کنگره جامعه جراحان پلاستیک اظهار کرد: بسیاری از اعمال جراحی زیبایی برای برخی افراد ضروری است و کیفیت زندگی و آینده آنها به این جراحی وابسته است بنابراین نمی توان گفت که انجام همه این جراحی ها ضرورتی ندارد.
وقردوست گفت: به عنوان مثال فردی که بینی بسیار بدشکلی دارد با انجام عمل جراحی پلاستیک، کیفیت زندگی او بهبود می یابد و می تواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند، ارتباطات اجتماعی بهتری داشته باشد، ازدواج کند و با وضعیت روانی بهتری به زندگی خود ادامه دهد؛ بنابراین هر نوع عمل جراحی نکوهش شده نیست و در بسیاری از موارد حتی ضروری نیز هستند.
وی با بیان این که جراحی هایی بی مورد هستند و نباید انجام شوند که می توانند مشکل ساز باشند، افزود: انجام جراحی پلاستیک برای فردی که نیازی از نظر ظاهری به اینگونه اعمال ندارد و تنها می خواهد شبیه به فرد دیگری شود، غیرضروری و غیرقابل قبول است.
وقردوست ادامه داد: به طور کلی هدف اصلی از انجام اعمال زیبایی، رفع اشکالات است نه اینکه فردی را شبیه فرد دیگری کنیم.
وی توضیح داد: یکی دیگر از کاربردهای جراحی پلاستیک، در مورد درمان زخم های مزمن است؛ به عنوان نمونه فردی که تصادف کرده و زخمی در پا دارد و این زخم مدت ها برطرف نشده است، با یک عمل جراحی می توان زخم او را برطرف کرد و او را به زندگی عادی بازگرداند.
چهلمین کنگره جامعه جراحان ایران از 20 تا 23 اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی در حال برگزاری است.
علمی**1834**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
شکاف لب وکام یا لب شکری چیست؟