سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افزایش کشت گیاهان گلخانه ای نیازمند دانش،بازاریابی و برنامه ریزی است


هم اکنون کمبود منابع آبی به عنوان یک چالش جدی در استان مطرح است به گونه ای که کاهش بارش به شدت منابع آبی را تحت تاثیر قرار داده و بر دغدغه مسئولان بیش از پیش افزوده است.
کارشناسان و صاحب نظران بر این باورند مصرف سرانه آب در بخش های صنعتی، خانگی و کشاورزی با وجود کم آبی در خراسان جنوبی بالاست و حدود 90 درصد این ماده حیاتی و کالای با ارزش در حوزه کشاورزی با حدود 35تا 40درصد مصرف می شود .
تعدادی از سفره های آب زیرزمینی به دلیل برداشت بیش از حد، خشک شد یا میزان آبدهی آن به حداقل ظرفیت رسید و تبعات منفی بحران کم آبی یا بی آبی منطقه را تهدید می کند.
در چنین شرایطی با توجه به توسعه کشت محصولات گلخانه ای در خراسان جنوبی که با بحران جدی آب رو به روست و میانگین بارندگی سالانه آن در 17سال گذشته به گفته وجه الله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی به 103 میلیمتر رسید می توان با کاهش مصرف آب بر بازدهی میزان تولید افزود.
دولت در سال های اخیر تلاش های زیادی برای ترغیب و تشویق کشاورزان به استفاده از شیوه های نوین آبیاری و توسعه کشت گلخانه ای انجام داد؛ اما گلخانه داران استان با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می کنند، کشاورزان معتقدند مشکلات مانع جدی کشت گیاهان گلخانه است و انگیزه ای به استفاده از این شیوه کشت ندارند.
** نبود اطلاعات کافی از نحوه کاشت گیاهان گلخانه سبب زیان است
مدیر مجتمع گلخانه ای شهرستان خوسف در گفت و گو با ایرنا نبود نیروی کار متخصص برای فعالیت در واحدهای گلخانه ای را یکی از مشکلات گلخانه داران ذکر کرد و افزود: نداشتن بی بهره ماندن از دانش روز گلخانه ای و نحوه کاشت سبب ضربه زدن به صنعت کشت گلخانه ای شده است.
صاحب نسق می گوید: در حال حاضر 22 واحد گلخانه در مجتمع گلخانه ای شهرستان خوسف فعال است، هشت واحد در این مجتمع در حال ساخت است.
وی از احداث و راه اندازی گلخانه پرورش قارچ به عنوان یک واحد پیشرفته در مجتمع خبر داد و گفت: کارهای زیربنایی این واحد انجام شده و منتظر تامین اعتبار داخلی برای لوله کشی گاز در مجتمع هستیم.
مدیر مجتمع گلخانه ای شهرستان خوسف ادامه داد: برای احداث این مجتمع تاکنون یک میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار مصوب شدکه هنوز اختصاص نیافته است در صورت تامین اعتبار بقیه واحد تکمیل و به بهره برداری می رسد.
به گفته وی عمده محصول مجتمع شامل خیار سبز، گوجه فرنگی( دو نوع کری و معمولی)، فلفل دلمه ای و سبزی است که یک واحد تولیدی قارچ نیز نزدیک به بهره برداری است.
** از ورود تولیدات گلخانه ای به استان جلوگیری شود
علی اصفهانی دیگر گلخانه داران مجتمع گلخانه ای خوسف عرضه محصول گلخانه های سایر استان ها با قیمت پایین را از جمله مشکلات گلخانه داران منطقه ذکر کرد و یادآور شد: محصولات مجتمع با کیفیت مطلوب برداشت می شود اما عرضه محصول استان های مجاور با قیمت پایین عامل رکود و مانع فعالیت گلخانه داران شده است.
وی با بیان اینکه میدان میوه و تره بار بیرجند به عنوان مرکز خراسان جنوبی مملو از میوه و سبزی سایر استان هاست، افزود: مردم به دلیل رکود فعالیت های اقتصادی در جست و جو ی کالا با قیمت پایین تر هستند، در چنین شرایطی تمایل اندکی به خرید محصول با کیفیت و ارگانیک نشان می دهند.
وی با اشاره به مشکل تامین سوخت و نبود گاز شهری در مجتمع عنوان کرد و گفت: هر گلخانه دار در هر دوره کشت 210 میلیون ریال بابت هزینه گازوئیل پرداخت می کند، این مساله سبب افزایش هزینه ها و کاهش درآمد گلخانه دار است.
این بهره بردار کشاورزی، امکان کنترل بهتر آفات و بیماری ها، اشتغالزایی، تولید محصول خارج از فصل زراعی، کیفیت بالا، تولید محصول بهداشتی و بازار پسند را از جمله مزایای کاشت گلخانه ای ذکر کرد.
اصفهانی با بیان اینکه کاهش مصرف آب را می توان دیگر مزایای کشت گیاهان گلخانه ای دانست، یادآور شد: متاسفانه در مجتمع گلخانه ای خوسف هر یک از گلخانه داران مجبور به خرید یک دستگاه آب شیرین کن جداگانه هستند که این عامل خود سبب ضرر و هدر رفت آب چاه مجتمع شده است.
وی خواستار تهیه یکدستگاه آب شیرین کن مرکزی در مجتمع شد و افزود: با توجه به اینکه توسعه کشاورزی و تولید پایدار به افزایش کارایی مصرف آب بستگی دارد بنابراین حرکت به سمت کشت گلخانه ای و نصب آب شیرین کن مرکزی می تواند راهگشای این مهم باشد.
به گفته گلخانه داران خوسف با توجه به قیمت بالای حامل های انرژی،ماهانه شش هزار لیتر سوخت تحویل آنها می شود، با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، آنها مجبور به تهیه سوخت با هزینه های بیشتری هستند .
** طرح گاز رسانی به مجتمع گلخانه ای خوسف در حال تکمیل شدن است
مدیر جهاد کشاورزی خوسف در ارتباط با گازرسانی به مجتمع گلخانه ای شهرستان افزود: با صرف یک میلیارد و 900 میلیون ریال تا در اصلی مجتمع لوله گذاری گاز شده است.
حسین اصغری ادامه داد: برای گاز رسانی به شبکه داخلی مجتمع 1.8میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که با تامین اعتبار مشکل تامین سوخت گلخانه داران نیز رفع خواهد شد.
وی در مورد استفاده از نصب دستگاه شیرین کن آب در مجتمع گفت: شرکت آب منطقه ای قول داد در صورت افزایش تعداد بهره برداران دبی آب را افزایش دهد، اما گلخانه داران به دلخواه نسبت به شیرین کردن آب اقدام می کنند که این عامل سبب بروز مشکل شد.
وی احداث دستگاه تصفیه آب مرکزی در مجتمع را یکی از اولویت ها دانست و اظهار کرد: برای تامین این دستگاه افزون بر پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است رایزنی هایی با سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی انجام شده است.
وی مجموع اعتبار جهاد کشاورزی خوسف را هفت میلیارد ریال ذکر کرد که 1.5میلیارد ریال آن اختصاص به گلخانه ها دارد.
همچنین مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص صدور سند مالکیت اراضی مجتمع گلخانه ای خوسف گفت: طبق ضوابط و مقررات، کمیسیون واگذاری مجاز است در مورد انتقال قطعی اراضی واگذار شده به اشخاص اقدام کند اما مکلف به انجام این کار نیست.
سید حسن موسوی نژاد ادامه داد: افرادی که بعد از ابلاغ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اقدام به درخواست زمین کردند مشمول این قانون می شوند و اراضی واگذار شده به آنها قابل انتقال نیست.
وی اضافه کرد: بنابراین درخواست متقاضیانی که طرح را به بهره برداری کامل رساندند و از شمول قانون مذکور خارج باشند درخواست آنها قابل بررسی در کمیسیون است.
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر 165 واحد گلخانه ای با 51 هکتار مساحت در استان دایر است که بیشترین تعداد گلخانه با 54مورد مربوط به خوسف ، 48 واحد در قاینات و 31گلخانه در شهرستان فردوس فعال است.
** 80 درصد تولیدات گلخانه ای به استان های مجاور صادر می شود
هاشم ولی پورمطلق محصولات گلخانه ای را شامل خیار سبز، گوجه فرنگی، آلئوورا ، گیاهان زینتی و قارچ با تولید سالانه شش هزار و 817 تن ذکر کرد که به گفته وی حدود 80 درصد این محصول به ارزش 17.5 میلیارد ریال به استان های همجوار صادر می شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 460 بهره بردار به صورت مستقیم و 920 نفر به صورت غیر مستقیم در مجتمع های گلخانه ای استان مشغول کار هستند.
وی اضافه کرد: 18 واحد گلخانه ای در مجتمع گلخانه خوسف و دو واحد در مجتمع نهبندان توسط فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی اداره می شود.
ولی پور مطلق امکان کنترل عوامل اقلیمی،استفاده بهینه از آب، تولید بیشتر ، استفاده از سیستم آبیاری نوین به دلیل بهره گیری بهینه از فضا به جای سطح ، کاهش خسارت با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی، ایجاد اشتغال و کمک به امنیت تولید مواد غذایی را از جمله مزیت های تولید گلخانه ای برشمرد.
وی ادامه داد: یکی از شرایط مطلوب استان برای کشت گلخانه ای، تعداد روزهای آفتابی است که میزان تولید را افزایش می دهد که استان پتانسیل کافی در این زمنیه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: برای رفع مشکل گلخانه داران مانند تامین سوخت، نبود بازار فروش، بروز زیان طوفان، سیل و گرما و... جلسات متعددی با صنعت و معدن و تجارت برای جلوگیری از ورود بی رویه محصولات گلخانه ای به استان، فعال کردن تعاونی های گلخانه ای و پیگیری بیمه محصولات گلخانه ای انجام شده است.
2047/7557
گزارش از رقیه محمدی

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آآموزش بازاریابی، مدرس بازاریابی، معلم بازاریابی، مجری پروژه های بازاریابی marketing plan، برنامه بازاریابی، آنالیز بازا