اجرای 157 نوازنده در جشنواره «کلاسیک تا معاصر»


پنجمین جشنواره‌ی موسیقی «کلاسیک تا معاصر» با مدیریت علیرضا مشایخی و فریماه قوام‌صدری دی‌ماه امسال آغاز به کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، این جشنواره با نگاهی بر آثار علیرضا مشایخی 5 و 6 دی‌ماه در تالار شهید آوینی و 9 تا 12 دی‌ماه در تالار رودکی با اجرای چهار ارکستر، دو تریو و هنرنمایی 157 نوازنده در قالب 55 اجرا و 83 قطعه برگزار خواهد شد.

دستیار علیرضا مشایخی درباره‌ی این جشنواره توضیح داد: جشنواره‌ی موسیقی «کلاسیک تا معاصر» اولین‌بار در سال 1386 توسط ارکستر تهران به مدیریت علیرضا مشایخی و فریماه قوام‌صدری در راستای تداوم بخشیدن به دوسالانه‌های آهنگسازی و تک‌نوازی پایه‌گذاری شد و آثاری از آهنگسازان قدیم و جدید روی صحنه رفت.

سعید علیجانی - رهبر ارکستر - ادامه داد: کمیته‌ی فنی و انتخاب آثار جشنواره شامل علیرضا مشایخی و فریماه قوام‌صدری است و کیفیت اجراها زیر نظر این دو هنرمند بررسی می‌شود. نحوه‌ی حضور شرکت‌کنندگان در این جشنواره نیز براساس معرفی هنرجویان از سوی استادان‌شان است.

او درباره‌ی ارکستر موسیقی نو که در این جشنواره روی صحنه می‌رود نیز توضیح داد: ارکستر موسیقی نو که سال‌هاست، تشکیل شده، قصد دارد موسیقی نو و معاصر را در میان توده‌های مردم ببرد. با توجه به ساختار ارکستر، آهنگسازان مختلف می‌توانند با آن همکاری کنند و در این راستا می‌توان به همکاری دکتر علی رادمان با این ارکستر اشاره کرد.

علیجانی با بیان این‌که ارکستر موسیقی نو در این جشنواره پنج قطعه اجرا خواهد کرد، از نیایش جواهری، صنم قراچه‌داغی و سپهر حسینی‌شاد به‌عنوان هنرمندانی نام برد که در این اجراها هنرنمایی خواهند کرد.

وی درباره‌ی ارکستر مجلسی باروک نیز که در این جشنواره شرکت خواهد کرد، توضیح داد: این ارکستر در سال 93 با حمایت و سرپرستی سیاوش ظهیرالدینی و شاگردانش پایه‌گذاری شد. این ارکستر نیز چهار قطعه اجرا خواهد کرد و هدفش اجرای موسیقی فاخر و کلاسیک است.

این هنرمند در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که جشنواره «کلاسیک تا معاصر» در مدت پنج سال گذشته تا چه حد توانسته به اهدافش برسد؟ گفت: اهداف جشنواره «کلاسیک تا معاصر» معرفی و ایجاد بستر برای موزیسین‌های جوان بوده است که دسترسی به اجرای عمومی برای آن‌ها راحت نیست. ما شاهد رسیدن به این دستاورد بوده‌ایم و خیلی از هنرمندان جوان برای اولین‌بار در این جشنواره روی صحنه می‌روند.

در نشستی که 30 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، رهبر ارکستر مجلسی شرق و ارکستر ریکوردر پارس - مهرداد تیموری - نیز گفت: فعالیت ارکستر ریکوردر پارس در راستای معرفی قابلیت‌های ساز ریکوردر است. ارکستر شرق را نیز سال 92 راه انداخته‌ام و از جوانانی که به موسیقی معاصر گرایش دارند، در آن بهره گرفته‌ام.

بلیت‌فروشی پنجمین جشنواره‌ی موسیقی «کلاسیک تا معاصر» از طریق سایت «ایران‌کنسرت» انجام می‌شود. البته درباره اجراهایی که در سالن شهید آوینی برگزار می‌شوند، ورود برای عموم مردم آزاد است.

به گزارش ایسنا، علیرضا مشایخی قرار بود در این نشست حضور داشته باشد، اما او که ناراحتی ریوی دارد و در استان البرز ساکن است، به توصیه پزشکان در این نشست شرکت نکرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اهداجوائزبرگزیدگان بخش تاریخ معاصر چهارمین جشنواره عمار