سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بررسی تأثیر مصرف شیر خشت بر کاهش زردی نوزاد


به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, سکینه مطیر زاده در مقاله ای درباره تأثیر مصرف شیر خشت بر کاهش زردی نوزاد, اظهار داشت: زردی نوزادی یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران نوزادی است به طوری که نزدیک به 60 درصد نوزادان سالم و 80 درصد نوزادان نارس به آن مبتلا می‌شوند.

به گفته وی اهمیت زردی نوزاد به خاطر عوارض خطرناک افزایش بیلی روبین بر روی مغز و بروز "کرن ایکتروس" است. در بعضی از کشورها برای کاهش زردی نوزاد از طب سنتی استفاده می‌کنند.

این کارشناس بهداشت عمومی افزود: زردی از نظر طب سنتی ایران، حاصل افزایش صفرا در بدن است. رویکرد درمانی طب سنتی نیز بر اساس همین منطق شکل می‌گیرد که مصرف برخی از گیاهان دارویی تأثیر بسیار زیادی بر درمان نوزادان مبتلا به زردی دارد.

مطیر زاده اضافه کرد: در طب سنتی ایران، از ماده‌ای به نام شیر خشت، برای کاهش زردی نوزادان استفاده می‌شود هدف از این مطالعه بررسی اثر شیر خشت بر زردی نوزادان است.

وی عنوان کرد: در ایران به صورت سنتی از نوعی مان (mann) به نام شیر خشت برای درمان زردی نوزادان استفاده می‌شود. شیر خشت ماده‌ای سفید رنگ، کمی متمایل به زرد و شیرین بوده که به purgative manna معروف است.

این کارشناس بهداشت عمومی در این مقاله بیان کرد: با توجه به نتایج یکی از مطالعات میزان بیلی روبین طی مطالعه در گروه درمانی با شیر خشت کاهش معنی داری داشت (p‹05/0) حتی در گروهی از نوزادان که توسط مادرشان شیر خشت مصرف شده بود بیلی روبین کم‌تر از گروه کنترل بود  (p‹05/0).

مطیر زاده ادامه داد: طبق نتایج دیگر مطالعات، در ساعت‌های مختلف بعد از درمان، روند کاهش بیلی روبین کل در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد سریع‌تر بوده و تفاوت معنی داری بین مقادیر اندازه گیری شده در دو گروه در 12 ساعت بعد از درمان مشاهده شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به یافته‌ها، مصرف شیر خشت موجب کاهش سریع زردی نوزاد و نیز کاهش طول مدت زمان بستری می‌شود.

به گزارش تسنیم, گفتنی است قطره "بیلی ناستر" دارویی گیاهی است که از شیرخشت تهیه شده است و برای کاهش زردی نوزاد بسیار موثر و مفید است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
درمان سریعتر زردی نوزاد با مصرف شیر خشک