برنامه «الف» از پنجشنبه به روی آنتن شبکه چهار می‌رود


برنامه «الف» از پنجشنبه به روی آنتن شبکه چهار می‌رود

باشگاه خبرنگاران/ «الف» عنوان برنامه جدید شبکه چهار است که به سه بخش اصلی از پنجشنبه شب به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.
امیرحسین خلیل‌زاده کارگردان، تهیه‌کننده و مدیر هنری برنامه «الف» در خصوص چگونگی شکل‌گیری و ویژگی‌های این برنامه ؛ بیان کرد: «الف» یک مجموعه یا مجله تصویری است که پیش‌تر از این با عنوان «کاغذ رنگی» از شبکه چهار سیما پخش می‌شد که سری جدید آن با نام «کافه کتاب» تهیه می‌شد که بعد از پخش چهار قسمت آن، از پنجشنبه همین هفته با نام «الف» در بیست قسمت دیگر از ساعت 20:30 به روی آنتن خواهد رفت.

خلیل‌زاده اظهار داشت: این برنامه دارای سه بخش اصلی است که یکی از آن‌ها مصاحبه با نویسنده یا مترجم است که به صورت کلاسیک مصاحبه می‌شود. بخش دیگر «پیشخوان» نام دارد که ملاقات با چهره‌ها و اشخاص معروف و مشهور است که اهل کتاب هستند. به طور مثال ورزشکار یا هنرمندی که در هفته گذشته کتابی را مطالعه کرده، در مورد‌ آن گپ می‌زند. بخش سوم نیز ناگفته‌های ادبیات ایران و جهان و گزارش‌های ویژه است که به صورت ترکیبی اعم از اخبار تلخ و شیرین تقویمی هفته و رویدادهایی است که با توجه به مضامین متفاوت هفتگی تهیه خواهد شد.

وی بیان کرد: «الف» برنامه‌ای است که در گروه فرهنگ و هنر شبکه چهار تولید می‌شود. بخشی از آن تولیدی و بخشی هم هفتگی و اخبار و گزارش‌ها به روز خواهند بود. ارتباط پیامکی برنامه را نیز با بینندگان خواهیم داشت که همچنان در انتظار اسپانسر هستیم تا مسابقه‌ای را هم در برنامه ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه به هیچ وجه حالت گلخانه‌ای نداشته و دارای دکور نیست. از آنجا که پس زمینه کاری من فیلمسازی و مستندسازی است، تلاش کردیم برنامه از قالب تلویزیونی خارج شده و به صورت مستند و رئالیته اتفاق بیفتد تا پذیرش آن از جانب بیننده افزایش پیدا کند. بنابراین سعی کردیم در مکان‌های غیرمتعارف مانند کافه‌ها، اماکن فرهنگی و ... که به لحاظ بصری حس زیبایی‌شناسی را همراه داشته باشد.

کارگردان مستند «یک لقمه نان» تاکید کرد: اگر ما در صدد آن باشیم راجع به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی حرف بزنیم، به جای توصیه کتاب خواندن صرف با قرار گرفتن کتاب در یک فضای دلچسب و لذت‌بخش مانند یک نمایشگاه هنری، گالری خوب، کافه و یا خانه هنرمندی که زیباست و صحبت در مورد کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی را به روی بیننده خواهیم داشت.

امیرحسین خلیل‌زاده عنوان کرد: برای زیبایی‌شناسی کار به جای اینکه متکی به گرافیک و عوامل مصنوعی باشیم، بیشتر توجه به فرم تدوین و نوع تصویربرداری بوده است تا کار شکیل‌تر باشد.

وی در خصوص ساعت پخش برنامه «الف» گفت: فکر می‌کنم اگر ساعت 22 پخش می‌شد، بهتر بود؛ زیرا این برنامه یک برنامه جامعی است که مردم می‌توانند در آخر هفته بیننده آن باشند. البته لازم است تعدادی از قسمت‌های برنامه پخش شود تا آشنایی لازم با آن شکل بگیرد. این برنامه در پی به وجود آوردن یک فرم جدید از برنامه‌ای است که مخاطب را جذب کرده و متخصصین و فرهیختگان و کارشناسان هم با آن ارتباط خوبی را برقرار کنند.

وی در پایان گفت: این اولین برنامه‌سازی من در کل تاریخ چهار – پنج هزار دقیقه فیلم حرفه‌ای من است؛ اما اکنون متوجه می‌شویم که برنامه‌سازی برای تلویزیون بسیار سخت است. از این بابت که راضی کردن همه بسیار دشوار است.

گفتنی است؛ اجرای این برنامه را کیارش اشراقی برای اولین بار برعهده دارد. مدیر تولید و تصویربرداری: امیر مسعود خلیل‌زاده و محمد صادق مجیدی دستیار صدا و تصویر برنامه «الف» هستند.


ویدیو مرتبط :
حمید حامی- برنامه ی از در آمد تا فرود - شبکه مستند - پنجشنبه