افتتاح آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز در اوایل سال آینده


دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه‌اندازی آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز در کشور خبر داد و گفت: این آزمایشگاه اوایل سال آینده در دانشگاه تهران افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکترسید کمال خرازی در مراسم گرامیداشت هفته آگاهی از مغز با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز، اظهار کرد: تجهیزات این آزمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده و در حال نصب است و تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور می‌توانند از خدمات این آزمایشگاه بهره مند شوند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی اظهار کرد: آزمایشگاه نقشه برداری مغز پس از دو سال تلاش، اوایل سال آینده در دانشگاه تهران افتتاح می‌شود.

خرازی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرای ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی خاطرنشان کرد: از جمله پروژه‌های در حال اجرای این ستاد ساخت الکترودهایی است که برای درمان بیماری‌هایی همچون پارکینسون کاربرد دارند.

به گفته وی، این تحقیق مراحل آزمایشگاهی خود را سپری کرده و تحقیقات در فاز حیوانی ادامه دارد.

خرازی تعداد سلول‌های عصبی مغز را 100 میلیارد سلول ذکر کرد و ادامه داد: هر سلول مشابه یک پردازشگر عمل کرده و هزاران اتصال نورونی را در مغز ایجاد می‌کند؛ از این رو کارکرد مغز در قالب یک «شبکه» رخ خواهد داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، مغز را شبکه عظیمی از اطلاعات و داده پردازی دانست و اضافه کرد: ورود داده‌ها از طریق یادگیری‌های معنادار موجب تقویت مغز خواهد شد.

خرازی در عین حال یادآور شد: مغز انسان دچار فرتوتی و پیری می‌شود، ولی درحال حاضر پژوهشگران دنیا تحقیقات مختلفی را در دستور کار دارند تا بتوانند راهکارهایی برای جوان ماندن و جلوگیری از فرتوتی مغز انسان ارائه دهند.

وی با اشاره به رشد و روند بیماری آلزایمر تصریح کرد: فعالیت مغز می‌تواند عامل مهمی برای جلوگیری از این بیماری باشد، از این رو فکر کردن و انجام کارهای علمی بهترین راهکارهای مقابله با بیماری آلزایمر است.

خرازی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول بهداشت مغز خاطرنشان کرد: مردم باید مراقب افراد سوء استفاده کننده در این زمینه باشند و به کسانی که از دانش و تخصص لازم برخوردار نیستند، مراجعه نکنند.

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت هفته «آگاهی از مغز» برای نخستین بار در کشور در تهران و هفت شهر دیگر کشور برگزار شد.

برنامه‌های این هفته با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی و پژوهشی در تهران و هفت مرکز استان دیگر اجرا شد که مهمترین برنامه این هفته، برگزاری همایش بزرگ علمی، اجتماعی و آموزشی است که برای نخستین بار در 13 اسفندماه امسال در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خبر افتتاح مرکز ملی نقشه برداری مغز