سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تغییر رویکردها در سیاست خارجی انتظار افکار عمومی از دولت جدید ترکیه


به گزارش ایرنا، پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی 10 آبان ماه جاری و آمادگی این حزب برای تشکیل دولت جدید در ترکیه، موضوع سیاست خارجی آنکارا که در سال های اخیر یکی از بحث انگیزترین موضوع های سیاسی در محافل داخلی و بین المللی بوده را به یکی از مهمترین مسایل مورد بحث در برنامه این دولت تبدیل کرده است.
چویک اوز در مقاله ای با عنوان 'تاملی بر سیاست خارجی جدید ترکیه ' در شماره روز پنجشنبه روزنامه رادیکال نوشته است: تغییر واقعی در سیاست خارجی ترکیه با انصراف دولتمردان این کشور از گفتمان مداخله جویانه در امور داخلی کشورهای همسایه و در راس آن سوریه امکان پذیر خواهد شد.
او با انتقاد از گفتمان مداخله جویانه ترکیه در امور داخلی کشورهای منطقه چون سوریه، مصر، لیبی و یمن، نوشت: سیاست خارجی ترکیه در سالهای اخیر چنان با حساسیت از سوی افکار عمومی ترکیه و جهان دنبال شد که در هر سخنرانی دولتمردان ترکیه، کنجکاو بودیم که چه تغییری رخ خواهد داد.
سفیر بازنشسته ترکیه با تاکید بر لزوم تغییر جدی در سیاست خارجی ترکیه و انتظار جامعه ترکیه و جهان در این راستا نوشت که هنوز روشن نیست که این تغییر کی و چگونه خواهد بود.
چویک اوز با اشاره به نشست های وین که با مشارکت ترکیه برای حل بحران سوریه برگزار شد، خاطر نشان کرد در این نشست ها تصمیم گرفته شد ابتدا آتش بس در سوریه برقرار شود، به دنبال آن در یک دوره شش ماهه، دولت گذار تشکیل و متعاقب آن در یک دوره 18 ماهه قانون اساسی جدید تدوین و انتخابات عمومی و همه پرسی برگزار شود.
او با تاکید بر اینکه مهم اجرایی شدن این تصمیمات است،افزود: از هم اکنون معارضان سوری، زمانبندی اعلام شده را کوتاه دانسته و مدعی شده اند در این دوره کوتاه نمی توانند آماده شوند. اما در صورتیکه مطابق تقویم اعلام شده، پیش بروند و مشکل اجرایی نیز پیش نیاید، در اواخر 2017 و یا اوایل 2018 شاهد برگزاری انتخابات در سوریه خواهیم بود.
نویسنده با اشاره به اینکه مهمترین مانع بر سر راه اجرای این تصمیمات، گروه تروریستی – تکفیری داعش است، نوشت: داعش می خواهد در آینده سوریه نقش موثری داشته باشد و با حملات انتحاری اخیر در پاریس نشان داد که در ورای سوریه و عراق، طرح ها و هدف هایی را در خاورمیانه دارد.
او تاکید دارد، بشار اسد نیز حساب هایی برای آینده سوریه دارد. اگر غیر این بود، دولت سوریه در دوره اخیر با حمایت های روسیه و ایران، عملیات گسترده ای را علیه داعش و گروههای معارض سوریه شروع نمی کرد. جنگ داخلی در سوریه، دیگر برای رسیدن به اهداف مشخصی، رو به گسترش است.
چویک اوز با ادعای اینکه ترکیه یکی از شرکت کنندگان مهم نشست های وین بود، افزود: بحران سوریه در چهار سال و نیم اخیر بیش از هر کشوری ترکیه را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین نظرات و ارزیابی های ترکیه در خصوص آینده سوریه، باید مد نظر قرار می گرفت.
ترکیه به صراحت اعلام کرد که آینده ای برای سوریه با بشار اسد نمی خواهد . اما نه گفته است که چه جایگزینی را در نظر دارد. گرچه شاید در اذهان دولتمردان ترکیه این موضوع روشن است ولی در شرایط فعلی جامعه بین المللی با این موضوع نمی خواهد درگیر شود. ترکیه با اصرار در این زمینه، تا به حال سیاست عاقلانه و جایگزینی برای اسد در میان نگذاشته است.
به رغم این ترکیه به دنبال نشست های وین و در جریان نشست سران گروه 20 در آنتالیا بر موضع خود که اسد را در آینده سوریه نمی خواهد، اصرار کرد. گرچه کشورهای آمریکا، ایران و روسیه به صراحت در این زمینه واکنشی نشان نداده اند ولی روشن است که چنین رویکردی را قبول ندارند.
نویسنده با اشاره به اینکه از هم اکنون نمی توان گفت اسد در آینده سوریه خواهد بود یانه، نوشت: اما آنچه روشن است آینده سوریه را باید مردم آن کشور تعیین کنند، نه ترکیه. افزون بر این کسانی هم که با بشار اسد مخالفت می کنند، روشن نکرده اند مخالفت آنها با رژیم بعث سوریه است و یا شخص بشار اسد. اگر هدف رژیم باشد این در واقع تکرار خطاها و اشتباهات عراق خواهد بود.
او در ادامه نوشت:در شرایطی که دولت جدید در آنکارا در حال شکل گیری است، باید ترکیه تغییر در سیاست خارجی خودرا به طور جدی در برنامه قرار داده و این تغییر را با رویکرد جدی در سیاستهای این کشور در قبال سوریه، شروع کند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، طبق عرف سیاسی، «احمد داوداوغلو» رهبر بزرگترین حزب سیاسی در پارلمان جدید را مامور تشکیل دولت کرده است.
مجلس ترکیه روز یکشنبه آینده برای انتخاب رئیس مجلس تشکیل جلسه می دهد. به دنبال آن انتظار می رود در هفته آینده با تشکیل کابینه برای کسب رای اعتماد از مجلس اقدام شود.
داوداوغلو به دنبال انتخابات 10 آبان ماه گفت: ما پیام و هشداری را که مردم ترکیه در انتخابات 17 خرداد ماه گذشته دادند، به خوبی درک کرده ایم و در دوره جدید خطاها و اشتباهاتی را که داشته ایم ، جبران خواهیم کرد. به رغم این هنوز نشانه هایی از یک رویکرد جدی در سیاست خارجی ترکیه به ویژه در قبال سوریه دیده نمی شود.
اما برخی از کارشناسان روابط بین المللی توافق های وین را که در آن اولویت به مسائلی چون پاکسازی داعش و گروههای تکفیری در سوریه، برقراری آتش بس بین معارضان و دولت سوریه و تشکیل دولت گذار و تدوین قانون اساسی و انتخابات آزاد داده شده، پذیرش اجباری طرح توافق وین را به عنوان انصراف ترکیه از اصرارهای شدید خود در خصوص لزوم برکناری بشار اسد، ارزیابی کرده و این را به عنوان تغییر اجباری در سیاست خارجی ترکیه ارزیابی می کنند.
انتظار می رود دولت آنکارا در هفته آینده برنامه چهار ساله خود را تقدیم مجلس ملی ترکیه کند. قرائت این برنامه در مجلس تا حد زیادی می تواند سیاست خارجی و نقشه راه آن در دوره چهار ساله را ترسیم کند.
خاورم**2011**1561**1566

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سیاست خارجی ایران با عوض شدن دولت ، تغییر نمیکند