چقدر از ازدواج سبز می دانید؟


ازدواج سبز طرحی ارائه شده از سوی وزارت ورزش و جوانان با هدف اصلاح الگوهای اجتماعی و محیط زیستی بوده که چندی پیش با اختلاف نظرهای زیادی مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت ورزش و جوانان که با رویکرد حل مسائل جوانان ، شکوفا سازی و استفاده بهینه از استعدادها و توانایی های آنان شکل گرفت دارای وظایفی چون، مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان، تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور، دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امور جوانان و بررسی فعالیت‌های این دستگاه‌ها، مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان، تهیه گزارش وضعیت جوانان کشور در سطح ملی، ارائه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و... است.

در راستای وظایف مذکور ، این سازمان با هدف اصلاح در الگوهای اجتماعی و محیط زیستی ، طرحی را بعنوان ازدواج سبز مطرح کرد تا مواردی که در کمک به محیط زیست تاثیر گذار است ،  ملاک و معیار قرار گیرد در واقع  ، مدیریت در مصرف ،  بریز و بپاش های غیر ضروری ، بوق زدن هایی که خود آلودگی صوتی و ترافیکی ایجاد می کند و نیز استفاده بی اندازه از گل های طبیعی که در پایان مراسم ها در گوشه و کنار خیابان به دور انداخته شده و این امر هم در کثیف شدن محیط زیست و هم به هدر رفت پول هایی که می توانست پس انداز خوبی برای زوج های نوکیسه باشد ، از اهداف اصلی شکل گیری این طرح بوده است.

الگوهای اشتباهی که به بهانه شادی در حال رشد کردن در میان اقشار مختلف جامعه است به طوری که در مراسم های عروسی بسیاری از خانواده ها به هر دری می زنند تا از دیگری سر تر باشند .

در این میان از تهیه گل های کمیاب و گران قیمت گرفته تا غذاهای آنچنانی که در پایان مراسم خودشان هم نمی دانند که باید با آن چه کنند و در نهایت دور ریخته می شود باعث شد اجرای چنین طرحی نقش سازنده ای در اصلاح الگوهای غلط و نادرست داشته باشد.

*موافقان و مخالفان طرح 

 برخی از افراد جامعه مخالف این طرح بوده و معتقدند مگر می شود در مراسم های عروسی مصرف آب را کاهش داد چرا که تعداد و اقلام میوه ها و ... بسیار زیاد بوده و خود به خود برای شستشوی آن‌ها آب زیادی مصرف می شود.

این درحالی است که هدف از اجرای طرح ازدواج سبز مصرف نکردن آب نبوده بلکه مدیریت در مصرف مد نظر قرار دارد. فرهنگ ازدواج در کشور در برخی از موارد به طور غلط و نامناسب در حال گسترش بوده که با آگاهی دادن به افراد باید از روند رشد این فرآیند اجتماعی جدید جلوگیری شود .

فرهاد 32 ساله در زمینه مصرف بیش از اندازه گل های طبیعی در مراسم های عروسی می گوید: هزینه گل های استفاده شده برای تزئین ماشین عروس ،دسته گل ، سفره عقد و ...  به مبلغ 3 میلیون و 200 هزار تومان برایم تمام شد در حالی که  می توانستیم با قرار دادن این مبلغ در بانک وامی را برای رهن خانه ای بهتر تهیه کنیم اما همسرم موافق آن نبوده و دوست داشت مراسمش رویایی باشد.

از سوی دیگر آرمان 28 ساله معتقد است: اگر در شبی که تنها یکبار در طول زندگی تکرار می شود متفاوت و بهترین نباشیم پس پول های خود را در کجا خرج کنیم.

وی می گوید: از نظر من شب عروسی از قشنگ ترین شب های زندگی هر انسانی است و باید تمام آرزو ها در آن شب برآورده شود از تهیه زیباترین گل ها گرفته تا رویایی ترین لباس ها .

آرمان مخالف طرح ازدواج سبز است و می گوید: این طرح تنها این پیام را به افراد جامعه می دهد که حتی در شب عروسیتان هم شادی نکنید چرا که استفاده از زیبایی ها را شادی نادرست می داند .

*ازدواج سبز راهی برای سبز کردن مراسم ازدواج 

ازدواج سبز در واقع طرحی برای پالایش و زدودن مراسم ازدواج از برخی اشکالات است، نه طرحی برای ازدواج و حل و فصل مشکلات آن ، زیرا کم نیستند زوج هایی که به دلیل گسترش چنین چشم و هم چشمی هایی کارشان به دادگاه خانواده کشیده شده و با پافشاری به خواسته های نامعقول بحث و جدل هایشان تمام نشدنی می شود.

اجرای مراسم عروسی نباید به برهم زننده رابطه ها و مراسمات دست و پاگیر برای جوانان تبدیل شود چرا که در این شرایط ازدواج سخت و سخت تر می شود و مرسوم شدن بریز و بپاش های بی مورد تنها ترس از ازدواج را افزایش می دهد. 

هر چند که مسائلی مانند مدیریت در مصرف آب ، استفاده منطقی از گل های طبیعی و ... از گسترش فرهنگ غلط در ازدواج جلوگیری می کند اما مشکلات جدی تری در شکل گیری ازدواج وجود دارد که مسئولان باید در ابتدا به آن رسیدگی کرده و چنین طرح هایی را در کنار رسیدگی به این گونه مشکلات ، اجرا کنند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
درباره کیست های تخمدانی چقدر می دانید ؟