فوکس خودکار Dual Pixel گلکسی S7 چطور کار می‌کند؟


کره ای ها تصمیم گرفتند از سیستم فوکس خودکار Phase-Detection یا PDAF به تکنولوژی جدیدتری به نام Dual Pixel AutoFocus یا فوکس خودکار با پیکسل دوگانه کوچ کنند.

سامسونگ در طول یک سال گذشته همواره از دوربین های بسیار با کیفیتی در تلفن های هوشمند خود استفاده کرده است. دوربین 16 مگاپیکسلی به کار رفته در گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج که سامسونگ از آن در گلکسی نوت 5 هم استفاده کرده جزو بهترین دوربین های سال گذشته بوده و حتی در برخی نظرسنجی ها به عنوان بهترین دوربین سال هم انتخاب شد. با این حال کره ای ها تصمیم گرفتند از سیستم فوکس خودکار Phase-Detection یا PDAF به تکنولوژی جدیدتری به نام Dual Pixel AutoFocus یا فوکس خودکار با پیکسل دوگانه کوچ کنند. البته این تغییر تنها حرکت جالب و عجیب سامسونگ نبوده و آنها در اقدامی بحث برانگیز از رقابت بی رویه در بخش مگاپیکسل ها هم انصراف دادند تا گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج با دوربین 12 مگاپیکسلی روانه بازار شوند. اما این تکنولوژی جدید دقیقا به چه شکل کار می کند و چه تفاوت هایی با PDAF دارد؟

فوکس خودکار Dual Pixel در گلکسی S7 چطور کار می‌کند؟

مزیت اصلی تشخیص فاز (phase detection) نسبت به تشخیص تضاد (contrast) گسترده آن است که در این روش تنها یک اندازه گیری در سمت دیگر لنز برای مشخص کردن نقطه فوکس نیاز است و به این ترتیب فرآیند فوکس کردن سریعتر انجام می شود. در PDAF رقمی معادل 10 درصد از کل پیکسل ها دارای فوتو دایود های فوکس کننده هستند تا این عمل انجام شود که البته محل قرار گیری آنها در مجموعه سنسور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اما با استفاده از تکنولوژی Dual Pixel سامسونگ در گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج، هر پیکسل دارای 2 فوتو دایود است تا به این ترتیب به جای اینکه تنها 5 تا 10 درصد از پیکسل ها برای فوکس کردن مورد استفاده قرار گیرند، این مقدار به 100 درصد پیکسل ها برسد. نتیجه چنین کاری آن است که سرعت فوکس و دقت آن نسبت به نسل قبل به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و به خصوص در زمان عکس گرفتن از سوژه های متحرک و سوژه هایی در محیط های کم نور این تفاوت بیشتر خودنمایی می کند.

تکنولوژی جدید سامسونگ رقیب قدرتمندی مانند تکنولوژی Predictive Hybrid Autofocus سونی دارد که اخیرا در سری X گوشی های این شرکت مورد استفاده قرار گرفته و به گفته سونی، از دوربین های حرفه ای سری آلفای این کمپانی به دنیای تلفن های هوشمند آورده شده است. با توجه به اینکه سامسونگ هم اعلام کرده بود از پیشرفت های کنون در توسعه دوربین های خود استفاده کرده است، می توان در سال 2016 شاهد رقابتی سنگین بین کمپانی های مختلف برای کسب عنوان بهترین دوربین به کار رفته در تلفن های هوشمند پیش بینی کرد.

منبع: سخت افزار


ویدیو مرتبط :
پیکسل دوتایی گلکسی S7؛ فوکوس خودکار با سرعت نور!