گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



«لانه‌ي ديو» کجاست؟


  X     

تاریخ خبر : جمعه 1394.08.08 - 22:00

«لانه‌ي ديو» کجاست؟

جوان و تاريخ/ قوس دهانه غار، يکي از عظيم‌ترين دهانه‌هاي غار طبيعي دنيا است. طول قوس طاق طبيعي و عظيم غار چهل متر بوده و درون غار بصورت تالاري بيضي شکل به درازاي ۷۵، عرض ۲۵ و ارتفاع ۱۵ متر است.
غار اسپهبد خورشيد يا کرکيل دژ بر سر راه تهران به فيروزکوه در ناحيه دوآب شهرستان سواد کوه استان مازندران قرار دارد.
اين غار بر سينه لردکمر قرار داشته و در متون تاريخي به نام طاق عايشه گرگيلي دژ نيز خوانده شده‌است. در زبان مردم منطقه سوادکوه اين غار به نام لاپ کمر معروف است. همچنين مردم روستاهاي اطراف اين غار را به نام «ديوکالي» به معناي «لانه‌ي ديو» مي شناسند.
قوس دهانه غار، يکي از عظيم‌ترين دهانه‌هاي غار طبيعي دنيا است. طول قوس طاق طبيعي و عظيم غار چهل متر بوده و درون غار بصورت تالاري بيضي شکل به درازاي ۷۵، عرض ۲۵ و ارتفاع ۱۵ متر است. در برابر غار ديواري با سنگ و ساروج چيده شده و تا مدخل آن ادامه دارد. بناي اين ديوار به دوره ساسانيان باز مي‌گردد. در مقابل غار پرتگاه مهيبي قرار دارد که ورود به آن را بسيار مشکل مي‌سازد. به دليل وجود آب آشاميدني در غار، در گذشته امکان مقاومت به مدت طولاني در آن وجود داشته‌است.
داخل غار داراي اتاق‌هايي است که قدمت ساخت آن‌ها به دوره ساسانيان باز مي‌گردد. اين غار در فهرست آثار ملي ايران قرار دارد و براي ثبت جهاني آن نيز پرونده‌اي تشکيل گرديده‌است. با اين وجود تمرينات نظامي و معدن ماسه فعال در مجاورت آن، در حال لطمه زدن به آن مي‌باشد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
لانه مورچه ها