چرب‌زبانی کری برای سعودی‌ها: دوستی عربستان - آمریکا قوی‌تر از هر زمان دیگر است


وزیر امور خارجه آمریکا امروز (یکشنبه) گفت: دوستی ایالت متحده و عربستان قوی‌تر از هر زمان دیگری است و دو کشور برای پایان دادن به جنگ‌های سوریه و یمن همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از ترک عربستان با اشاره به توافق اتمی ایران گفت: ما به عنوان دو کشور دارای روابط بسیار قوی و مستحکم می‌توانیم در کنار یکدیگر همکاری داشته باشیم و هیچ چیز نمی‌تواند این روابط نزدیک میان دو کشور آمریکا و عربستان را تغییر دهد، چون ما به دنبال حذف تسلیحات جنگی در یک کشور در منطقه هستیم.

اظهارات کری برای کارمندان سفارت آمریکا در ریاض یک روز پس از در دیدار با مقام‌های کشور عربستان و حوزه خلیج فارس صورت گرفت.

وی ادامه داد: دستیابی به توافق برای رهایی از تسلیحات اتمی مسائل دیگر را نباید تحت‌الشعاع قرار دهد و ما همچنان با متحدان و دوستانمان در منطقه همکاری داریم. ایده‌های جدید برای برقراری صلح در یمن مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر این مساله تاکید کرد که "عربستان به تعهداتش برای همکاری با ما در زمینه برقراری ثبات در سوریه و از میان برداشتن تنش‌ها در این کشور متعهد است."

جان کری در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با عادل الجبیر، همتای سعودی خود نیز گفت: ما تفاهم نامه و توافقاتی را با تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس داریم، همچنین پایگاه‌های نظامی در برخی از این کشورها داریم و به تبادل نظامی با آنها می‌پردازیم، ما برنامه‌های آموزشی نظامی در کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه‌های ارتقای امنیت و اطلاعات انجام می‌دهیم. روابط میان آمریکا و کشورهای حوزه شورای همکاری خلیج فارس بر مبنای منافع و دفاع مشترک است و من بر این باورم که هیچ شکی در میان کشورهای حوزه شورای همکاری خلیج فارس وجود ندارد که آمریکا در کنار آنها برای مقابله با هرگونه تهدید خارجی می‌ایستد.

وی با اشاره به مساله سوریه گفت: ما به تفاهم نامه‌ای برای برگزاری نخستین دور مذاکرات صلح سوریه دست پیدا کرده‌ایم و این مذاکرات قرار است به زودی برگزار شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
روابط عربستان سعودی وهابی با اسرائیل و آمریکا (فتوکلیپ)