گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



عزم عربستان برای محرومیت ایرانی‌ ها از حج


تصمیم‌ های عربستان باعث محروم شدن زائران از حق شرعی برای حضور در میهمانی خدا می‌ شود، و اگر این رفتار ادامه یابد، قطعا وارد خطوط قرمز می‌ شویم.

به گزارش ایسنا، «سعید اوحدی» روز گذشته در گفت‌ و گو با شبکه خبری العالم، در پاسخ به این که آیا موانع عربستان در واقع تعمدی برای به تاخیر انداختن تدابیر حج و در نهایت جلوگیری از مشارکت حجاج ایرانی در مراسم حج است، اظهار داشت: درباره اینکه یک اراده عمدی وجود دارد یا خیر، باید گفت آنچه نتیجه تصمیم‌ های عربستان که ما آثارش را می‌بینیم، در واقع محروم کردن زائران مسلمان مستطیع از حق شرعی‌ شان برای حضور در میهمانی خداست.

نتیجه تصمیمات عربستان، محروم کردن زائرین خانه خدا

وی افزود: این نتیجه‌ی عمل آنها است که نتیجه بسیار سنگینی است و قطعا مجموعه دست‌ اندرکاران حج عربستان باید خود پاسخگوی این رفتارشان در دنیای اسلام باشند.

اوحدی درباره برداشت خود از برگزاری این مراسم در فرصت باقیمانده گفت: اگر این رفتار ادامه داشته باشد، قطعا ما وارد خطوط قرمز می‌ شویم.

شورای عالی حج به زودی تصمیم نهایی را اعلام می کند

رییس سازمان حج با بیان اینکه تصمیم‌ گیری نهایی در داخل شورای عالی حج باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: طی نامه‌ ای درخواست کرده‌ ایم که جلسه شورای عالی حج تشکیل شود. اگر ما به دست‌ اندرکاران سعودی اعلام کرده‌ ایم که به چهار خط قرمز خود رسیده‌ ایم، امروز اعلام می‌ کنیم که خط قرمز پنجم هم زمان‌ بندی اجرای مراسم حج امسال است که این خط قرمز به چهار مورد قبلی اضافه می‌ شود.

اوحدی ادامه داد: لذا امیدواریم که شورای عالی حج به زودی تشکیل جلسه بدهد و ان‌ شاء الله تصمیم نهایی را حتما اتخاذ خواهیم کرد.

وی درباره فرصت باقیمانده برای مشارکت زائران ایرانی در حج امسال نیز گفت: ما خیلی فرصت نداریم، حداقل یک ماه.

اوحدی افزود: با وجود همه ظرفیت‌ های بسیار خوبی که در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و سرمایه سنگین کارگزاران زیارتی که داریم، اما عقد قراردادهای آشپزخانه، حمل و نقل، تدارکات، مسکن در داخل عربستان حداقل یک ماه وقت لازم دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ما در حال رسیدن به آخر رجب هستیم. با فرض اینکه ویزا آماده باشد و ما رفته باشیم، یک ماه فرصت می‌ شود اول رمضان، که در آن زمان تقریبا همه چیز در عربستان تعطیل است، و بر اساس روال همه سال باید اول شوال ویزا می‌ شد. قراردادها باید بسته شده و به گروه‌های قیمتی تبدیل شود.

عربستان درباره هیچ کدام از خطوط قرمز اعلام نظر نکرده

اوحدی افزود: محدوده قرمز اجرای زمان‌ بندی عملیات حج به این معنا ست که کار اجرایی ما را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. ضمن اینکه عربستان درباره هیچ‌ کدام از خطوط قرمزی که ما اعلام کرده‌ ایم، نظرش را بیان نکرده است که این امر نشان می‌ دهد که اراده سیاسی جدی نمی‌خواهم بگویم برای پذیرش زائرین، بلکه برای محروم کردن زائران از این سفری که حق زائران مسلمان است، وجود دارد.

مسئولیت سنگین محروم کردن حجاج به عهده عربستان است

پذیرایی از زائران همه دنیا بر عهده دولت عربستان است، بار دیگر تاکید دارم آیه شریفه قرآن (ولله علی الناس حج البیت) حقی که خداوند برای زائران مستطیع قرار داده و این حق را هیچ‌کس نمی‌تواند از زائران مسلمان بگیرد و اگر بخواهد بگیرد، "صد عن سبیل الله" کرده و روایات و آیات زیادی داریم که سد راه زائران مستطیع مسلمانان بسیار سنگین است، و هرکس بخواهد سد راه مسلمانان شود، قطعا باید در مجامع بین‌ المللی پاسخگو باشد.

هفت هزار زائر، قربانی سوء مدیریت مسئولان سعودی

اوحدی به فاجعه منا و شهدای این فاجعه تلخ و غم‌انگیز اشاره کرد و گفت: در این فاجعه، زائران واقعا مظلومانه شهید شدند. بیش از هفت هزار زائر کشورهای اسلامی مظلومانه در لباس احرام در روز عید قربان، قربانی سو تدبیر و سو مدیریت و قصور غیرقابل گذشت مسؤولان سعودی شدند.

نبود انسجام بین نهادهای عربستان برای حج سال 95

رییس سازمان حج و زیارت ایران افزود: حدود سه چهار روز قبل از قطع رابطه سیاسی، مجددا وزیر حج عربستان نامه دومی را برای ما نوشت و خودِ آنها تقاضا کردند که جلسه به 19 اسفند ماه موکول شود، که ما قبل از این تاریخ برای گرفتن ویزای هشت نفر از اعضای مذاکره کننده اقدام کردیم، و با مراجعه به کنسولگری عربستان در دبی، اعلام کردند که هنوز هماهنگی و انسجامی بین وزارت خارجه و وزارت حج عربستان شکل نگرفته است.

اوحدی ادامه داد: این هم از اتفاقات بسیار جالب بود که بعد از مثلا دو ماه تاخیر، مگر چه بحثی می‌خواست صورت بگیرد؟ اینکه خیلی طبیعی و ساده بود که این انسجام و هماهنگی انجام می‌ شد، لذا ویزا صادر نشد و بعد از حدود 35 روز، مجددا از وزارت حج عربستان تماس گرفتند و اعلام کردند که این ملاقات در 26 فروردین ماه برگزار می‌ شود و فکر کنم هفتم رجب بود و ما وارد ماه رجب شده بودیم و حدود سه ماه و نیم تاخیر در مذاکرات صورت گرفته بود و از هشت نفر از اعضای هیئتی که وزیر حج عربستان تایید کرده و نامه رسمی زده بودند، به 5 نفر در کنسولگری دبی ویزا دادند.

وی خاطرنشان کرد: اینها همه بیانگر این است که یک عدم انسجامی بین نهادهای عربستان در رابطه با حج سال 95 مشاهده می‌ شود. به هرحال مذاکرات در روز 26 فروردین ماه انجام شد و به دلیل عدم هماهنگی که در دستگاه‌ های عربستان شاهد بودیم، ما هم مطالبات خودمان را مطرح کردیم، اما به همان دلیل متاسفانه، طرف سعودی نتوانست به یک تصمیم‌گیری متقنی در این مذاکرات برسند.

سؤال منطقی از مسئولان حج عربستان

اوحدی تأکید کرد: ما به وزیر حج عربستان و معاون وزیر کشور و نمایندگان وزارت خارجه عربستان که یک هیئت تقریبا 17 نفره بودند، اعلام کردیم که مردم ما و زائرین ما و همه دنیا این سوال جدی را دارند که بعد از این فاجعه تلخی که در منا روی داد، بالاخره چه تمهیداتی دولت و دست‌ اندرکاران عربستان برای حج امسال دارند؟ این یک سوال منطقی و بجایی است که حق مردم است. بیش از هفت هزار نفر –براساس آمار رسمی خود عربستان- شهدای این فاجعه بودند. حتما باید این سوال طرح می‌ شد.

اعلام 20 خط قرمز برای عربستان

اوحدی تصریح کرد: دست‌ اندرکاران حج عربستان اشاره به تمهیداتی کردند که برای حج امسال قائل شده‌ اند و به نظر ما و از نظر کارشناسی ما، کافی نبود. ما در جلسات کارشناسی که در ایران داشتیم، 20 پیشنهاد را مکتوب به زبان عربی تهیه کرده بودیم، ارایه کردیم و به آنها گفتم که اینها خط قرمز ما است.

وی درباره این خطوط قرمز گفت: این 20 پیشنهاد، کارِ کارشناسی که به عنوان خط قرمز کشور در آنجا مطرح کردیم، به عنوان مثال اعلام کردیم که سال گذشته شما تاکید کردید که مقرها و مراکز پزشکی کشورهای اسلامی در مسیر رمی جمرات و مسیرهای پرتردد ایام تشریق نباشند و عربستان ادعا کرد که ما به اندازه کافی امکانات درمانی داریم.

وی افزود: ما مشاهده کردیم به عنوان یک واقعیت، یکی از کوتاهی‌های جدی که در موضوع فاجعه منا اتفاق افتاد، دیر رسیدن عوامل امدادی عربستان بود و از این طرف نیز، ممنوع کرده بودند که عوامل امدادی ما نباشد. یا به عنوان مثال، اینها در دستورالعمل‌ ها آورده بودند که زائران از حمل بار و چمدان و ویلچر در مسیرهای پرتردد خودداری کنند. صدها هزار نفر روز اول رمی جمرات در مسیر رمی جمرات هستند. روز دوازدهم هم همین گونه است. باز زائران می‌ خواهند به محل اقامت خود برگردند و همه می‌ خواهند رمی جمرات را انجام بدهند. بردن بار و اسباب و وسایل و صندلی چرخدار و ویلچر خود مانعی برای حرکت و موجب سقوط زائران می‌ شود. اما ببینید عکس‌ها و شواهد هست اصلا (به این دستورالعمل از طرف دست اندرکاران عربستان) توجهی نشد.

اوحدی یکی دیگر از پیشنهادها را استفاده از نیروهای باتجربه عنوان کرد و گفت: متاسفانه سال پیش، یک سری نیروهای جوانی را از حوزه پیشاهنگی دبیرستان‌ های عربستان جمع کرده و به عنوان تامین امنیت یک کار عظیم و بزرگی مثل ایام تشریق آورده بودند. اینها ملاحظات جدی ما بود. البته خود آنها هم اذعان دارند که منظم‌ ترین و با برنامه‌ ترین زائران به حمدالله، زائران جمهوری اسلامی ایران هستند؛ هم به لحاظ ادب اسلامی و هم به لحاظ اخلاق و هم نظم در رفتار.

وی افزود: لذا ما این 20 مورد را به این‌ ها (مسؤولان عربستان) اعلام کردیم و گفتیم که اینها باید در ضمیمه‌ های قرارداد قید شود و آنها هم استقبال کردند. این یکی از مسائل ما بود.

صدور 64 هزار ویزا در کشور ثالث امکان‌پذیر نیست

اوحدی تصریح کرد: نکته دوم در خطوط قرمز، به هرحال ما به اینها (مسئولان سعودی) تاکید کردیم که خودتان بارها گفته‌ اید که حج از روابط سیاسی جدا است. حجاج مهمان خانه خدا هستند و اگر اعتقاد دارید که حج از رابطه سیاسی جداست، باید ویزا را در خود ایران بدهی&


ویدیو مرتبط :
تصمیم حجاج ایرانی برای خرید نکردن از بازارهای عربستان سعودی در ایام حج