سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نشريه/ تلاقي و تقارن سه هويت ايراني، اسلامي و متجددانه در شماره جديد «خردنامه»


فارس/ شماره ۱۴۲ نشريه «خردنامه همشهري» با موضوعاتي از قبيل کارآمدي الگوي ولايت فقيه در مديريت جامعه، بايسته‌ها و چالش‌هاي تحزب در ايران معاصر، جامعه شناسي مواجهه ايرانيان با فرهنگ و هويت غربي» منتشر شد.
در تازه‌ترين شماره اين نشريه گفت‌وگوي مفصلي با عباس سليمي نمين، مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران با عنوان «تاريخ نگاري، حلقه واسط نسل‌هاي انقلاب» انجام شده است. سليمي نمين در اين مصاحبه مي‌گويد: اگر انقلابي که تقريبا چهار دهه پيش در ايران صورت گرفته است، براساس مصالح کساني که از اين انقلاب زيان ديده‌اند منعکس شود، طبيعتا تأثيراتش در ساير ملت‌ها و کشورها، مهار خواهد شد بنابراين غرب وارد سرمايه‌گذاري جدي در عرصه تاريخ نگاري انقلاب شده است.

در بخش معرفي کتاب هم، آثاري چون «شاعر تاريخ»، « خبرنگاري کوله پشتي»، «دختر شينا»، «آينه سرخ زهرا»، «روش هاي تحليل سياسي»، «رسانه هاي اروپايي»، «غرب چگونه غرب شد»، «فلسفه تکنولوژي»، «حلقه اسارت»، «مسائل کليدي فلسفه»، « زخم داوود»، «اقتصاد تحريم»، «چهار گوهر»، « مقاوم سازي اقتصادي در اديات متعارف»، « عشق در مشرب عرفاني امام خميني (ره)» و «شغل‌هاي کتابداري و علم اطلاعات» معرفي شده‌اند.

خردنامه در شماره اخير خود در بخش «کتاب ماندگار» به بررسي زندگي، آثار و نظريات علامه محمدتقي جعفري پرداخته و گفت‌وگويي هم با عبدالله نصري، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي درباره بحث حقوق بشر و انسان شناسي از ديدگاه علامه جعفري انجام داده است. نصري در اين گفت گو مطرح کرده است: «علامه معتقد است انگيزه‌هاي اعلاميه جهاني حقوق بشر مهم است، اما انگيزه‌هاي مهمتر و متعالي‌تري هم وجود دارد. اسلام در ارائه حقوق بشر، مباني خاصي دارد که با حقوق بشر غربي تفاوت دارد و بر همين اساس، انگيزه‌هاي تدوين حقوق بشر در اسلام با اعلاميه جهاني حقوق بشر، تفاوت اساسي دارد.»

اما اصلي‌ترين مطلب اين شماره خردنامه گفت وگو با حسن کچويان با موضوع تلاقي و تقارن سه هويت ايراني، اسلامي و متجددانه است. کچويان درا ين مصاحبه گفته است: «موضوع اولين منازعات در ايران اين بوده است که هويت ايرانيان چيست؟ آيا هويت ايراني به عنوان امري عيني و واقعي، همان هويتي است که در دروه قبل از اسلام شکل گرفته؟ يا هويتي است که در دوران اسلامي شکل گرفته؟ يا اينکه يک هويتي تجدد است؟ در کل اين دوران، اين منازعه سه وجه داشته است.

«بلدراه»، «حزب ايراني»، «ما و غرب» و «معناي زندگي» عناوين ديگر پرونده هاي اين شماره از نشريه خردنامه است که در آنها مطالبي از مسعود آذربايجاني، عباس عارفي، حسن عباسي، حسن رحيم پور ازغدي، يعقوب توکلي، ابراهيم فياض و عليرضا پيروزمند آمده است.

يکصد و چهل و دومين شماره نشريه خردنامه همشهري به سردبيري محمد عبداللهي در 159 صفحه و با قيمت 10 هزارتومان روي کيوسک روزنامه فروشي‌ها قرار گرفت.


ویدیو مرتبط :
تدریس صفحه 41 از کتاب مازی - خردنامه و جیک جیکی