مراقب آسیب های مواد شوینده در خانه تکانی باشید


با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، خانه تکانی و تمیز کردن خانه را در پیش رو داریم که متاسفانه گاهی بدون خطر و ایجاد دردسر نیست.صدها ماده شوینده و پاک کننده در بازار وجود دارد. متاسفانه برخی از این محصولات در تماس با پوست و ریه موجب بروز واکنش هایی می شوند. شاید به ظاهر بعضی از مواد شوینده قوی، برای سابیدن خانه عالی باشند، اما می توانند سلامت شما را نیز بسابند!

 حوادث خانه تکانی ، آسیب های خانه تکانی ، خانه تکانی عید

دکتر طلعت قانع ،دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به آغاز نظافت و شستشوی خانه ها پیش از شروع تعطیلات نوروز که بر اساس سنت رایج در ایران انجام می شود؛ علاوه بر مراقبت از دچار شدن به حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، نسبت به استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی هشدار داد.

عدم توجه به توصیه ها می تواند خطرات جبران ناپذیری را در آستانه سال نو متوجه هموطنان نماید.در هنگام استفاده، برچسب روی بسته بندی در نور کافی مطالعه و سپس مصرف شود که استفاده از داروها و مواد شیمیایی د ر تاریکی می توانند خطر آفرین باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند بایسته است در هنگام استفاده از پنجره ها باز نگاه داشته شوند تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی ، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک ضروری به نظر می رسد .در خودداری از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده و لک بر الزام وجود دارد چرا که بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده هستند.

بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت به دلیل اینکه می توانند در صورت بلعیده شدن، تماس با پوست، چشم و یا تنفس، بسیار سمی باشند . همیشه بهتر است محصولات نامبرده را در ظرف اصلی آن نگهداری نموده هیچگاه آنها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکرد زیرا این عمل موجب مصرف اشتباهی توسط کودکان و در نتیجه مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

برای مراقبت از مسمومیت کودکان همواره پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را باید بست، همواره این نکته را باید به یاد داشت که، هیچ ظرف دربسته ای از دسترسی کودکان کنجکاو در امان نیست.

بهتر است کیف دستی، ساک خرید و کیسه های نایلونی دور از دسترس کودکان نگاه داشته شود چرا که این احتمال وجود دارد که وسایل محتوی کیسه توسط کودک بلعیده و یا ضمن بازی، روی صورت وی کشیده شده و موجب خفگی وی شود.

مدیر مرکز پاسخگویی 1490 در پایان از هموطنان خواست در صورت بروز مشکل با مرکز اورژانس 115 و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 1490 تماس برقرار نموده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.


ویدیو مرتبط :
مراقب کلسترول پنهان در مواد غذایی باشید!