گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ایرانسرا/ باغچه جوق - ماکو


گردشگری ایران/ روستای باغچه جوق(در زبان ارمنی یعنی ده)در فاصله 6 کیلومتری شهر ماکو و حدود 2 کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان قرار دارد.

این روستا از غرب به دامنه کوه چرکین و چشمه ای به نام کلیسا منتهی می شود.در بخش جنوب شرقی روستای باغچه جوق،ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق قرار دارد که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

بانی آن تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکوئی یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه است.

این قصر به علت ویژگی های ممتاز معماری و هنری در سال 1353 برای بازدید عموم آماده شد و به عنوان کاخ موزه باغچه جوق ماکو مورد بهره برداری قرار گرفت.

قصر تاریخی باغچه جوق که از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت 11 هکتار قرار دارد.مرمت و الحاقات بعدی ساختمان نیز به پسر ماکویی نسبت داده شده است.

معماری کاخ تلفیقی است از معماری سنت ایرانی و غربی ،به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم.

نمای خارجی بنا با مجسمه های گچی که سردرها نرده های گچی لبه بام را زینت داده اند.ساختمان سنگی با آشپزخانه کاخ که با سنگ های صیقلی و تراش خورده ساخته شده است و استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی های باغچه جوق به حساب می آید.


ویدیو مرتبط :
عزاداری ماه محرم روستای قلعه جوق شهرستان ماکو عاشورا94