فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شب هیاهوی موسیقی کردی در برج میلاد/ ظهور نسل جدید کامکارها


به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، شب گذشته سالن کنسرت برج میلاد شاهد هنرنمایی گروه کامکارها بود. این برنامه همچون همیشه در دو بخش ایرانی و کردی به اجرا گذاشته شد.

در این برنامه گروه اصلی کامکارها شامل بیژن کامکار خواننده، دف و رباب پشنگ کامکار سنتور، ارژنگ کامکار تنبک، ارسلان کامکار هم خوان و بربت، اردشیر کامکار کمانچه، ارغوان کامکار سنتور، هانا کامکار هم خوان و دف و صبا کامکار هم خوان این گروه بودند. هوشنگ کامکار برادر بزرگ این گروه مدیریت هنری گروه کامکارها را بر عهده دارد.

دیشب اجرای گروه کامکارها همچون همیشه در 2 بخش به روی صحنه رفت، بخش اول شامل موسیقی ایرانی که بیشتر با ریتم‌هایی ملایم و اغلب 4 ضربی و در مایه شوشتری اجرا شد.

در این بخش شاهد تنظیم‌های خوبی بودیم و ارکستر با دقت بالا قطعات را اجرا می‌کرد. اما ملودی کلام گیرایی لازم را برای مخاطب ایجاد نمی‌کرد و شنونده در طی این بخش دائم به دنبال اوج داستان می‌گشت که روی نمی‌داد. یکی از نقاط مثبت اجرای دیشب، استفاده از چند نوازنده جوان در خط دوم گروه کامکارها بود که به نوعی نسل دوم این گروه پر آوازه است.

یکی دیگر از مشکلاتی که به ویژه مخاطب عام را خسته می‌کرد اجرای قطعات آوازی توسط تک تک نوازنده‌ها آن هم هرکدام برای چندین دقیقه بود که می‌توانست توسط یک یا دو نوازنده صورت پذیرد و مخاطب عام و خاص نیز اغناء گردد.

اما در بخش دوم که طبق معمول به ملودی‌های کردی اختصاص داشت، شور و هیجان را در مخاطبین بیدار کرد و جانی دوباره به این اجرا بخشید. این بخش که از ملودی‌های ضربی و شاد استفاده شد بیشتر با ریتم‌های دو ضربی و شش ضربی همراه بود و از دستگاه ماهور آغاز گردید و رضایت مضاعف مخاطبین از این بخش نسبت به بخش نخست کاملاً مشعود بود.

نکته‌ای که در مورد کامکارها می‌توان به آن اشاره کرد این است که چرا کامکارها با این همه توانمندی که هرکدام به تنهایی وزنه‌ای برای موسیقی ایرانی هستند، در کنسرت‌هایشان به تکرار رسیده‌اند و علاوه بر اجرای مستمر آهنگ‌های تکراری در کنسرت‌ها، از فرم، تنظیم و روند ملودیک یکسانی که کمتر در آن نوآوری دیده می‌شود بهره می‌برند. جایی که توانمندی‌های تک تک اعضای این گروه می‌تواند به خلق آثاری بسیار متنوع‌تر و سترگ‌تر برای گروه نامدار کامکار‌ها باشد.

گروه موسیقی کامکارها در سال 1344 برای نخستین بار در سنندج به عنوان گروهی خانوادگی به سرپرستی استاد حسن کامکار تشکیل شد کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده و در برخی جشنواره‌های بزرگ موسیقی جهانی از جمله «وماد» به مدیریت پیتر گابریل، سامر استیج نیویورک و تالارهای بزرگ و مهم اروپا و آمریکا حضور داشته است.

از دیگر اجراهای مهم کامکارها می‌توان همکاری با ارکستر سمفونیای لندن برای نشان دادن هم‌آوایی دو نوع موسیقی کردی و موسیقی مدرن جهانی اشاره کرد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/KTDI8N


ویدیو مرتبط :
اجرای موسیقی کردی در برج میلاد