سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تورم، متهم اصلی تنش در زندگی ایرانی ها


سلامت نیوز: استرس و فشار زنگ خطری است که درخصوص سلامتی جسمی و روحی به صدا درمی‌آید. این عارضه عامل اولیه‌ی بسیاری از امراض فیزیکی و مشکلات احساسی است، که بیشتر اوقات توصیه می‌شود: «از فشار عصبی دوری کنید». گفتن و شنیدن این مطلب آسان است اما اجرای آن به این سادگی هم نیست. زیرا کم اتفاق می‌افتد دستورالعمل‌هایی هم با این توصیه همراه باشد. در واقع آن‌هایی که برای دوری از فشار عصبی تلاش سختی از خود نشان می‌دهند بیشتر دچار آن می‌شوند و این واقعیت را وخیم‌تر می‌کند. فشار روانی جزء جدانشدنی زندگی روزمره است. اشکال خفیف آن به عنوان یک عامل برانگیزاننده و نیرودهنده عمل می‌کند ولی اگر سطح فشار روانی بسیار بالا باشد ممکن است برای شما مشکلات جسمانی و اجتماعی ایجاد کند. گرچه ما اغلب فشار روانی را دارای منشاء خارجی می‌دانیم اما حوادث به خودی خود فشارزا نیستند بلکه شیوه‌ی نگرش، تعبیر، تفسیر و واکنش ما آن‌ها را فشارزا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه نوشت: به تازگی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گزارشی را تحت عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد فشار روانی در بین مردم ایران» در سطح محدود منتشر کرده است. این گزارش حاصل یک پیمایش ملی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای است که در ١٠ استان کشور به اضافه استان تهران و با تعداد ٤٤١٤ نمونه است که در مراکز استان، شهرهای درجه دوم و روستاها به شیوه حضور در میادین اصلی شهر انجام شده است. نتایج این بررسی نشان داده است: «از بین ٢٢ عامل تاثیرگذار بر استرس شهروندان، تورم و هزینه‌های زندگی با میانگین ١/٤ از ٥ مؤثرترین عامل فشار روانی بر مردم کل کشور است.»

پریسا بذرافشان، پژوهشگر این طرح در خصوص قدرت جلوگیری از استرس می‌گوید: «اکنون در آغاز قرن بیست‌ویکم، اگرچه قدرت پیش‌بینی و جلوگیری از استرس‌های بزرگ (مایکرو استرس) فراهم گشته است، اما گویی استرس‌های بزرگ به استرس‌های کوچک‌تر (میکرو استرس) تبدیل گشته‌اند و تحقیقات متعدد نیز نشانگر آن است که اثرات مخرب روانی مجموعه‌ای از میکرو استرس‌ها بیش از مایکرو استرس‌ها است، ماندن پشت چراغ قرمز راهنمایی، از دست دادن شغل، ناکامی در ازدواج، همه و همه جلوه‌های تازه‌ای از این نوع میکرواسترس‌ها هستند.»

بذرافشان در خصوص طرح پژوهشی «بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد فشار روانی در بین مردم ایران» که در آذر ١٣٩٤ به بررسی ٢٢ عامل استرس‌زای موثر بر سلامت روان افراد انجام شد افزود: «در اینکه استرس‌های کوچک روزمره (میکرواسترس) تاثیرات مخرب فراوانی بر افراد دارند و تعادل حیاتی انسان را برهم می‌زنند بحثی نیست، اما وقایع مهم و بزرگ زندگی علاوه‌بر اثرگذاری کمی و کیفی، سبب ایجاد یک سلسله تغییرات فرعی نیز خواهند شد. به عنوان مثال طلاق همراه با یک سلسله عوارض منفی مانند: تنهایی، مشکلات و واکنش‌های نامطلوب اجتماعی همراه است.»

براین اساس با توجه به اهمیت استرس و نتایج خطرناک آن، در این طرح پژوهشی ٢٢ عامل موثر بر استرس و فشار روانی مردم ایران، از ادبیات موضوع و تحقیقات پیشین استخراج شد و طی یک نظرسنجی علمی به محک نظر مردم قرار گرفت. در این نظرسنجی مردم میزان استرس‌زا بودن هر یک از این ٢٢ عامل را در شهر محل زندگی خود مورد ارزیابی قرار دادند.

این پژوهشگر افزود: «مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، به دنبال رویکرد نظام‌مند خود در بررسی مستمر مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سلامت شهروندی، پس از برگزاری طرح پژوهشی بررسی شاخصه‌های کیفیت زندگی مردم در ایران، در این پژوهش مهم‌ترین عوامل موثر بر استرس شهروندان را مورد بررسی قرار داده است. در این طرح که در بین شهروندان ١٨ سال به بالای خانوارهای معمولی شهری و روستایی انجام شد، تلاش شد که با حفظ نمایایی (معرف بودن) نمونه، شیوه انتخاب استان‌های مورد مطالعه به گونه‌ای باشد که ابتدا استان‌ها از حیث متغیرهایی مانند جمعیت و جغرافیا خوشه‌بندی شده و سپس از هرکدام از خوشه‌ها (که شامل استان‌های همگن از حیث متغیرهای بالاست) یک استان انتخاب شد. براین اساس استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، کردستان، لرستان، مرکزی، آذربایجان شرقی، خوزستان گیلان و تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند.»

وی در خصوص توزیع متغیرهای جمعیت شناختی طرح مذکور خاطرنشان کرد: « /٢٧ درصد حجم نمونه این تحقیق مربوط به استان تهران و ٩/٧٢ درصد مربوط به سایر استان‌های موجود در تحقیق است. ٥٠,٣ درصد پاسخگویان، مرد و ٧/٤٩درصد زن بوده‌اند و میانگین سنی افراد حاضر در تحقیق ٣/٣٨ برآورد شده است.» وی در خصوص شاخص‌های این تحقیق گفت: «در این تحقیق شش شاخص موثر بر استرس شناسایی شدند که در هر شاخص ٣ تا ٥ عامل استرس‌زا مشخص شدند. این شاخص‌ها عبارتند از: ١. شاخص فشار روانی در حوزه مسائل زیست محیطی و آلودگی شهرها ٢. حوزه مسائل مربوط به گرانی و تورم ٣. حوزه ایجاد احساس ناامنی و ترس در شهروندان ٤. مسائل شخصی و خانوادگی شهروندان ٥. حوزه مسائل مربوط به محیط کار و شغل ٦. حوزه معضلات و نابسامانی‌های اجتماعی.»

بذرافشان در ادامه با تشریح نتایج این طرح پژوهشی به بیان مهم‌ترین دستاوردهای این طرح پرداخت و افزود: «موثرترین عامل بر استرس شهروندان در حیطه مسائل زیست محیطی، آلودگی هوای شهرها با میانگین ٣/٣ از ٥ است که میزان استرس زا بودن آلودگی هوا در تهران واجد تفاوت معنادار با سایر نقاط کشور است. مؤثرترین عامل ایجاد فشار روانی در حوزه مسائل اقتصادی بر مردم، «تورم، گرانی و هزینه‌های بالای زندگی» با میانگین ٤.٠ است. در این آیتم نیز استان تهران واجد تفاوت معنادار با سایر نقاط کشور است و مردم تهران بیش از مردم سایر استان‌های کشور از تورم، گرانی و هزینه‌های بالای زندگی در فشار هستند. مؤثرترین عامل ایجاد فشار روانی در حوزه مسائل مربوط به احساس امنیت در جامعه، احساس ناامنی از مواجهه با افراد شرور است. در این شاخص دو آیتم ترس از سرقت یا اخاذی و ترس از سواستفاده مالی نیز وجود داشت، که در استان تهران علاوه‌بر احساس ناامنی از مواجهه با افراد شرور، ترس از سرقت یا اخاذی نیز با میانگین ٦/٣ از ٥ به عنوان دو عامل موثر بر سلامت روانی قرار دارند.»

بذرافشان در جمع‌بندی نتایج این تحقیق خاطر نشان کرد: «در مجموع آمارها نشان می‌دهد که از بین ٢٢ عامل تاثیرگذار بر استرس شهروندان، تورم و هزینه‌های زندگی با میانگین ١/٤ از ٥ مؤثرترین عامل فشار روانی بر مردم کل کشور است. گرانی مسکن و اجاره خانه با میانگین ٣,٨ دومین عامل موثر، نگرانی در مورد پیدا کردن شغل مناسب برای خود یا یکی از اعضای خانواده با میانگین ٧/٣ سومین عامل و مسائل و مشکلات مربوط به ازدواج خود یا یکی از اعضای خانواده با میانگین ٦/٣ چهارمین عامل موثر بر استرس شهروندان هستند. همچنین قابل ذکر است که در پیمایش سال ١٣٩٣ نیز همین عوامل به همین ترتیب چهار عامل اول موثر بر استرس شهروندان بوده‌اند.»


ویدیو مرتبط :
تنش های زندگی - 001