سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



جراحی آپاندیسیت و عوارض جانبی آن


appendix

چرا آپاندیسرا بر می دارند و چه عواملی باعث ایجاد عارضه آپاندیسیت در افراد می شود چگونه می توان آن را درمان کرد و با چه علائمی می توانیم به بروز آن در بدنمان مشکوک شویم عوارض جانبی جراحی آپاندیسیت کدامند؟

 آپاندیس زائده ای کوچک و شبیه کرم است که به روده بزرگ چسبیده است. این عضو حاوی مجموعه ای از سلول های دفاعی بدن است که البته نقش شناخته شده ای در دفاع عمومی بدن ندارد.آنچه این عضو را مهم می کند این است که به دلایلی ممکن است دچار التهاب و تورم شده و باعث عفونت موضعی یا وسیع شکمی شود. شروع آپاندیسیت علائم کمی دارد. درد در وسط شکم است و گاهی کم و زیاد می شود.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که آپاندیس دیگر آنقدرها هم شایع نیست و آنتی بیوتیک ها و تجویزهای خانگی می‌توانند آن را درمان کنند، اما در واقع آپاندیسیت هنوز هم مشکل شایعی است که تنها با جراحی درمان می‌شود و آنتی بیوتیک ها و توصیه های خانگی شاید در بهبودی فرد بیمار، پس از جراحی نقش داشته باشند.

آپاندیس به چه دردی می خورد؟

دکتر رضادوست فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی در خصوص آپاندیس گفت: آپاندیس یا روده کور یک زائده باریک است که از روده بزرگ منشعب می‌شود و به خاطر ظاهر شبیه کرم آن به نام آپاندیس شناخته می‌شود.

این عضو در ناحیه پایین سمت راست شکم قرار گرفته و در حدود ۱۰ سانتیمتر طول و نیم سانتیمتر قطر دارد.

وی ادامه داد : مشابه سایر مسیرهای گوارشی، آپاندیس از یک لایه داخلی مخاطی تشکیل شده که شامل لایه زیر مخاطی، پوشش عضلانی و لایه‌های غشایی اطراف آن است. بر خلاف بخش‌های روده بزرگ، لایه زیر مخاطی آپاندیس از تعداد زیادی بافت‌های غدد لنفاوی تشکیل شده و وجود غدد لنفاوی در این ناحیه نشان می‌دهد که احتمالاً آپاندیس بر خلاف آن چه که به نظر می‌رسد دارای نقشی در سیستم ایمنی بدن و نیز سیستم گوارشی است.

التهابات در کوچه ای بن بست

وی در خصوص علت ایجاد آپاندیس مطرح کرد : تصور بر این است شرایطی که باعث ابتلا به این مشکل می‌شود مربوط به ایجاد گرفتگی و انسداد در آپاندیس فرد است. این انسداد می‌تواند جزئی یا کامل باشد. گرفتگی کامل ایجاد شده در این حالت نیازمند انجام عمل آپاندیس به صورت اورژانسی است. علت آپاندیسیت معمولاً به دلیل تجمع مواد مدفوع در ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند در نتیجه عواملی مثل بزرگ شدن غدد لنفاوی ،پیچ خوردن و.. مشاهده شود.

دکتر رضادوست گفت : هنگامی که آپاندیس دچار انسداد می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند داخل آن تکثیر شوند که این تکثیر باعث ایجاد چرک در محل می‌شود. در این حالت افزایش فشار ایجاد شده می‌تواند دردناک باشد و رگ‌های خونی موجود در محل را تحت فشار قرار دهد. در صورتی که آپاندیس پاره شود، مواد فاسد شده می‌توانند ناحیه شکم را پر کنند و این مشکل هم نیاز به درمان به صورت اورژانسی دارد.

درد های شکمی را شوخی نگیرید! 

با توجه به اینکه آپاندیسیت یکی از التهاب‌های رایج و خطرناک در بین افراد می‌باشد دکتر رضادوست بیان کرد : در اکثر مواقع اولین علائم آپاندیس درد و حساس شدن ناحیه سمت راست ناف است که این درد معمولاً با حرکت به سمت گوشه پایین سمت راست شکم شدیدتر شده و بیشتر احساس می‌شود. این درد می‌تواند در طول چند ساعت به سرعت افزایش پیدا کند و این افزایش می‌تواند تا زمانی ادامه پیدا کند که امکان حرکت راحت و بدون درد برای بیمار وجود نداشته باشد.

وی گفت : با فشار دادن ناحیه مورد نظر و رها کردن آن می‌توان متوجه شد که این درد پس از این کار افزایش پیدا می‌کند و در اصطلاح به این پدیده درد و حساسیت ارتجاعی گفته می‌شود، هر چند این حالت ممکن است در همه موارد مشاهده نشود. سایر علائم رایج مربوط به این مشکل شامل حالت تهوع، استفراغ، تب و نشانه های مشابه دیگر است.

وقتی آپاندیس مرگ آفرین می شود

این فوق تخصص گوارش،کبد و مجاری صفراوی عنوان کرد : آپاندیسیت مشکلی است که باید به صورت اورژانسی درمان شود و نیازمند انجام عمل جراحی برای خارج کردن آپاندیس است. در صورت درمان نشدن ، آپاندیس دارای التهاب ممکن است پاره یا سوراخ شود و مواد عفونی داخلی آن در حفره شکم پخش شود. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد شرایطی به نام پریتونیت شود که التهاب جدی حفره شکم است و در صورتی که به صورت فوری با استفاده از آنتی بیوتیک های قوی درمان نشود، می‌تواند نتایج مرگ بار برای فرد به همراه داشته باشد.

جراحی های اورژانسی با میزان مرگ و میر مبارزه می کنند!

دکتر رضادوست در مورد درمان این بیماری گفت: تجویز آنتی‌بیوتیک، درمان با مایعات از طریق ورید، احیاء بیمار و برداشتن آپاندیس با جراحی، اقدام انتخابی در بیمار مبتلا به آپاندیسیت است. در موارد غیر پاره شده درمان به وسیله لاپاروسکوپی هم توصیه می‌شود.

 همچنین وی در خصوص عوارض آپاندیس تصریح کرد: عفونت زخم، تشکیل آبسه‌های چرکی داخل شکمی، انسداد روده به علت چسبندگی، عفونت وریدهای کبدی، فیستول های پوستی و نازایی در خانم‌ها به علت چسبندگی لوله‌های رحمی در موارد آپاندیسیت پاره شده ازجمله عوارض این بیماری است که تشخیص زودرس و اقدام عاجل درمانی و جراحی باعث می شود تا میزان مرگ‌ومیر در این بیماری به صفر برسد.

غیر قابل پیشگیری، قابل درمان 

دکتر رضادوست فوق تخصص گوارش،کبد و مجاری صفراوی خاطر نشان کرد : آپاندیسیت غیر قابل پیشگیری است.این مشکل در بین افرادی کمتر مشاهده می‌شود که در رژیم غذایی آن‌ها سطح بالایی از فیبر (مانند حجم زیادی از میوه ها و سبزیجات ) وجود دارد. التهاب آپاندیس مشکل خاصی را به وجود نمی آورد و صرفا با جراحی برداشتن آن بیمار بهبود پیدا می کند. اما در صورت عدم مراجعه به پزشک با مشاهده علائم آپاندیس (بی اشتهایی ،حالت تهوع ،استفراغ ،یبوست ،تب محدود، ورم شکم و وجود درد در ناحیه پایین سمت راست شکم) خطر ترکیدن آن و پخش شدن عفونت در شکم بیمار می باشد، که این مسئله می تواند خطرناک گردد. معمولاً التهاب آپاندیس در کودکان بعد از ۱۰سال و در بزرگسالان بعد از ۳۰سالگی مشاهده می‌شود و بیشتر در بین مردان وجود دارد.

اگر شما با حساس شدن ناحیه سمت راست شکم خود همراه با سایر علائم مطرح شده روبرو شدید، با پزشک در این رابطه صحبت کنید. التهاب می‌تواند به سرعت تبدیل به یک مشکل اورژانسی شود. پاره شدن آپاندیس به ندرت در ۲۴ ساعت اول مشاهده این علائم اتفاق می‌افتد. به هر حال، تا ۸۰ درصد افرادی که دارای این علائم هستند، در طول ۴۸ ساعت با ترکیدن آپاندیس مواجه خواهند شد. پاره شدن یا سوراخ شدن آپاندیس می‌تواند مرگبار باشد. در این حالت خطر مرگ در نوزادان و افراد سالمند بیشتر است.

گزارش از محیا معصومی


ویدیو مرتبط :
عوارض جانبی جراحی بینی