شرط اول ورود به هیات علمی دانشگاه‌ها تخصص است


یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هیچ فرزند شهیدی تنها به صرف شهادت پدرش تاکنون به هیئت علمی دانشگاه‌ها راه نیافته و برخورداری از شرط تخصص یکی از ملزومات غیرقابل چشم‌پوشی در این مسیر است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با اشاره به کلیات طرح اصلاح بند (ز) ماده 44 قانون برنامه پنج ساله توسعه که دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف می‌سازد که حداقل 10 درصد اعضای هیات علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای 25 درصد، آزادگان بالای 3 سال اسارت، همسران و فرزندان جانبازان بالای 50 درصد، همسران و فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از 3 سال اسارت استخدام کنند، اظهار کرد: این طرح بدون هیچ گونه بار مالی اضافی یا افزایش سهمیه دامنه مشمولان قانون استخدامی را افزایش داده است.

وی با اشاره به تصویب جزئیات این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: براین اساس مفاد قانون فوق تا پایان مهلت قانون پنجم توسعه ملاک عمل مراکز علمی و تحقیقاتی خواهد بود و مشمولان طرح می‌توانند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که قوانینی از این دست تا چه اندازه ملاک شایسته‌سالاری و نخبه‌پروری در کشور را با چالش رو به رو می‌کند؟ گفت: بدون شک هدف مجلس شورای اسلامی ورود افراد فاقد صلاحیت به کرسی هیئت علمی دانشگاه‌ها نیست؛ بلکه مشمولان این طرح باید در ابتدا از تخصص و توانایی لازم برای ورود به بدنه دانشگاهی برخوردار باشند تا در ادامه قوانینی از این دست تسهیلات و شرایط کافی برای استخدام دائمی آن‌ها را فراهم کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بررسی استقلال دانشگاه و رابطه آن با کارکردهای دانشگاه از دیدگاه اعضاء هیات علمی