روانشناسی


2 دقیقه پیش

وسواس خود را درمان کنید!

چرا وسواس باید درمان شود؟ هر بار که با کسی دست می‌دهد فورا دست‌هایش را می‌شوید یا از دست دادن با دیگران امتناع می‌کند .حتی تقریبا هر بار، پس از خروج از خانه یا ماشین‌اش ...
2 دقیقه پیش

بر رنجش و کینه غلبه کنید!

رنجش ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی هستند که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شوند. اما این به معنای آن نیست که ما محکوم به حمل کردن آنها با خود در همه عمرمان هستیم. ...



در مقابل جواب "نه" قوی


در مقابل جواب

 دكتر مسعود احمد‌زاد استادیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

با طرد شدن کلامی و غیرکلامی آشنا شوید

انسان‌ها در شرایط مختلف با موقعیت‌هایی روبرو می‌شوند که ممکن است درخواستشان اجابت نشود. مثلا طالب شغلی هستیم اما در پذیرش رد می‌شویم، با کسی تماس می‌گیریم اما جواب تماس تلفنی ما را نمی‌دهد، وارد خانه کسی می‌شویم اما با روی باز از ما استقبال نمی‌کند، از کسی درخواستی می‌کنیم و او با جواب «نه» درخواست ما را رد می‌کند بخشی از این موارد جزو انکار شدن‌های کلامی است اما انکار شدن‌های غیرکلامی برای زمانی است که با روی باز پذیرفته نمی‌شویم. گاهی در جمعی کلامی به زبان می‌آوریم که مورد پسند دیگران نیست و این مورد هم در گروه طرد شدن‌های غیرکلامی قرار می‌گیرد. انکار شدن غیرکلامی ممکن است در شیوه لباس پوشیدن ما هم اتفاق بیفتد. مثلا لباسی می‌پوشیم که در یک جمع مورد تایید دیگران نیست و صدها مورد از این نوع می‌توان مثال زد که جزو انکار شدن کلامی یا غیرکلامی باشند.

اهمیت بیشتر، دلخوری بیشتر

در مواقعی که كسی با طرد شدن کلامی یا غیرکلامی روبرو می‌شود، احساس می‌کند به‌صورت ذاتی پذیرفته نشده است. یعنی شخص با خود تصور می‌کند کسی که به او جواب «نه» داده است به‌صورت کلی وجود حقیقی او را نپذیرفته و با یک نه شنیدن ساده کل شخصیت خود را زیر سوال می‌برد. در این مواقع «نه» شنیدن به موضوعی آزاردهنده تبدیل می‌شود. البته ناراحت شدن فرد به چند عامل بستگی دارد اینکه شخصی که به او «نه» گفته است تا چه اندازه برایش اهمیت داشته باشد. هر چقدر درجه این اهمیت بیشتر باشد، ناراحتی و دلخوری از طرد شدن بیشتر می‌شود و دیگر اینکه آن خواسته تا چه اندازه برای شخص درخواست‌کننده اهمیت داشته که اجابت نشدن آن باعث دلخوری شود، اما گروهی دیگر از افراد در مقابل شنیدن «نه» یا جواب رد شنیدن به کلی ناامید می‌شوند چون به دنبال تایید دیگران هستند و وقتی از سوی آنها طرد شوند، دچار آزردگی خواهندشد و به همین دلیل تحمل طرد شدن را ندارند . این آدم‌ها با پذیرفته شدن احساس وجود می‌کنند و به نوعی اعتماد به‌نفس می‌گیرند.

تنها گزینه بهترین گزینه نیست

دلیل اصلی که بیشتر افراد بعد از تکذیب شدن یا «نه» شنیدن و مواردی از این دست، دچار ناراحتی می شوند، این است که شخص برای خودش گزینه‌های محدودی در نظر می‌گیرد. برای مثال سال‌ها درس می‌خواند و همه برنامه‌ریزی زندگی و آینده‌اش را بر مبنای قبولی در کنکور قرار می‌دهد یا شخصی همه امیدش این است که در مصاحبه شغلی پذیرفته شود اما این اتفاق نمی‌افتد. نتیجه این می‌شود که با رد شدن درخواست فرد به یکباره همه امید خود را از دست می‌دهد و واکنش بسیار شدید در مقابل این اتفاق از خود نشان می‌دهد چون فقط یک گزینه برای خودش در نظر گرفته است اما اگر افراد برای خود گزینه های بیشتری در نظر بگیرند، کمتر دچار ناامیدی و یأس بعد از «نه» شنیدن می شوند.

این اشتباه را مرتکب نشوید

متاسفانه وقتی افراد با جواب «نه» روبرو می‌شوند به گزینه‌های آسان پناه می‌برند. برای مثال وقتی فرد در شغل مورد نظرش موفق نشد، به کارهای غیراخلاقی و جرم دست می‌زند یا اگر دوستان فرهیخته‌اش او را تایید نکردند، سراغ افرادی می‌رود که از او در سطح پایین‌تری قرار دارند چون مطمئن است که در جمع آنها تایید می‌شود. در واقع این یک آسیب است و شخص بعد از مدتی احساس پشیمانی می‌کند. بهتر است در این شرایط مراقب واکنش‌هایمان باشیم که بعدها پشیمان نشویم.

زندگی مثبت

اخبار مرتبط :

نه گفتن را یاد بگیریم

قدرت نه گفتن پیدا کنید!

مهارت " نه " گفتن


ویدیو مرتبط :
ساخت نرم افزار حاضر جواب.::بهت جواب می ده::.