سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رازهاي اسيد بارانِ اهواز


ابتکار/ متن پيش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

در اينکه باران، رحمت الهي است، شکي نيست. اما اين باران چطور ببارد و در کدام منطقه ببارد، جاي بسي تامل دارد. اينکه باعث نشاط و سرزندگي شود يا همه را به نفس تنگي بياندازد هم جاي سئوالات بسيار دارد. اينکه نامش باران بهاره باشد يا پاييزه يا حتي پسوند اسيدي را با خود يدک بکشد، هم جاي کارشناسي فراوان دارد. گرچه بارش باران اسيدي در خوزستان در روز اول، در صدر اخبار قرار گرفت و تکذيبش در روز بعد صدرنشين شد، صحبت‌ها و بحث‌هاي بسياري در فضاي مجازي و غير مجازي بر سر نام اين باران درگرفت. نکته مهم اين بود که اين باران، بالغ بر 10000 اهوازي و خوزستاني را راهي بيمارستان کرد. خوزستان و در پي آن اهواز، گويا قرار است، آبستن ريزگردها و درشت گردها و آلاينده‌ها باشد. اينجا اهواز است... هوا کمي تا قسمتي غبارآلود با بارش پراکنده باران اسيدي که نامش را تاييد نکرده‌اند!

خبري که چرخيد
در هفته گذشته بارش باران در اهواز و برخي شهرهاي خوزستان باعث شد که بيش از 10 هزار نفر از مردم به دليل مشکلات تنفسي به بيمارستان‌ها و مراکز درماني مراجعه کنند. در حالي که اين باران به «باران اسيدي» مشهور شده، سازمان حفاظت از محيط زيست اصرار دارد که باران اسيدي بر پوست اثرگذار است و نه بر دستگاه تنفسي. با اين حال بنا بر برخي شنيده‌ها، اثر اين باران بر سلامت خوزستاني‌ها بيش از هر چيز به دليل آلايندگي هوا ناشي از رکوردگيري توليد نفت در استان خوزستان بوده است. اين رکوردگيري که به نظر مي‌رسد به دليل نزديک شدن به اجرايي شدن برجام و به عنوان براي افزايش توليد انجام شده است، البته با تذکر برخي مسئولان در مناطق نفت‌خيز جنوب درباره انجام آن در آبان ماه -که سالانه پديده وارونگي هوا در آن شايع است- مواجه شده است. همين خبر در فضاي مجازي به خصوص يکي از کانال‌هاي تلگرامي سر و صداي بسياري به پا کرد. کانال ويژه خبري، در يکي از اخبار منتشره خود به اين نکته اشاره کرد و نوشت: بارش باران اسيدي در خوزستان بيش از هر چيز به آلايندگي هوا ناشي از رکوردگيري توليد نفت در استان بوده است. به نظر مي‌رسد اين رکوردگيري به دليل نزديک شدن به اجراي برجام و به عنوان افزايش توليد انجام شده، با توجه به اينکه پديده وارونگي هوا را در آبان ماه شاهديم، اين اقدام با تذکر برخي مسئولان مناطق نفتي روبرو شده است. در نتيجه سوزاندن حجم وسيعي از گازهاي خارج شده از ميادين خوزستان و ورود آلاينده‌ها باعث شده که اولين باران پاييزي خوزستان، منجر به بيماري اهالي اين منطقه شود. عملياتي که از تاريخ چهارم تا ششم آبان ماه اجرا شده بود، مهر تاييدي بر اين خبر شد.

تقارن پديده وارونگي هوا و رکوردگيري؟
همه اين خبرها دست به دست مي‌چرخيد. احتمال تقارن پديده وارونگي هوا و عمليات رکوردگيري، چندان دور از ذهن به نظر نمي‌رسيد و نمي‌رسد. چرا که استاني مانند خوزستان با حجم توليد بالاي نفت و گاز، يکي از قطب‌هاي اساسي و اصلي کشور به حساب مي‌آيد. اين شنيده‌ها و گفته در حالي است که ناصري، روابط عمومي شرکت نفت ايران در گفتگو با خبرنگار اجتماعي روزنامه ابتکار، ضمن رد اين خبر مي‌گويد: ما هر چه گزارش داريم، اين عمليات در آن زمان صورت نگرفته است. در کنار آن، بارش باران اسيدي هم مورد تاييد قرار نگرفته و گفته‌اند تنگي نفس به خاطر گردافشاني در اين فصل بوده است. اصلا هيچ عمليات رکوردگيري صورت نگرفته است! در کنار اين تکذيب، برخي منابع آگاه در شرکت نفت خوزستان، خبر از انجام عمليات رکوردگيري همزمان با بارش باران – نامش را هيچ نمي‌گذاريم- داده‌اند!

تغيير نامي براي باران
باران آمد. باران اسيدي آمد. باران اسيدي را نامش را تغيير داده‌اند. باران نفس گير شايد جايگزين بهتري برايش باشد. شايد شنيدن نظر کارشناسان محيط زيست در تعقيب اين خبر مي‌توانست کمک شاياني باشد. دکتر اسماعيل کهرم، کارشناس محيط زيست در گفتگو با خبرنگار اجتماعي روزنامه ابتکار مي‌گويد: هر چقدر بلا سر اهواز مي‌آيد، نتيجه‌اش آلاينده‌هاي حاصل از صنايع فولاد، نفت و گاز و ... است. وقتي که هوا ساکن مي‌شود و جريان هوايي مثل باد و باران ايجاد مي‌شود، آنها را مي‌شکاند و به زمين مي‌آورد و در سطح زمين باعث تهديد سلامت مردم مي‌شود. از آن طرف هم ريزگردها هم که نتيجه خشکسالي است، خوزستان و به خصوص اهواز را در سيطره خود گرفته است. ولي در اينجا شايد بهتر باشد که تلنگري به دولت دکتر روحاني بزنم و بگويم، به قول سعدي به عمل کار برآيد به سخنراني نيست! محيط زيست در اولويت‌هاي اين دولت قرار ندارد. بنابراين با وجود تمام اخطارهايي که کارشناسان محيط زيست داده بودند، اگر واقعا عمليات رکوردگيري نفت در اين فصل اتفاق افتاده باشد، نهايت نابخردي است. همه ما مي‌دانيم که در اين فصل، پديده وارونگي هوا پيش مي‌آيد. وارونگي هوا، به اين معناست که مثلا هواي آلوده از اگزوز اتومبيل‌ها بيرون مي‌آيد، گازهاي CO و CO2 را توليد مي‌کند و چون اينها از هوا گرم تر هستند، بالا مي‌روند. وي ادامه مي‌دهد: زماني که هوا گرم است، باد اينها را با خود مي‌برد. ولي وقتي که هوا سرد مي‌شود، يک لايه هوا روي هواي گرم را مي‌گيرد. نمونه واضحش مثل دم کني روي ديگ برنج است که از خروج بخارها جلوگيري مي‌کند. هواي سرد بالا، مثل دم کني مي‌آيد و روي هواي گرمي که از اگزوز خارج شده را مي‌گيرد و نمي‌گذارد که اين هواي آلوده گرم از شهر خارج شود تا زماني که باران بيايد و همان آلاينده‌ها و ... پايين مي‌آيد. وقتي که وارونگي اتفاق مي‌افتد، دود ماشين‌ها و کارخانه‌ها پايين مي‌آيد. مونوکسيد کربن و دي اکسيد کربن و آب با هم تشکيل اسيد مي‌دهند.

باران نفس گير!
همه اين صحبت ها، دردي را از دردهاي تنگي نفس حدود 10 هزار اهوازي درمان نمي‌کند. دردي که به ديواره بيمارستان هايش چنگ مي‌اندازد. يک روز براي وجود و غليان گرد و غبار و روز ديگر براي در هم آميخته شدن آلاينده‌هاي حاصل از لوله‌هاي پالايشگاه‌هاي نفت و گاز و ترکيبش با باراني که اگر همدم آتش شود، آن را خاموش مي‌کند و اگر با خاک همنشين شود، آن را بارور مي‌کند و اگر با آلاينده‌هاي پالايشگاه همدم شود، اسيد بر سر مي‌باراند. نامش را باران اسيدي نگذاريم بهتر است. باراني که نفس را در سينه حبس مي‌کند. باران نفس گير!

*غزاله پورخاکي


ویدیو مرتبط :
آنونس انیمیشن کوتاه "بارانِ من"