داوری: فضا برای بازگشت احمدی‌نژاد فراهم نیست


کارشناس مسائل سیاسی گفت: تا الان احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای انتخابات 96 ندارد و فضا هم هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده که زمینه بازگشت احمدی‌نژاد را فراهم کند.

داوری"عبدالرضا داوری" کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برنامه محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت اظهار داشت: تا الان احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای انتخابات 96 ندارد و فضا هم هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده که زمینه بازگشت احمدی‌نژاد را فراهم کند. 

مشروح این ‌گفت‌وگو به شرح ذیل است:

باشگاه خبرنگاران: بعد از آنکه اصولگرایان تهران در انتخابات مجلس ناموفق ظاهر شدند، تحلیل‌هایی پیرامون چرایی این عدم موفقیت و رابطه آن با احمدی‌نژاد مطرح شد. برخی دلیل شکست اصولگرایان را دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و برخی دیگر رویگردانی اصولگرایان از رئیس دولت‌های نهم و دهم ارزیابی کردند. شما کدام تحلیل را باور دارید؟ 

داوری: نوار پیروزی‌های اصولگرایان از سال 81 در شورای شهر دوم تا مجلس نهم در سال 90، همواره در شرایطی شکل گرفت که احمدی‌نژاد، ظرفیت آرای خود را در اختیار جریان اصولگرا قرار داد. جریان اصولگرا وقتی از سال 90 با احمدی‌نژاد، مرزبندی و ایجاد تضاد کرد، نوار پیروزی‌هایشان قطع شد و در دو انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و مجلس 94 شکست خوردند. 

دوستانی که شکست اصولگرایان را به احمدی‌نژاد منتسب می‌کنند، واقع‌بین نیستند و در حال فریب خود و افکار عمومی‌اند. چهره‌های حاضر در لیست اصلاح‌طلبان، بسیار کمتر از چهره‌های حاضر در لیست ائتلاف اصولگرایان، به احمدی‌نژاد حمله کردند. مرزبندی اصولگرایان با احمدی‌نژاد، باعث شد تا این جریان از ظرفیت توده‌ای آرای وی محروم شود. 

باشگاه خبرنگاران: آیا اصولگرایان در آینده، به احمدی‌نژاد قرابت سیاسی پیدا می‌کنند؟ 

داوری: خیر؛ به نظرم دیگر جریان‌ها تعیین‌کننده نخواهند بود. در همین انتخابات دیدیم که بسیاری از توده‌های حزب‌الهی، از فرمان رأی به لیست 30 نفره اصولگرایان قانع نشدند. بدنه توده‌های حزب‌الهی به رشد و آگاهی رسیده است؛ همین عامل باعث پیوند نیروهای انقلابی و حامیان احمدی نژاد در آینده می‌شود. زمینه‌های قرابت جریان حزب‌الهی با جریان احمدی‌نژاد، با رفع سوتفاهماتی که از سال 90 بین این دو جریان شکل گرفته، ایجاد خواهد شد.   

باشگاه خبرنگاران: آیا می‌توان از طبقه حزب‌الهی که به آن اشاره کردید، جبهه پایداری را تعبیر کرد؟ 

داوری: به اعتقاد من نباید نگاه حزبی و تشکیلاتی به مسائل داشته باشیم. ما یک بدنه توده‌های حزب‌الهی داریم که در عین اختصاص‌دادن درصد قابل توجهی از توده های مردم به خود، بار انقلاب را به دوش دارند. تحلیل حزبی در این فضا پاسخگو نیست. دیگر چیزی از این جریان‌ها در قالب تشکیلات‌شان باقی نمانده است. 

باشگاه خبرنگاران: اگر "جبهه پایداری" بخواهد دست همکاری دراز کند، پاسخ احمدی‌نژاد چه خواهد بود؟ 

داوری: تردید نکنید که احمدی نژاد دست تمام افراد و جریاناتی که در چارچوب انقلاب حرکت کنند را به گرمی خواهد فشرد. 

باشگاه خبرنگاران: 15 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 باقی مانده است. به نظر شما احمدی‌نژاد برای این انتخابات برنامه‌ای خواهد داشت؟ 

داوری: تا الان احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای انتخابات 96 ندارد و فضا هم هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده که زمینه بازگشت احمدی‌نژاد را فراهم کند. 

باشگاه خبرنگاران: فضا باید به کجا برسد؟

داوری: آگاهی باید به آن نقطه عطفی که در سوالات قبل به آن اشاره کردم، برسد. به نظرم این فضا از تابستان سال آینده و پس از شکل‌گیری مجلس دهم که جریان نزدیک به دولت طرح‌های مهمی را در آن دنبال خواهد کرد، فراهم می‌شود. با شروع به کار مجلس دهم، قطب‌بندی فضای سیاسی ایران، تغییر خواهد کرد.   

باشگاه خبرنگاران: آیا می‌توانیم اینگونه تحلیل کنیم که به هر میزان، دولت در اجرای برنامه‌های خود ناموفق باشد، زمینه برای بازگشت احمدی‌نژاد فراهم می‌شود؟ 

داوری: خیر؛ دولت روحانی جهت‌گیری‌های انقلابی ندارد و این رویکردهای غیرانقلابی در سال 95، فضای کشور را به شدت قطبی خواهد کرد و باعث می‌شود که فضای سیاسی کشور، به جای اصولگرا و اصلاح‌طلب، بین نیروهای انقلابی و غیرانقلابی تقسیم شود. در این شرایط، احمدی‌نژاد تنها کسی خواهد بود که می‌تواند مطالبات نیروهای انقلابی و توده‌های مردم را به طور همزمان نمایندگی کند و مانع راهبردهای غیرانقلابی دولت شود. 

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
استقبال از احمدی نژاد سال88 تبریز/احمدی نژاد کاش احمدی نژاد می ماندی