سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تصمیم بزرگ اهالی هرندی برای نجات محله


پارک معتاد نشین حقانی، جمعه پیش غرق کودکان هرندی شد، بچه هایی که مدت ها بود از چند متری این پارک رد می شدند ، صبح جمعه دلشان به حضور بزرگ ترهای محل گرم شد و با نگاهی زیر چشمی به معتادانی که آن سو تر ، در خواب و بیداری بودند بعد از چند ماه پایشان را در زمین بازی گذاشتند .
ساکنان هرندی مدتی است دور هم جمع می شوند و برای حل مشکلاتشان چاره می اندیشند. به هم خوردن بساط معتادان و کارتن خواب هایی که صبح چند روز قبل در بوستان حقانی انجام شد و حاشیه های زیادی درپی اش درست شد، از نتایج همین جلسات ساکنان جان به لب رسیده هرندی است؛ اتفاقی که شاید خیلی از اهالی موافق اجرایش نبودند یا شاید اصلا قرار نبود دودی از آن بلند شود، اما شد. اهالی هرندی حالا در آخرین جلسه شان تصمیم جدیدی گرفته اند.

* قرار ما صبح های جمعه، بوستان حقانی
قرار است بعد از این هر جمعه ساعت10:30 صبح ساکنان هرندی، خانوادگی به بوستان حقانی بیایند و برای ساعاتی پارک را امن کنند. احمد هاشمی، مدیر محله هرندی به همشهری می گوید: «جمعه گذشته، نخستین هفته بود و طبیعتا تعداد کمتری از خانواده ها آمده بودند، هنوز می ترسند، اما این برنامه را باز هم اجرا خواهیم کرد.»
شاید اگر اهالی می توانستند هر روز چنین قراری بگذارند احتمالا نتیجه بهتری به دنبال داشت.
به گفته مدیر محله هرندی، اهالی تصمیم گرفته اند حضورشان را در پارک پررنگ تر کنند تا معتادان و کارتن خواب ها کم کم خودشان به گوشه ای دیگر بروند.
برخی دیگر از اهالی هم معتقدند باید کارتن خواب ها و معتادانی که حالا در همه جای این پارک حضور دارند و پاتوق درست کرده اند اگر جا به جا نمی شوند لااقل به ضلع دیگر بوستان که کمتر مسکونی است، منتقل شوند.
عباسعلی آزادی، دبیر شورایاری هرندی به همشهری می گوید: «اگر معتادان به جنوب شرقی بوستان حقانی منتقل شوند بهتر است، آنجا بافت مسکونی ندارد اما الان در غرب پارک و در دل بخش مسکونی مستقر هستند.»
اما بعضی اهالی با توجه به تجربیات قبلی شان خیلی هم به این تصمیم خوشبین نیستند.
زهرا کریمی از اعضای شورایاری هرندی می گوید: «3سال قبل من و تعداد دیگری از خانم ها بچه های خودمان را صبح ها به پارک خواجوی کرمانی می بردیم و همگی ورزش دسته جمعی انجام می دادیم اما سرنگی که به پای یکی از خانم ها رفت، کار را خاتمه داد، مردم هنوز می ترسند و تا کار اساسی انجام نشود فایده ای ندارد. فقط انتقال به کمپ چاره کار است.»

*توزیع غذا در حقانی، ممنوع
خیرینی که تا چندی قبل شب ها در محله های مختلف منطقه غذای گرم میان معتادان و کارتن خواب ها توزیع می کردند، در یکی دو ماه اخیر و با انتقال معتادان از دیگر محله ها، بیشتر به بوستان حقانی مراجعه می کنند.
بسیاری از اهالی معتقدند همین مسئله معتادان و کارتن خواب های نقاط دیگر تهران را به خاطر غذای گرم، به اینجا کشانده و دیگر تحمل حضورشان سخت تر شده است.
تعدادی از صاحب نظران حوزه اجتماعی و همچنین برخی خیرین هم با توزیع غذا مخالف هستند.
آنها معتقدند این کار دادن پاداش به فرد معتاد است و رفتار اشتباه او را تقویت می کند.
هفته گذشته تعدادی از ساکنان هرندی تصمیم گرفتند جلوی توزیع غذا در بوستان حقانی را بگیرند و این اعتراض خود را با دردست داشتن پلاکاردهای کوچک و بزرگ نشان دادند.
به گفته هاشمی مدیر محله هرندی، ساکنان با توزیع غذا مخالف نیستند اما نه در این مکان که مسکونی است.
«چند روز قبل طی جلسه ای که تعدادی از اهالی با گروه پایان کارتن خوابی برگزار کردند قرار شد شب ها غذای گرم در میدان شوش و جنب یخچالی که به همین منظور نصب شده، توزیع شود، آن محدوده مسکونی نیست.»
از نظر آزادی دبیر شورایاری بهتر است کارتن خواب ها و معتادانی که میانشان موتورسوارانی با موتورسیکلت های 10، 15میلیون تومانی حضور دارند به بوستان شوش منتقل شوند هر چند که تمام این اقدامات موقتی است و مشکل اصلی را حل نمی کند.

*حضور مردم تأثیر گذار است
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس می گوید حضور دائمی مردم در مکان های عمومی که محل تجمع معتادان و کارتن خواب ها شده می تواند به مرور تأثیرات خوبی به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه تهران به مرکز معتادان و متکدیان تبدیل شده به همشهری می گوید: « بهترین راهکار، انتقال این افراد به شهرهای خودشان است، در شهرهای کوچک به دلیل خود کنترلی، احتمال بروز و ظهور آسیب و بزه کمتر است.»
این استاد دانشگاه البته تصریح می کند اگر مسئولان برای حل معضل هرندی که امروز به دیگر مناطق و محله ها نیز سرایت کرده کاری انجام ندهند قطعا اقدامات خودجوش مردمی باز هم تکرار خواهد شد.
هفته گذشته فرزاد هوشیار پارسیان، مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری اعلام کرد تا 2 ماه آینده 30مرکز بهاران در مناطق 22گانه برای مهارت آموزی و ایجاد اشتغال معتادان بهبود یافته تهرانی راه اندازی خواهد شد.
وی بعد از اتفاق رخ داده در بوستان حقانی شهروندان را به صبر و حوصله در ساماندهی معتادان دعوت کرد و گفت 600نفر از معتادان و کارتن خواب های این پارک به گرم خانه ها وکمپ ها منتقل شدند.
روزنامه همشهری
تهرام / 1981 / 1625

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آب گرفتگی منازل اهالی محله الغدیر گرگان