زندگی بزرگان/ «معلم شهید» را چقدر می‌شناسید؟


زندگی بزرگان/ «معلم شهید» را چقدر می‌شناسید؟

باشگاه خبرنگاران/ شهید دکتر مرتضی مطهری متولد 13 بهمن 1298 در شهر فریمان از توابع مشهد است. اصالت خانواده وی سیستانی بود. وی تحصیلات ابتدایی خود رادر مکتب‌خانه گذراند. در 12 سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت و تحصیل در علوم اسلامی را پشت سر گذاشت. در 16 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد.
مطهری در جوانی نزد آیت‌الله صدوقی و مرعشی نجفی کتاب‌های «مطول» و «شرح لمعه» را آموخت. وی مدت 15 سال در قم اقامت داشت و نزد امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله بروجردی به یادگیری پرداخت.

ازدواج شهید مطهری
در سال 1331 مرتضی مطهری با عالیه روحانی که دختر یکی از روحانیون مشهد بود، ازدواج کرد. ثمره این ازدواج چهار دختر و سه پسر بود.

ورود به تهران
استاد مرتضی مطهری در سال 1331 قم را به مقصد تهران ترک کرد و در مدرسه مروی مشغول به تدریس شد. در سال 1334 وی تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی در دانشگاه تهران را آغاز نمود. در سال‌های 1337 و 1338 پس از تشکیل «انجمن اسلامی پزشکان» مطهری یکی از سخنرانان اصلی این انجمن بود. مطهری در سال 1340 تا 1350 سخنران منحصر به فرد این انجمن بود.

اقدامات سیاسی و فرهنگی شهید مطهری
سازماندهی قیام 15 خرداد 1342، سخنرانی در انجمن‌های اسلامی، نهضت اسلامی پزشکان، مسجد هدایت و مسجد جامع نارمک بعد از ترور حسنعلی منصور، کمک به تأسیس حسینیه ارشاد در سال 1346، جلوگیری از همکاری با مجاهدین خلق به همراه امام، برقراری ارتباط با امام خمینی (ره)
در سال 1355 به نجف رفت و با امام خمینی (ره) دیدار کرد. پس از مرگ مصطفی خمینی فرزند امام خمینی (ره) مطهری را مسئول تشکیل شورای انقلاب کرد.

حبس و تبعید
بعد از تعطیلی حسینیه ارشاد، مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت ماند.

شهادت استاد مطهری
سرانجام در روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1358 هنگامی که وی از منزل یدالله سحابی به همراه برخی دیگر خارج می‌شد، به دست یکی از افراد گروهک «فرقان» با یک گلوله مجروح و به بیمارستان طرفه رفت و به شهادت رسید.
از جمله کتاب‌های نوشته شده به دست استاد مطهری می‌توان به: داستان راستان، حماسه حسینی، فلسفه اخلاق، نبوت، معاد، انسان در قرآن، بیست گفتار و... اشاره کرد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
پادگان اشرف را چقدر می شناسید؟