وزیر خارجه افغانستان: توافق نامه بندر چابهار بزودی امضاء می شود


به گزارش ایرنا، «صلاح الدین ربانی» روز یکشنبه درمراسم معارفه خانم «عادله راز» معاون همکاری های اقتصادی وزارت خارجه افغانستان گفت که توافق نامه چابهار، طرح انتقال برق کاسا 1000 و توتاپ، نمونه هائی از اهمیت جایگاه این کشور به عنوان پل ارتباطی کشورهای منطقه است.
«حکمت خلیل کرزی» معاون وزیر امور خارجه افغانستان نیز اوایل اردیبهشت امسال از امضای موافقت نامه چابهار در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود که امضای این موافقت نامه، گامی مهم و عمده در راستای افزایش تجارت و سرمایه گذاری در منطقه است.
افغانستان به دریا راه ندارد و درحال حاضر از بندر کراچی پاکستان برای واردات و صادرات کالاهای خود استفاده می کند، اما «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان گفته است که کابل برای رونق اقتصادی نیاز به راه های جایگزین دارد و نباید تنها به یک راه چشم بدوزد.
هندوستان نیز به دلیل رقابت دیرینه با همسایه خود پاکستان، همزمان با افزایش سرمایه گذاری اسلام آباد در بندر گوادر تمایلی به استفاده از بنادر پاکستان ندارد و افزایش سرمایه گذاری را در سواحل مکران و بندر چابهار ایران در دستور کار خود قرار داده است.
جمهوری اسلامی ایران از سرمایه گذاری هند در چابهار و استفاده بازرگانان افغان از این بندر استقبال کرده و تاکنون بیش از 100 قطعه زمین به تاجران افغان واگذار کرده است.
چابهار در مقایسه با بندر کراچی پاکستان حدود 800 کیلومتر راه بازرگانان افغان را برای واردات کالاهای خود نزدیک تر می کند و دسترسی آنان را به بازارهای آسیای میانه کوتاه تر خواهد کرد.
وزیر امور خارجه افغانستان افزود که با یک دیپلماسی فعال اقتصادی می توانیم افغانستان را به شاهراه تجارت و ترانزیت منطقه ای تبدیل کنیم و در هفته های آینده موافقت نامه بندر ترانزیتی چابهار میان افغانستان، ایران و هندوستان به امضاء خواهد رسید.
ربانی گفت که یک بخش مهم سیاست خارجی ما را توسعه اقتصادی و رشد سرمایه گذاری تشکیل می دهد و این هدف در کنار پیگیری سایر اهداف سیاست خارجی و دفاع از منافع ملی صورت خواهد گرفت.
اساق*1610 **1488 **1392

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سخنان وزیر خارجه عمان درباره توافق هسته ای ایران