علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



امسال زمان اجرایی کردن طرح‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است


امسال زمان اجرایی کردن طرح‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر استایسنا/ رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران با اشاره به واگذاری کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از سوی سازمان یونسکو در سال گذشته، گفت: فعالیت در حوزه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به نوبه خود می‌تواند در کاهش تغییرات اقلیم تأثیر بسزایی داشته باشد و سال جاری زمان اجرایی کردن اهداف و طرح‌های این حوزه است.
دکتر مجید عباسپور رییس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در نشست بررسی توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس با بیان اینکه موضوع تغییرات اقلیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: نشست تغییرات اقلیم پاریس بواسطه اتفاقات تروریستی و مسائل برجام از نگاه‌ها دور مانده است.

به گفته رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران، این نشست در راستای بررسی توافق صورت گرفته در نشست پاریس برگزار شده و می‌تواند فتح بابی برای ارائه نقطه نظرات صاحبنظران و کارشناسان این حوزه در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ... باشد.

وی ادامه داد: دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با فعال‌سازی رشته‌های جدید نظیر مدیریت ریسک، دکتری GIS و HSE، نمک زدایی ... که برخی از آنها برای اولین بار در ایران راه‌اندازی خواهند شد، گام موثری در ارتقای علوم مرتبط با محیط زیست بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه صندوق پژوهش‌های علمی کشور موضوع تغییرات اقلیم را یکی از اولویت‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود اعلام کرده است، افزود: این صندوق از طرح‌ها و پروژه‌هایی که در حوزه تغییرات اقلیم صورت گیرد، حمایت می‌کند.

دکتر عباسپور با اشاره به واگذاری کرسی انرژی‌های تجدیدپذیر به واحد علوم و تحقیقات از سوی سازمان یونسکو در سال گذشته، راه‌اندازی این دفتر در اواخر سال گذشته و افتتاح سایت مرتبط با آن به دو زبان انگلیسی و فارسی در سال جاری، افزود: فعالیت در حوزه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به نوبه خود می‌تواند در کاهش تغییرات اقلیم تأثیر بسزایی داشته باشد و سال جاری زمان اجرایی کردن اهداف و طرح‌های این حوزه است.

دکتر عباسپور از برگزاری مسابقه بین‌المللی «ارائه ایده‌های نوین در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر» توسط کرسی انرژی‌های تجدید پذیر در واحد علوم و تحقیقات خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این مسابقه، افزایش دانش فنی در حوزه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیذیر و نتیجتا کمک به ارائه راهکار در زمینه تغییرات اقلیم است.

رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران ادامه داد: این انجمن مطالعات TNA، ارزیابی نیازهای تکنولوژی با رویکرد تغییر اقلیم و آب و هوا را بصورت گسترده و با کمک سازمان‌های مرتبط انجام داده است که بعد از تأیید مرکز همکاری‌ها و فناوری‌های ریاست جمهوری نسبت به انتشار آن اقدام خواهد شد.

دکتر عباسپور افزود: بر اساس آمار ایران با انتشار حدود 590 میلیون تن گاز گلخانه‌ای، در بین 10 کشور بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای قرار دارد؛ لذا توجه به تکنولوژی‌هایی که با حداقل هزینه بهترین نتیجه را در کاهش این میزان انتشار گاز گلخانه‌ای دارند، باید اولویت اول در بخش‌های مختلف صنعت، انرژی، حمل ونقل، کشاورزی، جامعه و سایر بخش‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ایران درصد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در عمل صفر است، تصریح کرد: به عنوان مثال از حدود 76 هزار مگاوات برق تولیدی، تنها 120 مگاوات آن از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود.

دکتر عباسپور تصریح کرد: رشد مصرف انرژی در ایران سالیانه بین 8 تا 9 درصد است. حرکت به سمت کاهش و کنترل و صرفه جویی در مصرف انرژی و جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های پاک، وظیفه‌ای است که تنها با همکاری و همدلی تمامی سازمان‌ها و مردم امکان پذیر خواهد شد.

رییس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات از برگزاری نشست منطقه‌ای و کارگاهی دو روزه در روزهای سوم و چهارم خرداد ماه امسال با محوریت چالش‌های حوزه خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدوارم نتایج حاصل از برگزاری این نشست‌ها بتواند گام موثری در ارائه نظرات و توصیه‌های مهم در رفع مشکلات زیست محیطی کشور و منطقه باشد.

نشست بررسی توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس با همکاری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن متخصصان محیط زیست ایران و با حضور رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرکل کمسیون ملی یونسکو، معاون مرکز اطلاعات همگانی سازمان ملل متحد، هماهنگ کننده ملی برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی عمران ملل متحد و جمعی دیگر از فعالان سازمان‌های مردم نهاد و دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
آلمان و ۱۰۰٪ انرژی تجدیدپذیر!