فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



بهترین رمان چاپ‌شده‌‌ آمریکا در قرن 21 به ایران رسید


به گزارش خبرگزاری فارس، رمان «دنیای آشنا» نوشته‌ ادوارد پی. جونز با ترجمه شیرین معتمدی از سوی نشر «شورآفرین» منتشر شد.

ادوارد پی. جونز (1950- آمریکا) از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیست‌و‌یکم است که با رمان «دنیای آشنا»، ‌بارِ دیگر، صدای سیاهان را بلندتر و رساتر به گوش جهانیان رساند.

رمانی که عنوان برترین و بزرگ‌ترین رمان قرن را بر پیشانی خود دارد، و آن‌طور که والتون مویامبا، نویسنده، منتقد و استاد دانشگاه ایندیانا می‌نویسد: «از نظر من، دنیای آشنا، بهترین رمان چاپ‌شده‌‌ آمریکا در  قرن 21 است.» و جاناتان یاردلی منتقد و نویسنده‌ واشنگتن‌پُست و برنده‌ جایزه‌ پولیتزر نقدنویسی، رمان «دنیای آشنا» را «یک رمان عالی و فوق‌العاده» برمی‌شمرد که تاکنون در ادبیات داستانی آمریکا منتشر شده؛ رمانی که جایزه‌ حلقه‌ منتقدان ملی کتاب آمریکا، 2003، جایزه‌ پولیتزر 2004 و جایزه‌ ایمپک دوبلین 2005 را از آن خود کرد.

هم‌چنین «دنیای آشنا» فینالیست جایزه‌ کتاب ملی آمریکا، در سال 2003 نیز بوده است. از دیگر جوایز و افتخارات جونز، می‌توان به جایزه‌ پن‌همینگوی، پن‌مالامود، و نامزدی جایزه‌ پن‌فاکنر و کتاب ملی آمریکا اشاره کرد.

«دنیای آشنا»، داستانی درباره‌ دنیای سیاهان در آمریکای قرن نوزدهم است. داستان در سال 1855 در مزرعه‌ مرد سیاه‌پوستی به نام هِنری تاونسند می‌گذرد. او یک برده به دنیا آمده، اما حالا یک ارباب است. اربابِ سیاه به آینده‌ای می‌اندیشد با مزرعه‌ای پنجاه هکتاری با سی‌وسه برده‌ سیاه. او با برده‌ها به همان شکلی برخورد می‌کند که اربابِ سفیدپوستش ویلیام رابینز با او رفتار می‌کرده. داستان حول محور دو نفر می‌چرخد: هنری تاونسند، اربابِ سیاه، و برده‌ سیاهش، موسا، هرچند می‌توان به نوعی شخصیت اصلی داستان را هنری تاونسند برشمرد، اما او قهرمان رمان نیست، زیرا ویژگی‌های یک قهرمان را ندارد، بلکه شخصیت محوری داستان است که از زوایای مختلف مورد کنکاش قرار می‌گیرد. در کنار زندگی تاونسند، قصه‌های عاشقانه و کمدی شخصیت‌های دیگر نیز طی چند دهه روایت می‌شود، که داستان بر شخصیت محوری موسا می‌چرخد.

جان فریمن، منتقد ایندیپندنت درباره‌ جونز و شاهکارش می‌نویسد: «جونز در دنیای آشنا از سبکی موجز بهره می‌گیرد، و هرچه داستان پیش می‌رود، ریتم آن نیز تندتر می‌شود، و لحن نویسنده نیز جان می‌گیرد. جونز چنان با زبان بازی می‌کند و گاه در خلال داستان گریزی پرشور به گذشته و آینده‌ می‌زند که به ‌طرزی خیره‌کننده، قدرت تسلط بر قلمش را به رخ می‌کشد. و چنان آگاهی‌اش را با شکیبایی درمی‌آمیزد که به راستی چیزی کم از معجزه ندارد.»

هارپر پرننیال، منتقد گاردین نیز درباره‌ی این شاهکار می‌نویسد: «خوانش دنیای آشنا آسان نیست، اما یک تجربه‌ی قدرتمند و فراموش‌ناشدنی است.»

از شیرین معتمدی پیش از این در نشر شورآفرین رمان «روایت یک مرگ در خانواده» (برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر 1958) نوشته‌ی جیمز ایجی منتشر شده بود.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
خلاصه ست چهارم؛ ایران ( 21 ) - آمریکا ( 25 )