فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جشنواره تخم مرغ های رنگی در آستارا برگزار شد


به گزارش خبرنگار ایرنا ، این جشنواره فرهنگی توسط انجمن داستان و رمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستارا برگزار شد.
شركت كنندگان در این جشنواره هر كدام با همراه آوردن چندین تخم مرغ یادی از آیین های سنتی آستارا كردند.
تزیین و رنگ آمیزی تخم مرغ با استفاده از ذوق هنری هنرمندان از جمله بخش های جذاب این جشنواره بود.
داوود ملك زاده مسئول انجمن داستان و رمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا روز پنجشنبه در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره بهانه ای برای یاد كردن از سنت های فراموش شده آستارا است.
وی افزود: این جشنواره در دو بخش رنگ آمیزی تخم مرغ و نیز تخم مرغ بازی برگزار شد كه در هر كدام از این بخش ها جوانان و افراد بزرگسال به یاد روزهای نه چندان دور آستارا با شور و حرارت خاصی از این آیین استقبال كردند.
وی با اشاره به اینكه در این جشنواره 20 نفر از بانوان و آقایان با همدیگر به رقابت پرداختند ، اضافه كرد: در بخش رنگ آمیزی تخم مرغ فهیمه فقیهی و مریم نیك نام و در بخش تخم مرغ بازی توفان محجوب به عنوان نفرات برتر شناخته شدند.
وی ادامه داد: امید داریم در سال های آتی این جشنواره در یك سطحی گسترده و با همكاری تنگاتنگ نهادهای متولی برگزار شود تا بلكه بتوانیم قدمی در راستای احیای سنت های غبارگرفته این شهرستان فرهنگی برداریم.
رنگ آمیزی تخم مرغ و هدیه كردن آن و نیز تخم مرغ بازی جزو رسوم اهالی دیار بام های سفالی در ایام نوروز بود.
سنت مربوط به رنگ كردن تخم مرغ و گذاشتن آن بر سر سفره هفت سین در میان برخی از خانواده ها كم و بیش دیده می شود ولی ردپای آیین تخم مرغ بازی خیلی وقت است در ایام نوروز آستارا گم شده است.
تخم مرغ بازی جزو یكی از رسومی بود كه پدران ما با استفاده از تخم مرغ آن را در ایام نوروز در محلات مختلف اجرا می كردند.
این بازی به صورت برد و باخت انجام می گرفت و به این صورت بود كه در هر مرحله دو نفر با هم روبه رو می شدند ، هر كدام از طرفین تخم مرغی را محكم در دستش نگه می داشت به طوری كه یك سر تخم مرغ به طرف بالا باشد و دیده شود.
سپس فرد دیگری تخم مرغ خود را از طرف سر آن به تخم مرغ طرف مقابل می زد اگر تخم مرغ یكی از آن ها ترك بر می داشت این بار دو سر دیگر تخم مرغ را به هم می زدند اگر این بار نیز همان تخم مرغ ترك بر می داشت ، صاحب این تخم مرغ بازنده محسوب می شد و می بایست تخم مرغ خود را به طرف مقابل بدهد و اگر هر دو ترك برمی داشتند ، آن طرفی بازنده محسوب می شد كه تخم مرغش بیشتر شكسته باشد.
با استفاده از این بازی ، یك فرد ممكن بود در روز چند تخم مرغ را صاحب شود.
شهرستان 86 هزار نفری آستارا در غرب استان گیلان واقع شده و به سبب رخ دادن تحولات امروزی در بخش های مختلف جامعه و نیز روی آوردن مردم به زندگی ماشینی ، همانند بیشتر نقاط كشور آیین های سنتی این شهرستان نیز شكل كم رنگی به خود گرفته است.
7105/6070

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تخم مرغ رنگی