فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نتایج گاهنگاری میرک به زودی اعلام می شود


به گزارش دریافتی روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان سمنان ، حامد وحدتی نسب در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان این که بررسی دقیق گاهنگاری میرک در یکی از آزمایشگاه‌های مطرح کشور فرانسه در حال انجام است، افزود: حداکثر تا یک ماه آینده نتایج دقیق گاهنگاری این محوطه باستانی اعلام می‌شود.
محوطه میرک در اطراف روستای دلازیان در هشت کیلومتری جنوب سمنان واقع شده است و بر اساس یافته‌های باستان شناسان این محوطه بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.
وی با اشاره به اینکه فصل جدید کاوش در میرک نیز سال جاری انجام می‌شود،اظهار داشت : بر اساس گاهنگاری دقیق می‌توان برای نحوه انجام فصل جدید بررسی این محوطه برنامه ریزی کرد.
وی خاطرنشان کرد : گاهنگاری مطلق لایه‌های استقراری در کنار بازسازی اقلیمی حدود 100 هزار سال گذشته حاشیه شمالی کویر مرکزی، زمینه انجام دیگر تحقیقات در ادوار پارینه سنگی این محدوده مهم جغرافیایی را فراهم می‌کند و باعث می شود محوطه میرک به عنوان شاخصی برای ارائه گاهنگاری برای دیگر محوطه ها در حاشیه شمالی کویر مرکزی به کار گرفته شود.
وحدتی نسب ادامه داد : کارهای کارشناسی رسوب شناسی در حال انجام است و نتایج زمین شناسی و رسوب شناسی دید وسیع تری در رابطه با این محوطه ارائه می‌کند و به طور قطع در مرحله جدید کاوش، نتایج مهم‌تر و گسترده‌تری حاصل می شود.
وی تصریح کرد : پس از برگزاری جلسه با رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان و کسب مجوزهای لازم، برنامه کاوش در فصل بعد اعلام می‌شود که زمان احتمالی آن شهریور ماه و با حضور متخصصان مرکز ملی علوم فرانسه است.
متخصص انسان شناسی پیش از تاریخ در موسسه علوم کشور فرانسه با بیان اینکه در فصل قبلی کاوش، محل استقرار انسان های نئاندرتال یافت شد، گفت: از جمله برنامه‌های فصل جدید کاوش، پیدا کردن امتداد استقرار است.
پرفسور 'ژیل بریون' از دیگر اهداف کاوش در میرک را حفاظت از این منطقه و معرفی آن به مردم اطراف آن و گردشگران عنوان کرد و افزود : می توان بخش‌هایی که در فصل جدید مورد کاوش قرار می‌گیرند را به عنوان سایت موزه در معرض دید عموم قرار داد تا مردم با کاوش های پارینه سنگی آشنا شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت : انجام کاوش در محوطه میرک فرصت بسیار مناسبی برای معرفی استان و بررسی دقیق این منطقه است.
حسین خواجه بیدختی گفت: این اداره کل آماده همکاری و فراهم کردن شرایط حضور باستان شناسان مطرح برای کاوش در میرک دارد.
در این جلسه دکتر بریون از مرکز ملی علوم فرانسه، دکتر زهره انواری از دپارتمان انسان شناسی دانشگاه تهران، خانم دومنیک گریمورانور استاد دانشگاه در زمینه باستان شناسی، ولری زیتون از مرکز ملی علوم فرانسه و استاد فرازمند استاد دانشکده علوم دانشگاه تهران، مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و سروش هاشمی ناظر فصل قبل کاوش در میرک حضور داشتند.
اعضای حاضر در جلسه، برای بازدید و بررسی هر چه بیشتر برای تصمیم گیری در مورد جزئیات تکنیکی فصل بعد پس از پایان جلسه در محوزه میرک حضور یافتند.
سال گذشته کار گمانه زنی در محوطه میرک برای مشخص شدن زوایای تاریک این بخش از جغرافیای ایران در ادوار پارینه سنگی انجام شد.
این محوطه فاقد معماری، ابزارهای سفالی و فلزی است و تنها یافته‌های قابل بررسی، دست ابزارهای سنگی انسان های نئاندرتال است.
نخستین فصل از کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک درجنوب سمنان نشان دهنده ویژگی های سنت های رایج تراشه‌ برداری در پارینه سنگی میانی است که این امر انتساب آنرا به نوعی از انسان منقرض شده به نام انسان نئاندرتال قوت می‌بخشد.
میرک نخستین محوطه استقراری پارینه سنگی روباز در ایران است که مورد کاوش قرار گرفته است.
محوطه میرک در اطراف روستای دلازیان در هشت کیلومتری جنوب سمنان واقع شده است و بر اساس یافته‌های باستان شناسان این محوطه بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.
اکنون کار بر روی نمونه‌های رسوب شناسی، گرده این محوطه در مرکز ملی علوم کشور فرانسه در حال انجام است.
6026/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بعد از اعلام نتایج مسابقه talent