بازنشستگی دائم «تویوتا FJ کروزر»


بازنشستگی دائم «تویوتا FJ کروزر»پدال/ تویوتا در نمایشگاه دیترویت 2003 از یک SUV کانسپت با نام FJ کروزر که در ظاهر یادآور لندکروزرهای سری FJ40 بود پرده‌برداری کرد. به دلیل واکنش مثبت و استقبال مناسب از این کانسپت، تویوتا تصمیم به تولید انبوه آن گرفت و با رونمایی از نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه دیترویت 2005، تولید FJ کروزر قطعی شده و در سال 2006 به بازار آمد؛ اما پس از ورود به بازار از این SUV استقبال چندانی به عمل نیامد و به دلیل آمار فروش پایین، فروش آن از سال 2014 در ایالات‌متحده متوقف شد. بااین‌حال تولید FJ کروزر همچنان در سایت‌های ژاپن و استرالیا ادامه داشت و در این کشورها عرضه می‌شد؛ اما دیروز تویوتا رسماً اعلام کرد که تولید این خودرو فقط تا ماه آگوست (مرداد) امسال ادامه خواهد داشت و پس‌ازآن FJ کروزر برای همیشه با خط تولید خداحافظی خواهد کرد. بدین ترتیب تولید این SUV که به کشور ما هم وارد شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد پس از حدود 10 سال بدون معرفی جایگزین متوقف خواهد شد.
FJ کروزر از زمان عرضه در سال 2006 تاکنون فقط با یک موتور 4 لیتری V6 که در طول این 10 سال مورد به‌روزرسانی قرارگرفته به بازار عرضه‌شده است. این موتور در نسخهٔ فعلی 270 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو از طریق یک گیربکس 5 سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته این خودرو با گیربکس دستی 6 سرعته هم عرضه می‌شود و همچنین نسخهٔ ارزان‌تر دیفرانسیل عقب 2WD آن نیز قابل خریداری است.
FJ کروزر که فرم درهای عجیبی دارد بر روی نسخهٔ کوتاه شدهٔ پلت فرم مدل لنکروزر پرادو ساخته‌شده و در مدل اتوماتیک 4WD وزنی معادل 2123 کیلوگرم دارد. FJ کروزر یک SUV و آفرودر واقعی بود که با ظاهر منحصربه‌فرد و شکل خاص باز شدن درهای عقبی، ماشین جالبی بشمار می‌رفت. بااین‌حال ازآنجاکه فروش آن هیچ‌گاه به میزان مورد انتظار نرسید، تویوتا به تولید آن خاتمه خواهد دارد. هامر H3 و جیپ رانگلر از رقبای مستقیم FJ کروزر محسوب می‌شدند. FJ کروزر 2016 دو دیفرانسیل با گیربکس اتوماتیک هم‌اکنون در بازار استرالیا 46.990 دلار استرالیا (34.618 دلار آمریکا) قیمت دارد.





منبع: پدال


ویدیو مرتبط :
صعود شیب تویوتا لندکروزر vs تویوتا FJ کروزر