سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پدافند غیرعامل برای دفاع در مقابل نفوذ فرهنگی دشمن برنامه داشته باشد


به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اولین کنگره ملی نقش و واکاوی قوانین و مقررات در حوزه پدافند غیرعامل که در تالار مشروطه مجلس برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه ایران در منطقه پرآشوب به سر می‌برد،گفت: در دوران جنگ تحمیلی شاهد جنگ سخت بودیم اما امروز شاهد جنگ در عرصه‌های مختلف از جمله فضای مجازی، نرم و اطلاعاتی هستیم.

وی با بیان اینکه تمام مجموعه‌های سرویس‌های اطلاعاتی دنیا در تلاش هستند تا علیه ایران گامی بردارند، اظهارداشت: در حال حاضر با توجه به فرموده مقام معظم رهبری، شاهد جنگ در عرصه فرهنگی هستیم؛ بنابراین لازم است پدافند غیرعامل در حوزه فرهنگی طراحی‌هایی برای دفاع در مقابل نفوذ دشمن داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند پدافند غیرعامل مصونیت‌سازی بدن از درون است، بنابراین اگر دشمن زحمت بکشد و تهاجمی انجام دهد و تلاش کند ضربه‌ای به کشور وارد کند، اگر از درون مصون شده باشیم، آسیبی به کشور وارد نخواهد شد.

بروجردی با بیان اینکه در تمام دنیا حتی کشورهای صلح‌طلب نیز به دنبال تقویت پدافند غیرعامل هستند، افزود: در کشوری مانند سوئیس در جنگ جهانی دوم طرف هر دو طرف را گرفته بود سرمایه گسترده‌ای را در حوزه پدافند غیرعامل هزینه کرده است، با توجه به اینکه این کشور به موضوع پدافند غیرعامل توجه دارد؛ ایران که همواره در معرض تهدیدها است، لازم است راهبردهای درستی در نظر بگیرد.

وی با یادآوری اینکه درسال‌های 65 و 68 سفیر ایران در چین بود، گفت: در آن زمان در سفری که به پکن داشتم، متوجه شدم که آنها برای شرایط حمله‌های اتمی شهر زیرزمینی در نظر گرفته بودند، آنها حتی در دستورالعمل ساخت و ساز شهری نیز پناهگاه‌های ویژه‌ای طراحی کرده بودند، این نکته را حتی درباره ساختمان سفارتخانه ایران نیز در نظر داشتند.

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس؛ چنین تدابیری در کشور سوئیس نیز که هرگز به جنگ فکر نمی‌کند در نظر گرفته شده است؛ بنابراین باید در ایران که شاهد 8 سال جنگ تحمیلی بود، پناهگاه‌هایی طراحی شود.

بروجردی متروهای شهری را فضای مناسبی برای ایجاد پناهگاه‌های شهری دانست و گفت: در بسیاری از کشورها از جمله کره شمالی با هدف ایجاد پناهگاه ایستگاه‌های مترو طراحی می‌کنند، بنابراین لازم است ما نیز از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص پدافند غیرعامل، سختگیری‌ها و مقرراتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، اظهارداشت: ریل‌گذاری در این موضوع انجام شده است، اما اکنون ضرورت اجرا مشاهده می‌شود؛ چرا که بسیاری از پروژه‌هایی که توسط بخش خصوصی انجام می شود، توجهی به پدافند غیرعامل نمی‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: آنها تصور می‌کنند افزایش هزینه 20 درصدی در پروژه‌ها به نفع آنها نیست، اما اگر بلندمدت به این سرمایه‌گذاری نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد از خسارت‌های بسیاری جلوگیری خواهیم کرد.

بروجردی در ادامه به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: در زمان مذاکرات طرف مقابل نگران توجه ما به موضوع پدافند غیرعامل در تأسیسات فردو بود؛ آنها می‌خواستند هر زمان که اراده می‌کنند تأسیسات را مورد هدف قرار دهند، اما از آنجاکه ما دوراندیشی کرده بودیم، هرگز نمی‌توانند چنین نفوذی داشته باشند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید به موضوع فرهنگی نیز توجه داشته باشد، ادامه داد: مصون‌سازی فرهنگی کار مهم و ضروری است؛ چرا که امروز علاوه بر جنگ سرد، شاهد شبیخون فرهنگی نیز هستیم. علاوه بر این باید مصون‌سازی را در حوزه دیپلماتیک هم مدنظر بگیریم که نمونه آن رفتار"عراقچی" با "جان کری" در زمان مذاکرات بود که "موگرینی" آن را به عنوان حادثه‌ای که در تاریخ ثبت شد، تعریف کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به تأثیر پدافند غیرعامل در بُعد اطلاعاتی اشاره و تصریح کرد: دوستانی که در حوزه هسته‌ای اطلاعاتی دارند می‌دانند دشمن با طراحی سانتریفیوژهایی که به نظر دستکاری شده نمی‌آمد، تلاش داشتند تأسیسات هسته‌ای را منفجر کنند که با هدایت الهی خنثی شد؛ بنابراین اگر ما قدرت غیر نظامی در تمام دستاوردها از جمله فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی وجود نداشته باشد در نصف روز همه دستاوردها را از دست می‌دهیم.

بروجردی تأکید کرد: دوستان ما ازجمله حزب‌الله نیز از پدافند غیرعامل بهره‌مند هستند؛ چرا که با وجودی که در مرزهای صهیونیست قرار دارند، چهارمین ارتش قدرتمند دنیا به حساب می‌آیند.حزب‌الله 4 جنگ پیاپی را در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد؛ بنابراین لازم است از قواعد پدافند غیرعامل به درستی استفاده کنیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل