سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عالمی که انسان نام گرفت/ انسان همان چیزی است که می‌خورد - قسمت ششم


عالمی که انسان نام گرفت/ انسان همان چیزی است که می‌خورد - قسمت ششمآخرین خبر/ مهمترین و ضروری ترین علم آن است که برای حیات، نشاط و توانایی انسان، اساسی ترین مطالب را دارا باشد.به همین منظور قصد داریم مطالبی شامل سه بعد انسان شناسی (جسم‌شناسی، ذهن شناسی و روح شناسی)را با زبانی ساده تقدیمتان کنیم. باشد که راه گشا باشد.
لینک قسمت قبل 

چگونه می‌توان بیشترین بهره را از مواد غذایی برد:
اکنون بعد از یادآوری غذاهای سالم و ناسالم، مروری داریم بر اینکه غذای سالم را چگونه استفاده کنیم تا هم بیشترین میزان جذب مواد و ویتامین‌ها صورت گیرد و هم با غذا خوردن مشکلی در بدن ایجاد نگردد.
خوردن غذا‌هایی که از دمای بدن انسان خیلی گرم‌تر و یا خیلی سردتر هستند مضر می‌باشند؛ پس باید از غذا‌ها و نوشیدنی‌های داغ و همچنین از غذا‌ها و نوشیدنی‌های بسیار سرد و یخچالی تا حد امکان اجتناب نمود.
همچنین از نوشیدن مایعات به هنگام غذا خوردن، چه اول، چه وسط و چه آخر آن باید اجتناب شود، پس می‌توان تا نیم ساعت قبل از غذا نوشیدنی‌ها را میل کرد و یا اینکه دو ساعت و نیم بعد از غذا از آن‌ها استفاده نمود. (البته در صورت خشک شدن دهان مکیدن چند جرعه در بین غذا، اشکالی ندارد.)
نوشیدن مایعات به همراه خوردن میوه‌جات و سبزی‌جات مشکل آفرین می‌باشد که باید به فاصله‌ی زمانی‌ای که در بالا ذکر شد عمل نمود.
خوردن میوه‌جات بعد‌ از مصرف غذا سودی ندارد بلکه مضر است، بجز بعضی از میوه‌ها که می‌توان بعد از غذا هم استفاده نمود مانند: سیب و انار. بهترین حالت برای مصرف میوه این است که قبل از غذا و یا با فاصله از غذا استفاده گردند تا حداکثر جذب از ویتامین‌ها صورت گیرد؛ مثلاً می‌توانید بجای نهار خوردن و به عنوان یک وعده غذایی فقط از میوه استفاده نمائید تا بعد از یک هفته، شادابی را در خود احساس کنید.
یکی از عادت‌های بسیار مضر، بریده بریده غذا خوردن است. اگر کسی را که تازه خوابیده بیدار کنید دوباره بعد از کمی خوابیدن صدایش بزنید و همین طور تا چند مرتبه، موجب عصبانیت و اختلالات روحی می‌گردد. در بحث تغذیه هم اینگونه است؛ اگر هنوز غذاهای خورده شده‌ی قبلی به جایی نرسیده غذای بعدی مصرف گردد و بعد از چند ساعت باز تنقلات و خوردنی‌های دیگر، اینجاست که شماره معکوس برای فرسودگی اندام شروع شده است؛ پس برای سلامتی سیستم گوارشی نباید بین وعده‌های غذایی چیز دیگری استفاده نمود. این نکته دقیق را می‌توانیم از روزه بیاموزیم که  صُومُوا تَصِحُّوا 
باید دقت داشت بیشتر پیام‌های گرسنگی و تشنگی بواسطه‌ی عادت‌هایی که در خود ایجاد کرده‌ایم، ‌کاذب و دروغین می‌باشد.
مقدار جویدن غذا با مقدار عمر شما رابطه‌ای دقیق و شگفت‌انگیز دارد، یعنی هر آنکه طولانی‌تر می‌جود و یا اینکه مایعات را طولانی‌تر می‌مکد، عمر طولانی‌تر خواهد داشت، و نسبت به اندازه جویدن و مکیدن، در خواب و بیداری و حرکت و سکون، راحت‌تر و سبک‌بال‌تر خواهد بود.
یک خوردن سالم و کامل، خوردنی است که در آن حواس پنج‌گانه و مغز متوجه غذا باشد، یعنی با دست تمیز، غذا را لمس و قطعه قطعه نماید، با چشم توجه به غذا داشته باشد، ‌گوشش به جای دیگر مشغول نباشد، با بویایی‌اش اول کاملاً بوی غذا را حس نماید، دهانش مشغول صحبت با دیگران نباشد و دندانهایش کاملاً غذا را آماده نمایند و زبان مزه‌ی غذا را بچشد. که این لمس کردن و نگاه کردن و توجه داشتن به غذا باعث انتقال انرژی از انسان به غذا، و بعد از مصرف موجب بازگشت انرژی به انسان می‌گردد.
شروع کردن و تمام کردن همیشگی غذاها با یک غذای مشترک، مانند نمک، یکی از دقیق‌ترین نکات تغذیه است، که بسیار به هضم غذا کمک می‌نماید. باید توجه داشت که هر‌چه کیفیت نوع غذا، چگونگی پخت و چگونگی مصرف آن بالا رود، کمیت و مقدار مصرف آن پایین می‌آید، یعنی بدن ما نیاز به سه وعده غذا نخواهد داشت.
انسان اصولاً 90% گیاه‌خوار و 10% گوشت‌خوار است، پس در هفته مصرف 1 وعده گوشت یا آب گوشت کافیست و استفاده‌ی بیشتر از این مقدار موجب بیماری‌های مهلک می‌گردد. پس چه خوب است بیش از پیش با روش‌های پختن انواع غذاهای خوشمزه‌ی گیاهی و سنتی آشنا گردیم و قدمی در جهت سلامتی وجودی خود و دیگر همنوعان برداریم. (در این راستا می‌توانید برگه آش‌ها و آبگوشت‌ها را از مؤسسه ابن الحیدر دریافت نمایید).
انسان سالم نسبت به جثه و اندامش می‌تواند در هر شبانه روز بین دو و نیم تا چهار لیتر مایعات مصرف نماید، که مقدار زیادی از این نیازمندی با استفاده از غذاهایی مثل آش و یا میوه‌جات تأمین می‌گردد. حتی در اشخاصی که سنگ کلیه دارند بهترین درمان‌ها چیزی غیر از تجویز استفاده‌‌ی زیاد از آب می‌باشد، زیرا استفاده‌ی بیش از حد از آب خود موجب رسوبات و بیماری‌های دیگر می‌گردد.
ایستاده و یا در حال حرکت غذا خوردن و یا روی صندلی نشستن برای صرف غذا، باعث می‌گردد تا مقدار زیادی از خون‌هایی که باید برای هضم غدا به معده کمک کنند، در پاها جمع گردند و عمل هضم خوب صورت نگیرد، که به مرور زمان موجب بیماری‌های خاص خواهد شد، پس نشستن کنار سفره بهترین حالت در تغذیه است.
بیشتر از 2 وعده خوردن، برای هر انسانی، هر چقدر هم که فعالیت داشته باشد، مضر و بیماری‌زا می‌باشد.
در کلامی فرموده اند:اِذ غَدِّ مَدِّ وَ اِذ عَشِّ مَشِّ، یعنی بعد از غذای روزانه دراز بکش و بعد از شام قدم بزن و پیاده روی کن. دراز کشیدن بعد از نهار به پشت، به صورتی که کف پاها به طرف قبله باشد (دقت کنید! دراز کشیدن، نه خوابیدن) و یا پیاده‌روی بعد از شام باعث هضم صحیح و سریع غذا می‌گردد و برعکس انجام دادن این اعمال، موجب سوء هاضمه و بیماری‌های متعددی خواهد شد.
و اما خوابیدن با فاصله‌ی کمتر از 2 ساعت بعد از صرف غذا، موجب هضم نشدن غذا در هضم اول (معده) و فساد غذاها در بدن می‌گردد، که این خود باعث انواع بیماری‌هاست.
خوردن غذا با دندان‌هایی که از قبل با مسواک شستشو نشده‌اند باعث مخلوط شدن غذاهای فاسد لای دندان‌ها با غذاهای تازه و سالم می‌گردد که نتیجه‌ای جز بیمار کردن شخص، زرد شدن چهره، عفونت دندان‌ها، کمی حافظه و اختلالات روحی و عصبی نخواهد داشت. پس لازم است بعد از هر غذا، از خلال و نخ دندان استفاده گردد و در آخر هم از مسواک. (باید گفت بهترین مسواک، چوب اراک می‌باشد و بهترین خمیرها، نمک ترکی+کف دریا می‌باشد.)
زیاد مصرف کردن هر میوه تازه، هر غذای مفید و هر نوشیدنی گوارا، خود موجب نقص، ضعف و فرسودگی اندام‌ها خواهد بود.
همانطور که فعالیت‌های سریع و یا سنگین بعد از غذا خوردن ممنوع می‌باشد، مطالعه نمودن بلافاصله بعد از تغذیه، مناسب نیست؛ چرا که باعث ضعف چشم و... خواهد شد. (این فعالیت‌ها، حدوداً 2 ساعت بعد از غذا انجام شود).
بهترین حالت تغذیه برای شاداب ماندن انسان این است که در تغذیه، اول سبزیجات استفاده شود و بعد از آن غذاهای سنگین دیگر که بر عکس انجام دادن این عمل، موجب خواب آلودگی، کسالت، کند ذهنی و سنگینی بدن می‌گردد.
عدم تنفس صحیح و گرفتگی هوای محیط در زمان تغذیه، موجب درست انجام نشدن برنامه هضم، گوارش و سوخت و ساز در بدن می‌گردد؛ پس هوای مناسب را غنیمت بشماریم.
هیجانات، عصبانیت‌ها، استرس‌ها، پریشانی‌های فکری، همه و همه در هنگام مصرف غذا، قویترین بر هم زنندگان سیستم‌های گوارش و دیگر اعضاء بدن می‌باشند، پس سعی کنید در هنگام غذا، با بردن نام زیبای خدا آرامشی نسبی بدست آورده و سپس با آداب، از غذا استفاده نمایید. جالب است بدانید یکی از روش‌ها برای بدست آوردن آرامش در غذا، نگاه کردن، لمس کردن و بوییدن میوه‌ها مثل سیب می‌باشد. می‌توانید امتحان کنید.
هر چقدر در یک وعده غذایی، تنوع غذا‌ها کمتر باشد، غذا راحت‌تر هضم و جذب می‌گردد، یعنی بودن چند نوع غذا به همراه مخلفات، دسرها و... باعث می‌گردد تا معده برای هضم هرکدام، آنزیمی مخصوص همان ترشح نماید و ترکیب این آنزیم‌ها با‌ هم و همچنین ترکیب این غذاها باعث فشار بر معده و فرسودگی آن خواهد شد، پس برای سلامتی همه آن‌هایی که دوست‌شان داریم سفره‌ها را این‌قدر رنگارنگ نکنیم و آنها را با گنج قناعت آشنا نماییم.
در بین غذاهای مفید، آش‌ها و سوپ‌ها جزء بهترین غذا‌ها محسوب می‌گردند. برای همین از قدیم به محل پختن غذا، آشپزخانه اطلاق شده است زیرا اولاً بیشترین و یا همه‌‌ی مواد آن را مواد گیاهی تشکیل می‌دهد، ثانیاً در آن یا گوشت استفاده نمی‌شود و یا کمتر از دیگر غذاها استفاده می‌گردد، ثالثاً همه‌ی غذاها برای هضم و جذب بهتر، باید در معده شبیه‌اش گردند (کیلوس)، در حالی که آش این مرحله را گذرانده و یک گام از دیگر غذاها به هضم نزدیک‌تر است و رابعاً سیال بودن و ملیّن بودن آش‌ها موجب می‌گردد کم‌تر با غذا، مایعات مصرف گردد و همین امر هم به سلامت معده کمک می‌نماید.
و در آخر، نکته‌ای که لازم به ذکر است، این‌که اصولاً میوه‌ها و محصولات غذایی و گیاهی هر منطقه، متناسب با ویژگی‌های بدن مردم همان محیط می‌باشد و در خیلی مواقع برای افرادی که دیگر جاها به آن مکان می‌روند مناسب نمی‌باشد. مثلاً خرمای خوزستان برای اهالی آنجا، سبزی‌های مازندران برای اهالی آن و گوشت حیوانات یک منطقه برای اهالی همان منطقه بیشترین نفع را دارد.
بی‌اهمیت گذشتن از همین مطالب ظاهراً ساده است که موجب می‌گردد انسانی که توانایی سالم زندگی کردن را دارد، بارها و بارها در مطب‌ها و بیمارستان‌ها عیادت کنید و پیکر انسانی را که قابلیت زندگی 1000 ساله را دارد با کوله باری از انواع بیماری‌ها در سن 40 سالگی به خاک بسپارید، پس خدا را شکرگزار و حافظ نعمت سلامت باشیم.




کتاب : عالمی که انسان نام گرفت
نویسندگان: سید رسول کاظمیان نژاد , محمد موحدی پور , سید ایمان منبتی

ادامه دارد...



منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
خودخواهی انسان در عالمی به اندازه بی نهایت