سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مشاور امنیت ملی افغانستان به ترکمنستان رفت/«تاپی» محور مذاکرات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، شب گذشته «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان در جریان سفر خود به عشق‌آباد با مقامات عالی رتبه امنیتی و نظامی ترکمنستان دیدار کرد .

مشاور امنیت ملی افغانستان دراین سفر گزارشی از وضعیت امنیتی افغانستان و مرزهای مشترک 2 کشور به همتای ترکمنی خود ارائه داد.

همچنین در این دیدار طرفین در خصوص تامین امنیت خط لوله گاز «تاپی» مذاکراتی را صورت دادند.

منبع مذکور به جزئیات بیشتر از سفر «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان به ترکمنستان و دیدار با مقامات عالی رتبه مربوطه این کشور اشاره نکرده است.

لازم به ذکر است که در تاریخ 13 دسامبر سال جاری میلادی (2015) در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رئیس جمهوری هند طی مراسم باشکوهی برگزار شد.

طول خط لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر بوده و 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر آن از خاک افغانستان، 826 کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره‌برداری رسد.

4 کشور حاضر در این پروژه چندی پیش به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١٠ میلیارد دلاری بر عهده گیرد.

این تصمیم در جلسه ویژه کمیته رهبری خط لوله گاز تاپی که در تابستان سال گذشته  (2015) در عشق‌‏آباد برگزار شده‏است، اتخاذ شده‌‏است.

مراسم کلنگ زنی مقامات 4 کشور مذکور در حالی است که بزرگترین موضوع برای عدم اجرای این خط ناامنی در مناطق عبور این خط در افغانستان و برخی مناطق در پاکستان است.

هر چند مقامات امنیتی افغانستان برای تامین امنیت این خط تعهداتی را ارائه داده اند اما همچنان نمی توان اجرای این خط را ممکن دانست.

انتهای پیام/ح


ویدیو مرتبط :
علامیه ریاست امنیت ملی افغانستان