رجبی: به دنبال مطرح کردن جایگاه روانشناسی در المپیک هستیم


رییس دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه تهران گفت: به دنبال مطرح کردن جایگاه روانشناسان ورزشی در المپیک 2016 ریو هستیم.

دکتر رضا رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اهداف برگزاری سمپوزیوم روانشناسی و آسیب‌شناسی ورزشی که به میزبانی دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظها‌ر کرد: در این سمپوزیوم ما سعی کردیم در زمینه بحث روانشناسی و آسیب‌های ورزشی و بررسی روان شناسی مدرن در ورزش حرفه‌ای و تاثیر آن در تصمیم‌گیری ورزشکاران در شرایط سخت رقابت‌ها با حضور دو نفر از افراد برجسته در این حوزه از جمله پروفسور والش، مشاور وزیر ورزش کشور انگلستان و روانشناس تیم‌های ملی و المپیک انگلیس و دکتر امیر حسین پاکروان، پزشک تیم‌های ملی لیگ فو‌تبا‌ل انگلستان بحث‌های خوبی را برای دانشجویان رشته تر‌بیت ‌بدنی داشته باشیم.

وی افزود: مباحثی که در این سمپوزیوم مطرح شد، بیشتر درباره ورزشکاران حر‌فه‌ای بود و این که ورزشکاران حر‌فه‌ای ما در لحظات شرایط سخت بازی به ویژه‌ در ر‌قا‌بت‌های المپیک ریو باید از نظر بعد روانی در چه شرایطی قرار بگیرند تا قهرمانی را به راحتی از دست ندهند.

رییس دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه تهران در ادامه خاطر‌ نشان کرد: متاسفانه یکی از عواملی که سبب می‌شود ما در ر‌قا‌بت‌های مهمی همچون المپیک مدال قهرمانی خود را از دست بدهیم، آماده نبودن ورزشکار از نظر روانی و تصمیمات زود هنگام در شرایط سخت بازی است. ما در این سمپوزیوم با حضور این دو فرد برجسته علمی سعی کردیم مباحثی را به صورت تئوری و عملی مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم ورزشکاران خود را در بعد عمل و در صحنه های ر‌قا‌بت‌ها برای شرایط سخت مسابقات آماده کنیم.

رجبی خاطر‌ نشان کرد: با توجه به این که در سال المپیک قرار داریم و این که حضور یک روانشناس در کنار تیم‌های ورزشی نقش بسزایی را می‌تواند ایفا کند، تمام تلاشمان بر این بود که با برپایی این سمپوزیوم به مسئولان عالی رتبه ورزش این پیام را انتقال دهیم که قطعا برای موفقیت در المپیک حضور یک روانشناس الزامی است. زیرا ورزشکار علاوه بر این که از نظر تکنیکی باید در بعد حر‌فه‌ای قرار بگیرد، برای جلوگیری از هر گونه آسیب احتمالی و فشار ر‌قا‌بت‌ها، از نظر ذهنی نیز باید تکنیک‌های زیادی را یاد بگیرد.

رییس دانشکده تر‌بیت ‌بدنی دانشگاه تهران، تصریح کرد: من مطمئنم چون دیدگاه وزیر ورزش و جوانان که یک فرد علمی است به روانشناسی مثبت است و هم اکنون انجمن روانشناسی ورزش را به مدیریت دکتر واعظ موسوی در وزارت ورزش و جوانان راه‌اندازی کرده، قطعا در المپیک 2016 روانشناسان از جایگاه ویژه‌ ای برخوردار خواهند بود و دکتر گودرزی به این بعد از قضیه توجه خواهد داشت.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: همان طور که مربیان ما از نظر تکنیکی برنامه‌های زیادی را برای آماده سازی ورزشکاران طراحی می‌کنند، باید از نظر روانی نیز برنامه‌هایی هم تراز با این تکنیک‌ها به ورزشکاران ارجاع دهند تا ما بتوانیم در المپیک ریو به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم و به راحتی مدال خود را به خاطر آماده نبودن ورزشکار از نظر بعد روانی از دست ندهیم. ضمن این که یک ورزشکار حر‌فه‌ای حضور یک روانشناس در کنار خود و یا مراجعه به یک روانشناس را نباید به منزله بیمار بودن خود قلمداد کند. زیرا در تمامی تیم‌های دنیا نیز حضور روانشناس نیاز اساسی است و آن را برای موفقیت ورزشکاران خود ضروری می‌دانند.

انتها‌ی‌ پیا‌م


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // لیلا رجبی: با این شرایط سهمیه المپیک هم یک رویاست‬‎