نگاه حاشیه‌نشینی به عرصه فرهنگ و هنر، نادرست است


رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه جدی و بیش از پیش به مقوله هنر گفت: نگاه حاشیه نشینی به عرصه هنر و فرهنگ رویکرد نادرستی است و باید جایگاه تاثیر گذاری هنر تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، علی لاریجانی سه‌شنبه شب در مراسم تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان استان قم با بیان اینکه ذائقه مردم ایران با فرهنگ و هنر عجین است، گفت: خوشبختانه در استان قم استعدادها و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظریات شهید مطهری درباره ارتباط روح با هنر و فرهنگ گفت: بر اساس این نظریه انسان‌ها دارای روح هستند و آن روح گاهی زنده، گاهی خسته، گاهی کسل و گاهی می‌میرد؛ از این رو، روح همیشه دارای یک حالت نیست و زمانی که از تکامل باز بماند می‌میرد.

لاریجانی با بیان اینکه جامعه همواره دارای روح جمعی است، تصریح کرد: این روح جمعی یک هویت به آن جامعه و ملت داده است و ملت‌ها از یک به هم تنیدگی روح برخوردار هستند که در نهایت این مساله هویت جمعی آن جامعه را رقم می‌زند. از طرفی دیگر همواره روح جمعی جامعه دارای یک تشخص است.

رییس مجلس با اشاره به مولفه‌های فطرت انسانی در یک جامعه گفت: قطعا هر فرد دارای استعدادهای متنوعی است که این استعدادها شامل امور علمی، ذوقی و اخلاقی است که این مساله یک امر عام بین همه انسان‌ها بوده؛ حال سئوال پیش می‌آید که چرا در برخی انسان‌ها و افراد برخی از این مولفه‌ها بلوغ پیدا کرده و در برخی این مساله رخ نمی‌دهد که در پاسخ باید گفت علت بلوغ در این حوزه‌ها برای افراد این بوده که زمینه رشد برای آن‌ها فراهم شده است.

لاریجانی با بیان اینکه رشد و بلوغ استعدادهای ذوقی به زمینه و عوامل بسیاری بستگی دارد، افزود: اگر جامعه‌ای بخواهد برای هر فرد یک نسخه عادلانه در این موضوعات بپیچد باید همه زمینه ها را برای آن ها فراهم کند؛ از این رو روح همه انسان‌ها می تواند دارای استعداد‌های ذوقی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق شعردوستی و هنر ایرانیان گفت: قطعا اگر به سابقه خودمان رجوع کنیم می‌بینیم که همیشه زندگی ایرانیان با شعر عجین بوده که این موضوع یک امر تصنعی نیست.

وی با اشاره به ظرفیت های استان قم در حوزه فرهنگ و هنر گفت: هنرمندان این استان از پس زمینه تمدنی در این بخش‌ها برخوردار هستند و خوشبختانه در جایی زندگی می کنند که محور تفکر شیعه، معارف اهل بیت و سکونت‌گاه مراجع و علمای بزرگ است که این مساله کمک می‌کند که در ایجاد شعر، ادبیات، داستان، رمان و سایر آثار هنری زمینه بلوغ فکری بیشتر فراهم شود.

لاریجانی ادامه داد: به طور حتم هر اثر هنری در خود یک اکتشاف حقیقت داشته و به نوعی پرده‌برداری از حقیقت از نهان آن اثر است.

رییس قوه مقننه بر لزوم توجه به حوزه فرهنگ و هنر در استان قم تاکید کرد و گفت: بر اساس اظهارات مسئولان اداره ارشاد اسلامی استان قم در رتبه‌بندی جزء ادارات درجه سه محسوب می‌شود حال با توجه به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه فرهنگ و هنر به نظر می‌رسد که وزارتخانه باید در جهت ارتقای جایگاه این اداره اقدام کند تا هنرمندان از مزایای این موضوع استفاده کنند.

وی با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت‌های هنری به ویژه حوزه تئاتر در استان قم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت تجهیز امکانات مربوطه اقدام کند، همچنین امیدوارم برای ارتقاء این بخش‌ها اعتبارات و بودجه‌های مناسبی در سطح ملی در نظر گرفته شود.

لاریجانی تصریح کرد: به طور حتم این مساله قابل پذیرش نیست که با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های استان قم در حوزه فرهنگ و هنر امکانات این بخش ضعیف باشد؛ از این رو امیدوارم با تغییر وضعیت کشور و خروج از تنگناها شرایط برای حمایت از حوزه فرهنگ و هنر فراهم شود.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: متاسفانه در وضعیت‌های مختلف کشور پس از انقلاب نگاه به هنر و فرهنگ حاشیه‌نشین بوده از طرفی دیگر این توقع اشتباه است که بخواهیم اقدامات و امور فرهنگی و هنری به سرعت جواب دهد، اما قطعا وقتی که این امور در درازمدت اثرگذار شد هویت‌ها را تغییر می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مقوله فرهنگ و هنر باید در متن جامعه قرار گیرد، گفت: مسئولان و متولیان این حوزه باید توجه بیشتری به اهداف و رفع دغدغه‌های هنرمندان داشته باشند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
هشدار پناهیان به فعالین عرصه فرهنگ و هنر