وظیفه‌ رسانه‌ها فراتر از اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار است


رییس کل دادگستری استان یزد در مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات، به نقش نظارتی رسانه‌های جمعی و مطبوعات اشاره کرد و گفت: این نقش باید بر اساس مبانی قانون اساسی و با رعایت حقوق عمومی مردم انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، محمدرضا حبیبی با اشاره به وضعیت اجتماعی امروز جامعه، وظیفه‌ رسانه‌ها را بسیار فراتر از امر اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار خواند و گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در جهت‌ دادن به افکار عمومی جامعه دارند.

وی به تاثیر رسانه‌ها در ترویج و گسترش فرهنگ بومی و مقابله با نفوذ فرهنگ بیگانه اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها در حوزه مسائل قضایی نیز با ارتقای شناخت حقوق قضایی مردم و توجه دادن جامعه به آسیب‌های اجتاعی و غیره می‌توانند در مقوله پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتباد و طلاق نقش بسزایی ایفا کنند.

به گفته‌ حبیبی، نظارت بر اعمال حکومت یکی از نکات مهم در مقوله‌ حقوق عمومی است که مهمترین بخش آن مربوط به نظارت مردمی می‌شود. یکی از ابزارهای اساسی تحقق آن، رسانه‌های جمعی و مطبوعات هستند که بر اساس قانون می‌توانند نقش بسیار مثبتی داشته باشند، هر چند که در این حوزه می‌توانند نقش منفی را نیز ایفا کنند.

رییس کل دادگستری استان یزد تاکید کرد: نقش نظارتی رسانه‌ها باید بر اساس اصل 24 قانون اساسی بر طبق مبانی قانون و با رعایت حقوق عمومی انجام شود.

وی اظهار کرد: اهمیت رسانه در جهت اطلاع رسانی و همچنین نظارتی و در باب نقد‌های سازنده باعث شده تا قانونگذار رسیدگی به جرائم مطبوعاتی را با حضور اعضای هیات منصفه پیش‌بینی کند.

حبیبی با اشاره به برگزاری علنی دادگاه مطبوعات خاطرنشان کرد: قضات این دادگاه نیز باید قبل از صدور رأی، نظرات مشورتی اعضای هیات منصفه که از صنوف مختلف هستند را اخذ کنند.

رییس کل دادگستری استان یزد در پایان متذکر شد: خوشبختانه استان یزد سالانه تعداد بسیار اندکی جرائم مطبوعاتی را شاهد است که این موضوع بیشتر به تعهد رسانه‌های استان به رعایت چارچوب‌های قانونی در این حوزه مرتبط است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انعکاس اخبار جایزه مصطفی(ص) در رسانه ملی