در قسمت اول «معماي‌شاه» چه مي‌گذرد؟


تسنيم/ با پخش اولين قسمت از سريال تلويزيوني «معماي شاه» زندگي چهار گروه مختلف از مردم در سال‌هاي پاياني حکومت رضاشاه به تصوير کشيده مي‌شود. اين سريال به‌نويسندگي و کارگرداني محمدرضا ورزي و تهيه‌کنندگي علي لدني توليد شده است.
در حالي که گروه توليد مجموعه تاريخي الف ويژه «معماي شاه» به‌نويسندگي و کارگرداني محمدرضا ورزي همچنان در شهرک سينمايي غزالي مشغول تصويربرداري هستند، پخش اين سريال از جمعه هفته جارى، ساعت 22 در شبکه يک آغاز مى‌شود و قرار است غير از باکسهاى تکرار، بازپخش آن از يکى از شبکه‌هاى دو يا سه صورت گيرد.
معماي شاه در اولين قسمت خود که روز جمعه 15 آبان ماه ساعت 22 از شبکه يک سيما نمايش داده مي‌شود، ميزبان تعداد زيادي از هنرمندان تلويزيون، تئاتر و سينما در نقش‌هايي متفاوت و گوناگون است.
در اين قسمت بينندگان با مشاهده رويدادها و اتفاق‌هاي قسمت اول، بيشتر با حال و هواي اجتماعي داستان و شخصيت‌ها آشنا مي‌شوند. رويداد مهم و محوري قسمت اول معماي شاه بازگشت محمدرضا از قاهره به‌همراه فوزيه است و کنار اين رخداد، طيفي مختلف از شخصيت‌هاي اجتماع معرفي مي‌شوند.
گروه اول، افرادي هستند که با قدرت گرفتن رضاشاه در صحنه سياسي ايران، به‌مرور طرد و از گردونه قدرت خارج شده‌اند. «عليشاه» با بازي سياوش طهمورث و «محمدعلي فروغي» با بازي رضا ميرمعنوي جزو اين گروه هستند.
دسته دوم شخصيت‌هاي حاشيه‌نشين و بزهکار هستند. ثريا قاسمي در نقش «ملکه» و فتحعلي اويسي در نقش «زنداني» اين گروه را نمايندگي مي‌کنند.
طيف سوم «مردم عادي» هستند که دکتر احمد وزيري با بازي «سعيد نيک‌پور» در رأس آن‌ها قرار دارد.
گروه چهارم نيز درباريان هستند. «رضاشاه» با بازي جعفر دهقان و «محمدرضا» با بازي حسين نورعلي جزو اين دسته هستند.
بينندگان معماي شاه در اين قسمت شاهد نقش‌آفريني محمد ابهري در نقش «محمود جم»، علي شجره در نقش «علي پهلوي» برادر محمدرضا، سياوش مفيدي در نقش «متين‌دفتري»، فرزانه نشاط‌خواه در نقش «ملکه نازلي»، حديث فولادوند در نقش «فوزيه»، حسين توکلي در نقش «علي قوام»، فرشيد سلطاني در نقش «فريدون جم»، بهرنگ علوي در نقش «حسين فردوست»، رامبد شکرآبي در نقش «ارنست پرون»، گيتي ساعتچي در نقش «تاج‌الملوک مادر محمدرضا»، مژگان رباني در نقش «اشرف پهلوي» و شيرين ايزدي در نقش «شمس پهلوي» خواهند بود.
اين سريال 80قسمتي به‌تهيه‌کنندگي «علي لدني» در سيماي جمهوري اسلامي ايران ساخته شده است. 80 بازيگر اصلي، 520 بازيگر فرعي و بيش از 560 نفر از عوامل پشت دوربين از ارديبهشت سال 1391 تاکنون در ساخت اين اثر همکاري داشته‌اند.
اين سريال به مرور وقايع تاريخي، اجتماعي و سياسي ايران در فاصله سال‌هاي 1317 تا 1357 همزمان با دوران پهلوي دوم مي‌پردازد.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد


ویدیو مرتبط :
در میان دراویش چه می گذرد(قسمت اول)