چگونه عذرخواهي کنيم؟


برترين ها/ گاهي به زبان آوردن کلمه "متأسفم” به نظر غيرممکن مي‌رسد.
تحقيقات نشان مي‌دهد که افراد کم‌رو و افراد خودشيفته احساس بدي براي عذرخواهي دارند، شايد به اين دليل که بيش از حد به احساسات خود توجه مي‌کنند. ولي عذرخواهي کردن کار ارزشمندي است و مزاياي احساسي فراواني دارد.
عذرخواهي کردن نشان‌دهنده مسئوليت‌پذيري شخص خطاکار، احترام به شخص مقابل و جبران کردن است. از نظر روانشناسي عذرخواهي نوعي پايان دادن به ماجراست. نکات زير را به ياد داشته باشيد، در هر شرايطي در هنگام عذرخواهي کردن به شما کمک مي‌کنند.

راهنمايي‌هاي کلي:
• پذيرفتن خطا
. در نهايت مادرتان گلدان شکسته را خواهد ديد و دوستتان فراموش کردن قرار را از ياد نخواهد برد. پس قدم اول براي هر عذرخواهي، پذيرفتن و اعتراف به اشتباه است.
• هم‌اکنون انجامش بده. گفتن "متأسفم” هميشه آسان نيست. پس از مرتکب شدن اشتباهي فوراً عذرخواهي کنيد، در اين صورت ذهنتان مغشوش نمي‌شود و سوءتفاهم پيش نمي‌آيد.
• صادق باشيد. واقعاً متأسفيد؟ پس آن را ابراز کنيد و به آن اعتقاد داشته باشيد. يک عذرخواهي دروغين براحتي قابل تشخيص است زيرا اکثر افراد بازيگرهاي خوبي نيستند و تظاهر کردن کار آساني نيست.
• احساسات ديگران را در نظر بگيريد.
تنها افراد سنگدل از آزار دادن ديگران لذت مي‌برند. به جاي به نمايش گذاشتن احساس خود، ابتدا به احساسات ديگران توجه کنيد. هم‌دلي، کليد برقراري مجدد رابطه‌هاست.
• حالت تدافعي به خود نگيريد.
توهين کردن به افراد و انداختن تقصير به گردن آنها حالت دفاعي خوبي نيست. از دليل تراشيدن، سرزنش ديگران و عوض کردن بحث پرهيز کنيد. توجيه کردن نوعي توضيح است، نه عذرخواهي.
• بر روي زمان فعلي تمرکز کنيد. به ميان آوردن اختلافات و اشتباهات گذشته عادلانه نيست. نبايد انتظار داشت که افراد درباره هرکاري که در گذشته به اشتباه انجام داده‌اند، معذرت‌خواهي کنند. به هر اتفاق به صورت مجزا نگاه کنيد.
• رها کنيد. انجام اشتباه به معني به آخر رسيدن دنيا نيست. خود را سرزنش نکنيد، و سعي کنيد آنچه انفاق افتاده را فراموش کنيد و ببخشيد. بخشيدن و بخشيده شدن به نفع ماست، زيرا بر اساس تحقيقات استرس را کاهش مي‌دهد و باعث افزايش سلامتي مي‌شود.

راهنمايي براي شرايط خاص
خوب است که راهنماي بالا را در ذهن داشته باشيد، اما در اينجا پيشنهاداتي براي شرايط خاص داريم : عذرخواهي در محل‌کار.

چگونه در محل‌کار عذرخواهي کنيم؟
حتي افراد محتاط نيز دچار اشتباه مي‌شوند. چه حذف کردن ناخواسته‌ي يک ايميل باشد، يا فراموش کردن جلسه، و يا يک اشتباه چشمگير، همکاران و رئيستان شما را مسئول مي‌دانند. بهترين راه اين است که اشتباهات خود را قبول کنيد و اين نکات را بياد داشته باشيد.

چه کنيم: با رئيستان، زماني که درگير کاري نيست، بطور خصوصي صحبت کنيد.
چه نکنيم: عذرخواهي خود را در يک جلسه عمومي، قبل از رويدادهاي مهم و يا از طريق ايميل مطرح نکنيد.

چه کنيم: مسئوليت‌ پذير باشيد و حرفه‌اي عمل کنيد.
چه نکنيم: افراد ديگر را سرزنش نکنيد، از ناآگاهي به عنوان دليل استفاده نکنيد و روراست باشيد.

چه کنيم: عذرخواهي را در قالب جملات مثبت ابراز کنيد. عاشق کارتان هستيد؟ به رئيستان بگوييد. براي مثال: "از اينکه عضوي از اين تيم هستم بسيار لذت مي‌برم. ولي مرتکب اشتباهاتي شدم. اتفاقي که افتاد اين بود که …”
چه نکنيم: احساساتي عمل نکنيد. تکرار جملات "احساس خيلي بدي دارم” يا "باورم نميشه من اين کارو کردم” دردي را دوا نمي‌کند.

چه کنيم: براي جبران اشتباه خود بيشتر کار کنيد.
چه نکنيم: بطور پيوسته درباره تاسف خود صحبت نکنيد. عمل کردن بهتر از حرف زدن است.


ویدیو مرتبط :
چه کنيم تا جان دادن برايمان آسان باشد؟