آنکارا: "پ.ک.ک" دیگر به حرف اوجالان گوش نمی‌دهد


یک مقام‌ ارشد ترکیه گفت، آنکارا بر این باور است که حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) دیگر به حرف‌های عبدالله اوجالان گوش نمی‌کند و لذا هیچ معنایی ندارد که به رهبر محبوس پ.ک.ک اجازه انتشار سخنان علنی داده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران خارجی گفت که عبدالله اوجالان، رهبر محبوس "پ.ک.ک" کنترل خود را بر رهبری نظامی مستقر در کوهستان "قندیل" در شمال عراق از دست داده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دیگر به قانونگذاران حزب "دموکراتیک خلق" اجازه دیدار با اوجالان داده نمی‌شود، گفت: دفعه قبل که او سخنانی را منتشر کرد، هیچ کس به حرفش گوش نداد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با اجازه دادن به قانونگذاران کرد برای دیدار با او "ریسک بزرگی" کرد. این اقدام با واکنش تند ملی‌گرایان همراه شد.

ترکیه هم ‌اکنون شاهد یکی از بدترین درگیری‌ها با پ.ک.ک طی سال‌های گذشته است و این روند خصوصا یک سال و نیم پس از شکست آتش‌بس میان کردها با دولت آنکارا بدتر شد. تاکنون قانونگذاران حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق (HDP) بارها با اوجالان در زندان "امرالی" دیدار کرده و با پیام‌هایی از جمله درخواست رهبر محبوس برای خلع سلاح "پ.ک.ک" بازگشته‌اند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود: "تمام کارهای ما در راستای صلح است". این قانونگذاران به زندان امرالی می‌رفتند و امید داشتیم که پ.ک.ک به حرف اوجالان گوش کند اما اینطور نشد. رهبری پ.ک.ک در قندیل نمی‌خواهد خلع سلاح شود و به جنگ در سوریه به چشم فرصت می‌نگرد. از سوی دیگر رابطه‌ای قوی میان مبارزان کرد در شمال سوریه و پ.ک.ک در شمال عراق وجود دارد.

وی گفت: روند صلح اکنون به حالت تعلیق درآمده و اگر پ.ک.ک به توقف حملات علیه ارتش ترکیه تصمیم بگیرد، از شهرها خارج شود و نیت خلع سلاح داشته باشد، این روند می‌تواند دوباره آغاز شود. عملیات‌های ارتش ترکیه تا زمانی که پ.ک.ک تهدیدی علیه امنیت ملی محسوب شود، ادامه دارد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟