دیدار صالحی‌امیری با روسای آرشیو فدرال و کتابخانه پارلمان آلمان


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه سفر به آلمان با رییس آرشیو فدرال آلمان ملاقات و در خصوص راهکارهای توسعه همکاری های دو کشور در حوزه اسناد تاریخی مذاکره کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،‌ سید رضا صالحی امیری در ملاقات با مایکل هولمان با اشاره به وجود ٣٠٨٤ پرونده موجود در آرشیو ملی ایران پیرامون روابط ایران و آلمان گفت: آمادگی داریم در قالب همکاری مشترک نسخه دیجیتال این پرونده ها را در اختیار آرشیو فدرال آلمان قرار دهیم و در مقابل نسخه دیجیتال اسناد ایرانی موجود در آرشیو فدرال آلمان را دریافت کنیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه پژوهشگران برای تحلیل رویدادهای تاریخی نیازمند اسناد هستند تاکید کرد: آرشیوهای ملی نباید صرفاً به مخزنی برای نگهداری اسناد تبدیل شوند بلکه با ارائه اسناد به محققان و پژوهشگران باید در ارائه تصویری واقعی از رخدا های تاریخی به جامعه نقش آفرینی کنند.

صالحی امیری با تبیین برنامه میان مدت آرشیو ملی ایران برای دیجیتال سازی اسناد گفت: امیدواریم در قالب برنامه ای پنج ساله بتوانیم حداقل بیست درصد از اسناد ملی را دیجیتال کنیم و با توجه به تجارب موفق آلمان در فناوری اطلاعات علاقمندیم از همکاری آرشیو ملی آلمان در این حوزه بهره مند شویم.

در این ملاقات رییس آرشیو فدرال آلمان نیز ضمن ابراز تمایل برای توسعه همکاری های دو کشور در زمینه اسناد گفت: سیصد و سی کیلومتر سند در آرشیو فدرال آلمان نگهداری می شود که در قالب شش بخش اصلی نسبت به گردآوری و ارائه خدمات آرشیوی ایفای نقش می کند.

مایکل هولمان ضمن استقبال از پیشنهاد صالحی امیری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اسناد مربوط به سیاست خارجی در وزارت امور خارجه آلمان آرشیو می شوند در قالب برنامه ای اسناد مذکور را گردآوری و به همراه سایر اسناد ایرانی موجود در آرشیو فدرال آلمان برای تبادل با آرشیو ملی ایران فراهم خواهیم کرد.

در پایان این ملاقات طرفین برای تبادل هیاتهای کارشناسی نیز توافق کردند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی عصر چهارشنبه ضمن ملاقات با رییس کتابخانه پارلمان آلمان از این کتابخانه نیز بازدید کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کتابخانه و مرکز آرشیو