تقویم تاریخ/ یورش وحشیانه رژیم بعث عراق به اماکن مقدسه نجف و کربلا


تقویم تاریخ/ یورش وحشیانه رژیم بعث عراق به اماکن مقدسه نجف و کربلا راسخون/ یورش وحشیانه رژیم بعث عراق به اماکن مقدسه نجف و کربلا (1991م)
پس از حمله امریکا و متحدان به عراق و اخراج نیروهای بعث از کشور کویت، مردم مسلمان و ستم‏دیده عراق که طی سال‏های دیکتاتوری حاکمان حزب خون‏خوار بعث، خواهان سرنگونی نظام صدام بودند، فرصت را غنیمت شمردند و با استفاده از ضعف دولت مرکزی، قیام سراسری خود را بر ضد رژیم بعث آغاز کردند. در این زمان و در حالی که قیام مردمی، نقاط حساس کشور را در برمی‏گرفت، با توطئه سران کشورهای مهاجم، نیروهای اشغال‏گر، خاک عراق را تخلیه کردند تا راه صدام برای تار و مار کردن مردم انقلابی عراق باز شود. در این هنگام، رژیم صدام مرتکب بزرگ‏ترین جنایات ضدانسانی گردید و هرگونه مقاومت را به شدیدترین وجه ممکن سرکوب نمود. در جریان انتفاضه، صدام حتی از به کارگیری سلاح‏های شیمیایى علیه ملت خویش دریغ نکرد و در کنار آن، صدها هزار تن را به خاک و خون کشید. هم‏چنین پس از آن که عده‏ای از مردم، برای در امان ماندن از دست مزدوران بعثی به حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلا و امام علی(ع) در نجف اشرف پناه برده بودند، نیروهای نظامی عراق با یورش به زائران روزه‏دار، گروهی از مردم را از دم تیر گذراندند و به ساحت مقدس آن دو امام بزرگوار اسائه ادب کردند. در پی این جسارت،موجی از خشم و نفرت، مسلمانان جهان و به ویژه شیعیان را فرا گرفت و آنان با برپایی راهپیمایی‏های متعدد خشم خود را به این جنایت‏ها و جسارت‏ها نشان دادند.

بمباران شدید شیمیایی مواضع ایران توسط دشمن بعثی (1366 ش)
همزمان با آغاز عملیات کربلای 8 توسط رزمندگان جان برکف اسلام، دشمن به گونه‏ای بی‏سابقه علیه رزمندگان مستقر در خرمشهر، به بمباران و گلوله‏باران شیمیایی با گلوله‏های توپ، خمپاره و حتی موشک‏های کاتیوشا اقدام نمود که به شهادت و مصدوم شدن شماری از خداجویان سپاه توحید منجر گشت. این بمباران وحشیانه با اعتراض شدید و شکایت جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متحد مواجه گردید و ایران خواهان اعزام گروه کارشناسی سازمان ملل متحد شد. به دلیل پایداری و تاثیر بیشتر عوامل به کار گرفته شده در سلاح‏های شیمیایی، تیم کارشناس اعزامی از سازمان ملل، که ده روز پس از حمله، وارد منطقه شد، موفق گردید نوع عوامل به کار گرفته شده را تشخیص دهد. با این حال همانند گذشته بی‏اعتنا از کنار این حادثه و حوادث بعد از آن گذشتند؛ تا این که ابعاد گسترده و پیچیده‏تر عواقب شوم کاربرد سلاح‏های شیمیایی، دامنگیر مردم مسلمان و بی‏گناه حلبچه، روستاهای اطراف آن و مردم کردستان عراق شد.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: راسخون


ویدیو مرتبط :
منفجر کردن یکی از اماکن مقدسه شیعیان عراق توسط داعش