سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فکر نمی‌کردم به این زودی بگوییم زنده‌یاد اینانلو!


مجید رجبی‌معمار - مدیرعامل خانه هنرمندان - که در مراسم نکداشت زنده‌یاد اینانلو سخنرانی می‌کرد، او را مردی پرانرژی و با جذبه توصیف کرد و گفت: اصلا فکر نمی‌کردم به این زودی در مجلسی شرکت کنیم که بخواهیم بگوییم زنده‌یاد اینانلو!

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، رجبی معمار که خود از مدیران سابق تلویزیون بوده است، در ادامه سخنانش گفت: مرحوم اینانلو به قدری مرد پرانرژی و باجذبه‌ای بود که ما فکر نمی‌کردیم به این زودی‌ها از پیش ما برود؛ البته ناگفته نماند که مرگ حق است و برای همه است و گریزی نیست اما در مورد بعضی آدم‌ها واقعا نمی‌توانیم این گونه تصور کنیم که به این زودی‌ها از این دنیا بروند. طی مدتی که با مرحوم اینانلو آشنا شدم واقعا احساس می‌کردم این آدم را ده‌ها سال می‌شناسم چرا که او به قدری صمیمی و بزرگوار بود و روح بزرگی داشت که با او احساس صمیمیت می‌کردیم.

وی سپس با بیان اینکه «با درگذشت زنده‌یاد اینانلو انسان بزرگی را از دست دادیم»، خاطرنشان کرد: این اتفاق برای تک تک ما یک تذکر است تا قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم. زنده‌یاد اینانلو چند ماه قبل از فوتش نزد من به وزارت نیرو آمد و طرح‌های بسیار جالبی در حوزه‌های آبگیر و سدها ارائه داد که در این زمینه مطالعه بسیاری هم کرده بود و قرار بود این طرح‌ها را هم به سرانجام برسانیم. اکنون که در خانه هنرمندان هستم با روی گشاده در خدمت این جمع هستیم و خانه هنرمندان این افتخار را می‌کند تا در خدمت همه هنرمندان عزیز باشد؛ ضمن اینکه ما در این زمینه باید از رسانه‌ها هم کمک بگیریم به خصوص تلویزیون که باید حتما در این زمینه ما را کمک کند.

مراسم نکوداشت مرحوم محمد علی اینانلو

رجبی معمار در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به اهمیت آثار مرحوم اینانلو اشاره کرد و یادآور شد: کارهای زنده‌یاد اینانلو خیلی مورد توجه کشورهای خارجی قرار گرفت و این باعث افتخار ماست. امیدواریم همه هنرمندان و مسئولان قدر این سرزمین و ملت را بدانند.

در ادامه این مراسم ناصر عظیمی از پیشکسوتان حوزه ورزش که دوست قدیمی محمدعلی اینانلو بود، در سخنانی کوتاه گفت: از زمانی که مرحوم اینانلو در دانشگاه تهران بودند با ایشان آشنا شدم، تا بعد از اینکه در حوزه مطبوعات قلم در دست گرفتیم و با یکدیگر همکار شدیم. او از همان دوره جوانی‌اش هم ورزش می‌کرد و به ورزش علاقه داشت. مرحوم اینانلو عضو تیم والیبال دانشگاه بود که بعدها در این زمینه پیشرفت کرد. مرحوم اینانلو وقتی دوربین خرید به کار عکاسی پرداخت و از ما جدا شد. او دوربین فیلمبرداری خرید و باز هم از ما جدا شد. به فضای طبیعت رفت و باز هم از ما جدا شد تا اینکه ما در سال 1357 به همراه چندین تن از دوستانمان تصمیم گرفتیم جمعی را پدید آوریم تا دوستان قدیمی را کنار یکدیگر نگه داریم.

وی در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد:‌ ما فقط بیابان‌های قشنگ نداریم بلکه آدم‌های قشنگی همچون مرحوم اینانلو داریم که قدرشان را نمی‌دانیم. یادش بخیر او همیشه می‌گفت من یک تنه ایران را به جهان می‌شناسانم و واقعا هم این کار را کرد. او اگر دست به دوربین می‌زد بهترین تصاویر را پدید می‌آورد و اگر به بیابان می‌رفت بهترین مسیرها را انتخاب می‌کرد. محمدعلی اینانلو خیلی بزرگ بود. اکنون هیچ‌وقت باور نداریم که اینانلو دیگر در جمع ما نیست. کسانی که بزرگ هستند هیچ‌وقت نمی‌میرند.

در ادامه این مراسم علیرضا شجاع‌پور، شاعر پیشکسوت که چندین سال با محمدعلی اینانلو دوست بود در ابتدا گفت: محمد اینانلو جوری زندگی می‌کرد که برای آنان که او را می‌شناختند مرگش باورپذیر نبود. اینانلو شعر وطن را خودش خوانده است و من او را همراهی کردم.

این شاعر پیشکسوت که شعر وطن را سروده است به یاد مرحوم اینانلو چند بیتی از همین شعر را برای حضار خواند.

به گزارش ایسنا، هوشنگ فتحی، پیشکسوت عرصه ورزش از دیگر سخنرانان مراسم نکوداشت زنده‌یاد محمدعلی اینانلو بود.

وی که از دوستان آن مرحوم بود، در ابتدا بیان کرد: در این فضای به شدت احساسی و حماسی صحبت کردن آسان نیست من اعتراف می‌کنم طی این سال‌ها هر کجا که با مرحوم اینانلو بودم سعی می‌کردم همیشه قبل از ایشان باشم؛ چرا که هر کس بعد از ایشان بود دیگر هیچ‌کس حرف‌هایش را گوش نمی‌کرد. هیچ‌وقت در کنارش عکس نمی‌گرفتم چرا که قد رشیدش اجازه هنرنمایی به هیچ‌کس نمی‌داد. یک اعتراف دیگر می‌کنم و آن هم این است که هیچ‌وقت با مرحوم اینانلو هم‌غذا نمی‌شدم چرا که از پس او برنمی‌آمدم.

مراسم نکوداشت مرحوم محمد علی اینانلو

او در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: آنچه که من اکنون می‌خواهم درباره اینانلو بگویم که ملات تنوع شخصیت و پیونددهنده اینانلو باشد، وجه وطن‌دوستی و ایران‌خواهی او بود. آنچه که طی این چند دهه دوستی از او دیدم این بود که او یک زمین‌دار و کشاورز بود. هزینه می‌کرد تا سر به کوه و دشت و بیابان بزند، برنامه بسازد و به ایرانیان معرفی کند تا وطنشان را بشناسند. او التماس می‌کرد که وطنتان را اذیت نکنید. در روزگاری که همه به جان وطن افتادند تا نابودش کنند، کسی مثل اینانلو همه چیزش را می‌داد تا بگوید وطن این است.

فتحی در ادامه و بعد از پایان صحبت‌هایش از حاضران در این مراسم خواست تا یک دقیقه به پا ایستند و به احترام مرحوم اینانلو سکوت کنند.

در ادامه این مراسم ناصر میرفخرایی، پیشکسوت والیبال و بازیکن سابق تیم ملی والیبال که او هم از دوستان مرحوم اینانلو بود در جمله‌ای کوتاه گفت:‌ مرحوم اینانلو همیشه در شادی و غم خانواده والیبال حاضر بود و هر زمان که با او تماس می‌گرفتیم آماده بود تا در مراسم‌های ما شرکت کند و حضور داشته باشند.

وی سپس به بیان خاطراتی که از مرحوم اینانلو به یاد داشت، پرداخت.

اسماعیل میرفخرایی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که او هم در سخنان کوتاه به خاطره‌گویی‌ از دوستی‌اش با مرحوم اینانلو پرداخت.

وی گفت:‌ مرحوم اینانلو همیشه دوست داشت همه افکارش را رک و راست بیان کند. او شکمو نبود اما شکم‌دوست بود. اکنون یادش گرامی و روحش شاد.

به گزارش ایسنا، جلال نصیریان استاد پیشکسوت جهانگردی که در این مراسم نکوداشت حضور داشت طی سخنانی به اهمیت مقوله جهانگردی اشاره کرد و در این زمینه توضیحاتی را ارائه داد.

مراسم نکوداشت مرحوم محمد علی اینانلو

وی گفت:‌ دوست عزیزم محمدعلی اینانلو جانش و همه چیزش فدای وطن بود. به نظرم اینانلو بزرگترین ایرانگرد بود. روحش شاد باد و عمر معشوق زیبایش ایران جاودانه باد.

محمود سخت‌باز که از یاران قدیمی مرحوم اینانلو بود هم در این مراسم سخنرانی کرد.

وی در ابتدا گفت: همه، خوبی‌های مرحوم اینانلو را گفتند و من اکنون نمی‌توانم چیزی بگویم. روحش شاد، او ظریف و لطیف بود. این مرد کاری برای ایران کرد که همیشه دغدغه‌اش طبیعت ایران بود.

او در ادامه خاطره‌ای از یکی از سفرهایش با مرحوم محمدعلی اینانلو برای حضار تعریف کرد.

اسد تقی‌زاده، محیط‌بان که در این مراسم حضور نداشت، به شکل ارتباط تلفنی در سخنانی کوتاه به آشنایی‌اش با مرحوم اینانلو اشاره کرد و از علاقه‌اش به آن مرحوم گفت:‌ من حدود هفت سال و هفت ماه در زندان بودم و در حین انجام وظیفه این اتفاق برایم افتاد و تا وقتی که آزاد شوم مرحوم اینانلو همیشه سراغم را می‌گرفت و همیشه همراه من بود. من واقعا ایشان را دوست داشتم.

مجید نواییان، رییس موزه دارآباد که در این مراسم حاضر شده بود، بیان کرد:‌ دیگر خان پیش ما نیست. دوستان همه چیز را درباره مرحوم اینانلو گفتند. ما طی یک سال گذشته سه تن از دوستان عزیزمان در حوزه محیط زیست را از دست دادیم. زنده‌یاد اینانلو، دکتر صدوق و مهران دوستی عزیز که هر سه از دوستان ما در حوزه محیط زیست بودند.

وی گفت: امیدواریم جوانان این راه را ادامه دهند؛ چرا که نباید این کوله بر زمین بماند و این راه باید ادامه پیدا کند اگرچه که ممکن است راهمان ندهند اما حتی شده یواشکی، باید برویم.

آرش اینانلو آخرین سخنران مراسم نکوداشت پدرش بود که در ابتدای صحبت‌هایش ضمن تشکر از حضور و همراهی حضار و علاقه‌مندان به پدرش خاطرنشان کرد: در دعوتنامه‌ای که برایم تلگرام شده بود اسم من اول بود و خوشحال بودم که اول از همه سخنرانی می‌کنم اما کمی ردپای بدجنسی دیدم که آخرین سخنران شدم. البته ببخشید در اینجا کمی رفتار شوخ طبعانه پدر را تکرار می‌کنم. از همه عزیزان که در این مراسم شرکت کردند نهایت تشکر را می‌کنم و خودم را موظف می‌کنم که از حضور آقای حمید بهمنی که یار قدیمی و دوست‌داشتنی پدرم بود واقعا تشکر کنم.

به گزارش ایسنا، مراسم نکوداشت زنده‌یاد محمدعلی اینانلو عصر روز گذشته، 19 اردیبهشت‌ماه در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این ن&a


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // آیتم ویژه 90 به یاد مرحوم اینانلو‬‎