انتقاد وزیر آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس و تکذیب خصوصی سازی مدارس


وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد از مطرح شدن موضوعاتی از قبیل خصوصی سازی مدارس توسط آموزش و پرورش گفت: آنچه اکنون در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی و طی مراحل است، لایحه دائمی شدن مدارس غیر دولتی است و خصوصی سازی نیست.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه در بسیاری از مناطق دور افتاده کشور، تنها نماینده حاکمیت آموزش و پرورش است و پرچم جمهوری اسلامی بر فراز مدارس در این مناطق برافراشته هستند افزود: آموزش و پرورش در طول تاریخ همواره با کسری بودجه‌ مواجه بوده و ما هم آنرا قبول داریم.

وی افزود: امسال بودجه آموزش و پرورش 24 هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که ماه گذشته بیش از 2000 میلیارد تومان بابت حقوق پرسنل پرداخت کردیم و اگر بخواهیم این مبلغ را به کل ماه‌های سال تعمیم دهیم در واقع 24 هزار میلیارد تومان حقوق داده‌ایم و برای سایر فعالیت‌هایمان هیچ بودجه‌ای نداشتیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هزینه‌های جاری 105 هزار مدرسه نیازمند اعتبار هستند گفت: همیشه کسری بودجه داریم و گاهی اوقات در رسانه‌ها و در مجلس از وزیر انتقاد می‌کنند که چرا مطالبات را پرداخت نکرده است. باید از آنها پرسید شما چقدر بودجه داده‌اید که حالا انتظار د ارید؟ هرچه می‌دهید همانقدر باید انتظار داشته باشید.

فانی ادامه داد: مدیریت بر منابع آموزش و پرورش یک مسئله بسیار مهم است، البته دولت بدون کمک مردم نمی‌تواند امور جاریش را پیش ببرد. یک اصل اساسی در آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌هاست. در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که آموزش و پرورش در حال خصوصی سازی است و فریاد وامصیبتا سر می‌دهند، در حالی که باید گفت آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌ها را دنبال می‌کند و چیزی غیر از این نیست.

فانی با بیان اینکه اجرای آموزش همگانی بر اساس قانون اساسی بر عهده دولت است و ما از امکانات دولت، دستگاه‌ها و مردم برای اجرای اصل 30 قانون اساسی استفاده می‌کنیم اظهار کرد: لایحه دائمی شدن مدارس غیر دولتی اکنون در مجلس در دست بررسی است و لایحه مربوط به خصوصی سازی نیست که برخی به غلط و از روی سهو آن را طور دیگری مطرح می‌کنند. مراحل بررسی و تصویب قانون دائمی کردن مدارس غیر دولتی در کمیسیون آموزش مجلس در حال طی شدن است و انشالله در صحن علنی به نتیجه خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اعلامی ما توسعه مشارکت‌هاست و ذیل آن کارهای مختلفی انجام دادیم که تفاهم نامه با بیش از 25 دستگاه از جمله آنهاست گفت: در همین راستا منابع فراوانی جذب کرده‌ایم و تقویت شوراها را دنبال می‌کنیم. قانون شوراهای آموزش و پرورش یک قانون مترقی است که از سال 77 تصویب شده و 22 سال از عمر آن می‌گذرد و ابعادی دارد که هنوز به آن ورود نکرده‌ایم.

فانی افزود: یک پیام قانون شوراها جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و پیام دیگر آن توسعه تمرکز زدایی در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش یک سازمان بسیار متمرکز است و رسمیت در آن بالاست به این معنا بخش‌نامه‌ها، مقررات و قوانین در آن بسیار بالاست و قانون شوراها می‌تواند رسمیت را در آموزش و پرورش کاهش دهد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نمایندگان مجلس: توقع مجلس از دولت، معرفی وزیر معتدل است