سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گفت وگوی صریح با استاندار دولت دهم: اگر مشایی دور و بر احمدی نژاد باشد از صدفرسخی او رد نمی شویم


گفت وگوی صریح با استاندار دولت دهم: اگر مشایی دور و بر احمدی نژاد باشد از صدفرسخی او رد نمی شویم

خبرآنلاین/ متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

تناقض بودن با احمدی نژاد و نخریدن برچسب همراهی با مشایی، راهبردی است که امروز نزدیکان جبهه پایداری برای حضور در انتخابات آینده برگزیده اند. استاندار سابق چهارمحال و بختیاری هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اصغر عنابستانی استاندار چهارمحال و بختیاری در دولت احمدی نژاد بود و هم اکنون به عنوان مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد ۲۰۱۷ منصوب شده. انتصابی که اعتراض برخی از اعضای شورای شهر مشهد را در پی داشته و آنها گفتند صولت مرتضوی شهردار این کلانشهر قرار بوده دبیرخانه برای ستاد مشهد ۲۰۱۷ تعیین کند، نه اینکه یکی از چهره های پایداری نزدیک به خود را با این منسب بی سابقه به کار بگمارد.

هر چه که هست، عنابستانی، رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در دو دوره ۸۴ و ۸۸ بود که مزد زحماتش را با نشستن بر صندلی استانداری چهارمحال و بختیاری گرفت. اکنون او یکی از اشخاصی است که نزدیکی خود را به جبهه پایداری پنهان نمی کند و زمزمه هایی که از خراسان می رسد حاکی از این است که او قرار است از یک شهر این استان برای انتخابات مجلس، آماده شود.

او در گفتگوی خود با خبرگزاری خبرآنلاین که در غرفه این خبرگزاری در نمایشگاه مطبوعات صورت گرفت، گفت: اشخاص نزدیک به احمدی نژاد را عددی نمی داند و نسبت به این اشخاص، به شدت معترض است.

این موضعگیری او درست همان تاکتیکی است که بقیه اشخاص نزدیکی به جبهه پایداری از خود نشان می دهند: احمدی نژاد خوب است، مشایی بد است! موضوعی که همگان از آن اطلاع دارند، احمدی نژاد بدون مشایی مفهوم ندارد و مشایی بدون احمدی نژاد شناخته نمی شود. اوج این همگرایی را در معرفی اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری در هنگام ثبت نام نامزدها می تواند دید که احمدی نژاد با بالا بردن دست او، به تمام این خوب و بد کردن ها، جواب داد.
در ادامه گفتگوی ما را با این استاندار احمدی نژادی می خوانیم که حضورش در شهرداری مشهد مورد اعتراض برخی از اصولگرایان شورای آن شهر قرار گرفته و بازخوانی نوع نگاه او، نمونه ای از نزدیکان جبهه پایداری در شهرستانهای مهم و تاثیرگذار کشور است.

از جبهه پایداری مشهد چه خبر؟
این جبهه دارد تلاش می کند در وحدت اصولگرایی ساختار درست کند و حداقل به وحدت حداکثری برسیم.

ولی اصولگرایان که می گویند جبهه پایداری قصد ایجاد ضلع سوم مستقل را در مقابل آنها و اصلاح طلبان دارد؟
برداشت شما اشتباه است. اصولگرایان در سه ضلع که موتلفه، پایداری و ایثارگران باشند کاملا به فرآیند وحدت پایبند هستند و هیچ خبر جدیدی نداریم که در این باره بگوییم. برداشت شما اشتباه است. در مشهد این موضوع جدی تر است و همه قطبهای اصولگرایی یک سال است می نشینند و اگر به وحدت صد در صدی نرسند به وحدت حداقلی می رسند.

شما رئیس ستاد آقای احمدی نژاد در سالهای ۸۴ و ۸۸ در مشهد بودید. به نظر می رسد در روزهای گذشته از او برائت جسته اید. دلیل این چرخش شما چیست؟
در سال ۸۴ و ۸۸ یک اندیشه ای داشتیم که پای آن اندیشه ایستادیم که انقلاب به مسیر آرمانهای خود برگردد. احساس می کردیم در طیفهای چپ و راست، برخی وقتها در میدان عمل حرکتهایی که انجام می شود در مسیر اولیه انقلاب نیست و آن چیزی که ولایت امر می خواهد، از این میدان در نمی آید. برای همین به دنبال گزینه ای می گشتیم که آن گزینه ما را به ارزشهای اولیه انقلاب نزدیک کند. در آن مقطع ایشان را در این راه یافتیم و در آن مقطع کار درستی در حمایت از او کردیم. دوره ۸ ساله دولتهای ۹ و ۱۰ به نظرم بهترین دوره خدمتگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران بوده. بهترین خدمتها را به مردم انجام دادیم و کاملا قابل دفاع است. تنها دوره ای که اصولگرایان در صدر امور اجرایی بودند را این دوره می دانم و در گذشته سابقه نداشته اصولگرایان سکانداران جامعه شوند، ‌ولی در دولتهای گذشته احمدی نژاد این فرصت را برای عرض اندام مهیا دیدند.

احمدی نژاد که بارها گفت خود را اصولگرا نمی داند؟

اصولگرایان در این دوره بهترین فرصت اقدام را داشتند که قابل دفاع است. ما هم در سال ۸۸ و ۸۴ این وظیفه را دیدیم و الحمدلله پشیمان نیستیم. اصولگرایی را می توانیم دو جور ترجمه کنیم. یکی معنای نحله سیاسی است که احمدی نژاد از این باب خود را وابسته نمی داند. اما در جای جای عملکرد خود به رهبر معظم انقلاب اقتدا کرده است.

ولی به نظر می رسد تضاد مواضع ریاست جمهوری با رهبری را در دوره آقای احمدی نژاد به عیان دیدیم؟
آقای احمدی نژاد سال ۸۸ و ۸۴ با احمدی نژادی که شما می گویید فرق می کند. امسال تا سال آینده حرکت و تغییر و تحول بر اساس شرایط زمانه ممکن است تغییر کند. ما به احمدی نژاد دو سال آخر منتقد هستیم. نه از باب عملکرد نظام سیاسی کشور، در باب همین مسایل. البته نه به این شوری که می گویید در یک مقطعی ممکن است به ظاهر اتفاقی افتاد که برداشت شد احمدی نژاد با مقام معظم رهبری زاویه دارد، این درست است. ایشان نباید اینطور رفتار می کرد. من در مقطعی به دلیل همین انتقاد از استانداری چهارمحال و بختیاری معزول شدم و با حمایت وزیر وقت کشور در استانداری ماندم. آقای احمدی نژاد من را همینطور عزل کرد.

چطور می توانید توجیه کنید احمدی نژاد پیرو ولایت فقیه است در حالی که شعار بهار ایرانی سر می دهد؟ انگار بیشترین زاویه بین مقامات ارشد کشور در آن دوره بود؟
الان مرتب و پشت سر هم، اول بسیاری از سخنرانی ها اسم مقام معظم رهبری گفته می شود و تا آخر سخنرانی ۱۰ جا مخالف ایشان حرف می زنند. همین الان ۱۰۰ مورد می توان نام برد که خلاف رهبری در سطوح بالای نظام سخن گفته می شود و همه سکوت کردیم. این را ما قبول داریم که در مقطعی این مسایل در دوره آقای احمدی نژاد بود، ولی این که بیشترین مورد بوده نیست، امروز رهبری در مظلوم ترین دوران خود است و آن جمله ای که خانم فائزه هاشمی گفت در زمان احمدی نژاد بود که مقام معظم رهبری فقط رهبری کرد، کاملا درست است. در فضای سیاسی طوری حرف بزنیم که همه چیز بهم وصل نشود. احمدی نژاد متاسفانه در رفتارهای دو سال آخر خود برخی از اطرافیانش که در سال ۹۰ و ۹۱ شناخته شدند و ما انتقاد کردیم نباید اینها باشند، را رها نکرد.
من به عنوان انجمن اسلامی سال ۸۴ انتقاد می کردم و منتقد بودم. احمدی نژاد با روحیه خاصی که داشت برای دفاع از این اطرافیان که در حد و شان او نبودند، ولی فکر می کردند مظلوم واقع شدند، ایستاد و به این خاطر خیلی از یاران دلسوز خود را از دست داد و دورش خالی شد. ضعفش همین است. ما هم به ایشان همین را گفتیم. دوستی ما با ایشان پایدار است اما انتقادمان سر جای خودش است.

انتقاد بزرگی که به دولت احمدی نژاد وارد می شود موضوع گریز از قانون است و مسایل فسادهای اداری و مالی که برخی از متهمان و محکومان دادگاه شان برگزار شد، این ها در نگاه شما چطور قابل توجیه و دفاع است؟
دو بحث داریم، عملکرد دولت را باید به صورت کلی نگاه کنیم. دولت احمدی نژاد ۱۰۰ صفحه دیکته نوشته. شاید بیش از ۱۰ برابر سایر دولتها کار کرده و دیکته نوشته. من عدد و رقم دستم بود. فرض کنیم به اندازه دیگران غلط داشته باشد. پس یک دهم دیگران اشتباه کرده. وقتی ۱۰ برابر دیگران کار کرده، این اشتباهات طبیعی است. من معقتدم ایشان به اندازه دیگران اشتباه نکرده. یک خط سیر تلاش می کرد اشتباهات او را بزرگ کند. اتفاقی مانند کرسنت در سکوت برگزار می شود و شما ممنوعید حرف بزنید ولی موضوع ۳ هزار میلیاردی را به دولت وصل می کنند، در حالی که با هیچ سریشی این پرونده به دولت احمدی نژاد نمی چسبد.

شما انگار هنوز به احمدی نژادی بودن مفتخرید؟
بله، من افتخار می کنم.


یعنی شما هم بهاری باقی مانده اید؟
من ارتباطی با احمدی نژاد ندارم. طیف آقایان بهاری و کسانی که معروف به جریان انحرافی شدند، در حد و اندازه یک جریان نبودند. اندازه اطرافیان رئیس جمهور نبودند. بی خود این را بزرگ کردند تا احمدی نژاد را بکوبند.

ولی احمدی نژاد دست آقای مشایی را در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری بالا برد و او را نایب خود معرفی کرد؟
اندازه او، این نبود. آنها را کوچکتر از این می دانستیم. ایشان اطرافیانی را دور خود جمع کرد که اندازه شان اندازه دوست رئیس جمهور نبود. اگر این اشخاص که می گویید اگر دور احمدی نژاد باشند از صد فرسخی احمدی نژاد رد نمی شویم.

برای انتخابات قرار است اطرافیان احمدی نژاد محکم در صحنه حاضر شوند. شما در بین دوستان او جا می گیرید و به انتخابات می آیید؟
برای انتخابات مجلس هنوز تصمیم نگرفته ایم. جریان ما اگر پایداری باشد که برای انتخابات کار می کند و با ابزار وحدت کار می کند. سایر دوستانی هم که در تیر سال ۸۴ پای کار احمدی نژاد بودند و الان جزو پایداری نیستند، طیف اینها گسترده است و وارد می شوند. ما در مشهد با این دوستان نشست داریم و برای انتخابات برنامه داریم. بالاخره انتخابات یک اتفاق بزرگ در کشور است و باید از فرصت انتخابات استفاده کنیم برای اینکه حرفهایمان را به مردم بزنیم. برای همه انتخابات، طیفها برنامه دارند. آقای احمدی نژاد را نمی دانم. آن طور که می دانم برنامه ای ندارد.

یعنی قرار نیست دوباره با تخریب به دیگران رای جمع کند؟
جایی باید به عقیده من این حرفها حل بشود. آقای احمدی نژاد دو جمله که مناسب نبود و من در آن جمع بودم خطاب به دشمن و آمریکایی ها گفت که حالت توهین داشت. این دو جمله ۳ سال در رسانه ها بولد می شود بر علیه احمدی نژاد که اینطور نشان می دهند بر علیه منتقدان گفته. ولی آقای رئیس جمهور فعلی هیچ سخنرانی ای نیست که توهین به منتقدان خود نکند و بعد هم بگوید انتقاد آزاد است.

شما همین الان دارید انتقاد می کنید و کسی هم اعتراض نمی کند. پس آزادی چیست؟
من توهین نمی کنم. شخص اول مملکت در فضایی گرفتار شده که دوست دارد از او تعریف و تمجید کنید.

دوستان شما در مجلس، وزیر او را بی لیاقت و خائن خطاب کردند و تهدید کردند معاونش را در سیمان دفن می کنند. این به نظر شما توهین است یا انتقاد؟

هر کس توهین می کند کار خود را می کند، ولی از رئیس جمهور شنیدن توهین بد است. وقتی فضا را تنگ می کنید و دیگران را اجازه نمی دهید حرف بزنید، دیگران نیز می خواهند نشان دهند فضا تنگ است. این که کار درست است یا نه، بحث من نیست. فضا به شدت امنیتی شده است. اجازه صحبت به کسی داده نمی شود. یک همایش در مشهد دوستان ارزشی گرفتند که بگویند به آمریکا اجازه خدشه به منافع ملی ایران را نمی دهیم . به محض برگزاری فرماندار و معاون سیاسی عزل شد. این برخورد و روش نیست که برای همایشی که مجوز دارد، و در آن به جز ادب و تکریم به تیم مذاکره کننده چیزی گفته نشده، بلافاصله فرماندار و معاونش عزل شود. ما تصور می کنیم یک بار دیگر دولت کارگزاران را تکرار می کنیم ولی هوشمندانه تر.

شمااز آمار اقتصادی خبر دارید که بزرگترین شکاف طبقاتی و جهش عظیم تورم در دوره احمدی نژاد اتفاق افتاد و مردم به خاطر هزینه درمان زیر خط فقر مطلق رفتند؟
آمار در دسترس است. تنها دوره ای که ضریب جینی کاهش یافته، آن دوره است. اگر دولت آقای احمدی نژاد را می خواهید حساب و کتاب کنید سال ۹۲ یا ۹۱ را می گذارید معیار، این درست نیست! باید ۸ سال را ببینید. اتفاقا در دوره ای که قدرت خرید مردم افزایش یافته، دوره احمدی نژاد بوده.

با چاپ کردن اسکناس و ریختن آن در دست مردم، تورم به ۴۶ درصد رسید. این را هم یادتان نیست؟
نخیر میانگین تورم ۸ ساله را ببینید، اگر تورم داشته باشیم ولی قدرت خرید داشته باشیم بهتر است یا وقتی که مثل الان رکود باشد. بیکاری در استان ما در یکسال اخیر ۷ درصد افزایش یافته. معنی اش این است که از ۱۰۰ نفری که پارسال کار داشتند، امسال ۷ نفر بیکار شدند.

البته تعریف بیکاری چیز دیگری است و به نسبت بین کسانی که وارد بازار کار می شوند و فرصت های ایجاد اشتغال مربوط می شود که آمار رسمی باز هم مخالف حرف شما می گوید؟
نخیر، اتفاقا حرف من علمی است. در شهرک صنعتی کاویان مشهد، یکی از فعالترین شهرک ها، ۴۰ درصد واحدهای صنعتی تعطیل شده.

آیا جز این است که تحریمهایی که احمدی نژاد کاغذپاره خواند باعث این وضعیت شد؟
هنوز هم معتقدیم تحریمها کاغذپاره است چون امام ما گفته کاغذپاره است!مقصد ما که اقتصاد نیست. عزت ما با این وضع از دست رفته.

متوجهید مقام معظم رهبری برجام را که شما می گویید عزتمان را برده، تایید کرده اند؟
با شروط تایید کرده اند، اگر این شروط انجام شود، ما هم تایید می کنیم. ببینید چقدر مردم بیکارند. مردم همینها هستند که می بینید. بخش مسکن خوابیده، اشتغال خوابیده، کارخانه ها خوابیده، بعد می گویید تحریم است. این تحریم ۲ سال پیش نبود؟ آن زمان وقتی تحریم بود می گفتید دولت بی عرضه است. مگر آقای روحانی نگفت ۹۴ درصد اقتصاد ما داخلی است و باید آن را مدیریت کنیم. در دوره دولت ۸ ساله احمدی نژاد بهترین عملکرد اقتصادی را داشت.

چطور بهترین عملکرد را داشت که رشد اقتصادی به منفی ۶.۸ درصد رسید و تورم به ۴۶ درصد و همه کشورها ایران را تحریم کردند؟ این می شود بهترین عملکرد؟
وقتی با عدد و منطق حرف بزنید قصه عوض می شود. من در مقام پاسخگوی عملکرد دولت قبل نیستم. در مقام پاسخگویی به عملکرد خودم در استان چهارمحال و بختیاری هستم. اگر در کل تاریخ این استان به اندازه یک دهم زمانی که خودم بودم، کار شده بود حرفم را پس می گیرم. یک فضاسازی رسانه ای کردید و گروهی آمده اند تریبون را به دست گرفته اند که صبح تا شب به احمدی نژاد فحش می دهند.
با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بی ثباتی مدیریتی در دولت احمدی نژاد بیداد می کند! (مناظره رضایی با احمدی نژاد)