تفاهم‌نامه همکاری در اجرای طرح مطالعاتی پرورش گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری امضا شد


با امضای تفاهم‌نامه پژوهشی بین استاندار گلستان و رییس جهاد دانشگاهی، طرح مطالعاتی پرورش گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله مطالعات ژنتیکی ماهیان خاویاری و اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن کلید خورد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا رییس جهاد دانشگاهی در جریان امضای این تفاهم‌نامه گفت: گلستان ظرفیت بسیار بالایی بویژه در زمینه طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی دارد که کمتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

دکتر حمیدرضا طیبی با اشاره به موضوعات این تفاهم‌نامه از جمله اجرای کارهای مطالعاتی در حوزه گیاهان دارویی، احیای درخت سرخدار، اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، مطالعات ژنتیکی ماهیان خاویاری و ... افزود: این طرح ها به صورت مطالعاتی توسط کارشناسان جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد تا با فراهم شدن زمینه اجرای آن، برای توسعه استان گلستان به کار گرفته شوند.

وی اظهار کرد: گلستان از جمله استان‌های کشور است که به سبب مزیتهای نسبی و کمتر استفاده شده، ظرفیت بسیار خوبی برای انجام امور مطالعاتی و توسعه دارد.

رییس جهاد دانشگاهی ابراز امیدواری کرد که این نهاد، فعالیت ارزنده‌ای در توسعه آینده استان گلستان داشته باشد و در ادامه افزود: زمینه‌های کاری را با مدیران دانشگاه‌های استان مطرح کرده‌ایم.

طیبی با اشاره به بحث ناباروری در استان گلستان خاطرنشان کرد: برای راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری استان گلستان مسؤولان استان باید از نظر تامین مکانی و تجهیزاتی جهاد دانشگاهی را کمک کنند.

استاندار گلستان نیز در این جلسه گفت: جهاد دانشگاهی از جمله نهادهای علمی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی دایر و امروز همه ما به نقش آفرینی آن در توسعه استان‌ها از جمله گلستان اعتقاد داریم.

دکتر حسن صادقلو با بیان این که امضای این تفاهم‌نامه کمک شایانی به توسعه استان در آینده خواهد کرد افزود: خاویار، اسب ترکمن، تدوین الگوی کشت گیاهی، گیاهان دارویی، دام و طیور، بیابان زدایی و معرفی درختان مناسب برای کشت در اراضی شیبدار از جمله اموری است که جهاد دانشگاهی می تواند با پژوهش و مطالعات زمینه شکوفایی بیشتر آن به منظور شتاب بخشی در توسعه استان را فراهم کند.

وی ادامه داد:گلستان در حوزه شرقی دریای خزر ظرفیت بسیار بالایی در تولید خاویار دارد و 50 درصد خاویار در گلستان تولید می‌شود اما متاسفانه مباحثی باعث شد که دچار رکود شود و این رکود هم به صورت یک میراث به ما رسیده است بطوریکه بیم انقراض آن جدی است و ما باید در صدد احیای آن که یکی از برندهای استان باشیم.

استاندار گلستان در خصوص تحقیق در مورد گیاهان دارویی در استان تصریح کرد:گلستان از لحاظ گیاهان دارویی یکی از ثروتمندترین استانهاست اما هنوز اکثر این گیاهان به صورت ناشناخته مانده است که تمام این کارها نیاز به تحقیقات و پژوهش دارد.

به گزارش ایسنا، این استان همچنین در حوزه پرورش اسب بویژه گونه‌های ترکمن فعال است و اساسا زندگی ترکمن‌ها که از جمله ساکنان این استان هستند با اسب عجین شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
امضا تفاهم نامه همکاری مشترک تجاری، اقتصادی بااکراین