فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ابراز تأسف وزیر ارشاد از تبدیل نشدن کتاب به عنوان کالای فرهنگی جامعه‌پذیر در کشور


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز "کتاب، کتابخوانی و کتابدار" که صبح امروز، 24 آبان‌ماه، در تالار وحدت برگزار شد، گفت: پیشینه فرهنگ غنی کتاب و کتابداری در ایران از تمدن های کهن این سرزمین آغاز شد، کتابخانه و کتابداری در طول تاریخ تکامل خود شاهد فراز و فرودهای فراوانی بوده است؛ از کتابخانه های بزرگ باستانی تا مجموعه های بزرگ، از الواح گلی و سنگی، کتابخانه‌هایی که به مثابه مراکز فرهنگی تبادل اندیشه بودند تا کتابخانه‌های امروز همواره این مکان فرهنگی از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای برخوردار بوده است و توسعه این خانه باشکوه فرهنگ نمایانگر میزان دقت و توجه حکومت های مختلف به ارتقای دانش انسان‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها در زمان‌های مختلف به نیازهای گوناگون جامعه پاسخ داده‌اند، افزود: به گواه تاریخ هرگاه موقعیت و امکان رشد کتابخانه‌ها در جامعه ای فراهم گشته، روند ترقی آن جامعه فزاینده شده و هر زمان کتابخانه ها در زاویه انزوا و در معرض بی‌مهری قرار گرفته‌اند رشد جامعه متوقف شده و حتی سیر نزولی را تجربه کرده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: در طول تاریخ هم دشمنان کهن سرزمین سرافراز ایران از بالندگی و شکوفایی کتابخانه‌های ما در هراس بودند و سند این بیم و دشمنی از حمله اسکندر مقدونی در 333 سال پیش از میلاد مسیح و از بین بردن کتابخانه شکوهمند استخر تا حمله مغولان و افغان‌ها مستند است و امروز هم در دوران جنگ سخت و نرم رسانه و ارتباطات در جهان دقت در نقش کتابخانه‌ها و وضعیت کتابخوانی جامعه امری ضروری و بسیار مهم است و بر ماست در پاسداری و باغبانی از درخت تنومند فرهنگ کوشا باشیم و علاوه بر حفظ و حراست از داشته‌های فرهنگ و تمدن غنی و افتخارآفرینمان آن را آنگونه که شایسته ملت عزیز اسلامی است، ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه امروز نیاز به اطلاعات در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی مشهود است، افزود: هر جامعه ای برای توانمندی و هر نظامی برای تحول و پویایی و بازنماندن از قطار توسعه ناگزیر است از اطلاعات روزآمد بهره‌مند باشند، این اطلاعات، رسانه‌ها و روش‌های انتقال گوناگون و پرشماری دارد و کتاب یکی از مهمترین این رسانه‌ها است. آموزگار معارف از دینداری، استاد ادبیات از فرهنگ و زبان، آموزگار ریاضی از اعداد و ارقام، دبیر فلسفه از منطق و معلم تاریخ از گذشته و عبرت‌ها سخن می‌گویند و کتابدار استاد جامع همه اینها و معلم عشق و مهربانی‌هاست.

به گفته وزیر ارشاد، توان و مهارت، دانش و بینش کتابداران است که می تواند برای هر دسته و هر گروه از مخاطبان بر حسب نیاز و علایق‌شان راهنمایی‌های مناسب ارائه دهد و آنان را به مطالعه کتاب هایی متناسب رهنمود کند. کتابدار واسطه میان مخاطب و کتاب است، کتابدار متعهد و حرفه ای نگهبان علم و فرهنگ است و علاوه بر دانش به علم، شایسته است بهترین عامل به آن نیز باشد و در مسیر پیشرفت دانش و بینش خود با تلاش و جدیت به پیش رود تا بتواند به بهترین نحوه در اشاعه آن به هموطنانش عمل کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز کالای فرهنگی کتاب به یک کالای جامعه‌پذیر تبدیل نشده است، یادآور شد: مکتب انسان‌ساز کتابخانه نیز به یک محل دوست داشتنی، امن و پرجاذبه برای مردم تبدیل نشده وسرانه مطالعه ایرانیان به عنوان شاخصی از تشخص علمی و فرهنگی مردمان این مرز و بوم شناخته نمی‌شود، برای تحقق این چشم انداز زیبا نیازمند فراهم ساختن و برنامه‌ریزی دقیق و تلاش همه به ویژه متصدیان کتابخانه‌های عمومی کشور است.

جنتی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مطالبات همیشگی رهبر انقلاب یاد کرد و ادامه داد: ایشان همواره بر این موضوع تأکید داشتند و همین‌طور رئیس جمهور نیز به این موضوع نظر خاص و نگاه حساس دارد و بر همین اساس در آیین بازگشایی مدارس در مهر ماه 92 با تاکید بر اهمیت انشای کتاب و کتابخوانی در مدارس بر لزوم دیده شدن این مواد درسی در برنامه هفتگی دانش آموزان تأکید کردند. وزارت ارشاد با توجه به اهمیت موضوع در دی ماه سال پیش با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد که در بندهایی از آن به موضوع ارتقای سطح دانش و سرانه مطالعه و دسترسی به منابع کتابخانه ای برای فرهنگیان و دانش آموزان پرداخته شده است و به نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز برای اجرا وهمکاری ابلاغ شد که ان‌شاالله نهاد با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی مومن و متعهد می تواند از همکاران مؤثر ما در اجرای این تفاهم‌نامه باشد.

وزیر ارشاد در پایان مطرح کرد: یاد و نام علامه فقید سیدمحمدحسین طباطبایی را گرامی می دارم و امیدوارم همه ما با نگاه بصیر و تعمق بیشتر در شیوه، منش و روش زندگی متبرک این بزرگان و دانشمندان فرهیخته تلاش کنیم تا رهپوشه های دانش را ذخیره ذهن و الگوی مسیر رو به تعالی در مسیر زندگی‌مان قرار دهیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
وزیر ارشاد: شناسنامه فرهنگی گیلان تهیه شود