فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



روایت قاری نوجوان کشورمان از تلاوت قرآن در ایوان نجف/ تلاش برای ایجاد نوآوری در تلاوت


خبرگزاری فارس- گروه فعالیت‌های قرآنی: «امیرمهدی قربانی» قاری نوجوان کشورمان از استان تبریز و 13 ساله است که از 5 سالگی با کمک مادرش حفظ قرآن را آغاز کرد.

تلاوت و حفظ قرآن در خانواده این قاری تبریزی نهادینه شده است به طوری که افراد خانواده از هر زمانی برای تدبر در آیات الهی استفاده می‌کنند بر همین اساس امیرمهدی قربانی نیز به سمت حفظ قرآن پیش رفت و پس از کسب توانمندی‌هایی در این عرصه با طرح ملی تلاوت آشنا شد و یادگیری تلاوت قرآن کریم را آغاز کرد.

به گفته این قاری نوجوان کشورمان، قرارگیری در مسیر قرآن کریم نه تنها موجب بهره‌مندی از هدایت الهی می‌شود، بلکه مسیر پیشرفت را نیز برای افراد هموار می‌سازد.

 

 

وی که تاکنون 9 جزء از قرآن کریم را حفظ کرده است، اهمیت دادن به معانی آیات الهی را یکی از مهم‌ترین دلایل تأثیرگذاری تلاوت بر مخاطبان می‌داند و می‌گوید: برای اینکه تلاوت بر افراد تأثیرگذار باشد باید با معانی آیات نیز تسلط داشت و متناسب با معانی تلاوت کرد.

 

تلاوت امیرمهدی قربانی در ایوان نجف

 

قربانی که همراه با کاروان شوق تلاوت برای شرکت در مرحله نهایی این رقابت‌ها به کربلا اعزام شد، در حرم امام علی(ع) تلاوتی فاخر ارائه کرد به طوری که بسیاری از زائران و مجاوران با شنیدن صدای این قاری نوجوان کشورمان مبهوت شده و اشک از دیدگانشان سرازیر شد.

 

 

در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با «امیرمهدی قربانی» قاری نوجوان کشورمان از استان تبریز تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

 

قرارگیری در مسیر کلام الهی را با حفظ قرآن کریم آغاز کردم

آقای قربانی چه شد که به فعالیت‌های قرآنی وارد شدی؟

در خانواده ما توجه به امور دینی و قرآنی بسیار اهمیت دارد به طوری که من زمانی که کمتر از 4 سال داشتم همراه با مادرم به تلاوت‌های اسایتد قرآن کریم گوش می‌دادم؛ صوت این تلاوت‌ها آنقدر برایم جذاب بود که مادرم برای اینکه مرا آرام کند تلاوت قرآن پخش می‌کرد. پس از آن هم مادرم تلاش بسیاری می‌کرد تا بتوانم در مسیر قرآن قرار بگیرم بر همین اساس قرارگیری در مسیر کلام الهی را با حفظ قرآن کریم آغاز کردم.

از چند سالگی حفظ قرآن را آغاز کردی؟

 حدود 5 سال داشتم که به کمک مادرم حفظ کلام وحی را از سوره‌های کوچک آغاز کردم. وقتی در آن زمان یک سوره را به صورت کامل حفظ می‌کردم بسیار خوشحال می‌شدم به طوری که هر لحظه آن سوره را می‌خواندم و لذت می‌بردم؛ اما بازی‌گوشی‌های کودکی مانع پیشرفتم در حفظ سایر سوره‌ها می‌شد و نمی‌توانستم زمان خاصی را به حفظ اختصاص دهم؛ بر همین اساس، شاید حدود یک سال حفظ جزء 30 به طول انجامید تا اینکه پس از ورود به مدرسه برنامه‌هایم منظم‌تر شد و با حمایت‌های مادرم توانستم محفوظات خود را تثبیت و به ادامه حفظ بپردازم.

 

می‌خواهم حافظ کل قرآن شوم/ در کنار حفظ به تلاوت هم می‌پردازم

تاکنون موفق به حفظ چند جزء از قرآن کریم شدید؟

حدود 9 ساله بودم که برای حفظ قرآن کریم مشتاق‌تر شدم و سعی کردم کلام وحی را با سرعت بیشتری پیگیری کنم که به لطف خداوند تاکنون علاوه بر جزء 30 اجزای اول تا هشتم قرآن کریم را حفظ کرده‌ام که امیدوارم به زودی حفظ کل قرآن کریم را به اتمام برسانم.

برای حفظ قرآن از تلاوت کدام اساتید استفاده می‌کنید؟

از صوت تلاوت‌های استاد پرهیزکار چرا که ترتیل ایشان آهنگین و ساده است.

 

چه شد که از حفظ قرآن به سمت تلاوت کلام الهی پیش رفتید؟

یک روز چند نفر از سوی طرح ملی تلاوت به مدرسه ما آمدند و از افراد علاقه‌مند به یادگیری قرآن آزمون گرفتند. من هم که در عرصه‌های قرآنی بودم در این آزمون شرکت کردم و موفق به کسب حدنصاب نمره شدم و در نهایت توانستم در مجمع قاریان تبریز با طرح ملی تلاوت همراه شوم.

البته به خاطر اینکه در حال حفظ قرآن بودم قرائت قرآن برایم آسان‌تر بود و برای پیشرفت باید بیشتر به تقلید می‌پرداختم و به سبک اساتید متمرکز می‌شدم که با راهنمایی‌های اساتید و استفاده از تلاوت‌های قاریان برجسته مصری توانستم به مرور زمان به جایگاه مطلوبی برسم.

 

 

نحوه یادگیری تلاوت قرآن در کلاس‌های قرآنی که می‌رفتید، چگونه بود؟

در ابتدا روخوانی و روان‌خوانی قرآن را می‌آموختیم که با توجه به اینکه اجزایی از قرآن کریم را حفظ بودم و با کلمات و برخی آیات الهی تسلط داشتم در این زمینه با مشکلی روبرو نشدم. پس از آن هم تا ترم 5 به ترجمه و مفاهیم می‌پرداختیم و اکنون هم تلاوت تقلیدی کار می‌کنیم و کم‌کم قرار است به نوآوری در تلاوت بپردازیم که امیدواریم در این زمینه موفق شوم.

البته در کنار کلاس‌ها از جلسات استاد حسین قربانی نیز بهره می‌گیرم. در این جلسات نکات ارزنده‌ای مطرح می‌شود که مرا برای ارائه تلاوتی بهتر کمک می‌کند.

برای اینکه در عرصه تلاوت هم پیشرفت خوبی داشته باشی، از تلاوت کدام اساتید بیشتر استفاده می‌‌کنید؟

اوایل بیشتر تلاوت‌های استاد «منشاوی» را گوش می‌دادم و تقلید می‌کردم اما اکنون از سبک استاد «مصطفی اسماعیل» تقلید می‌کنم. البته تلاوت‎های امین پویا هم دوست دارم و چند بار از تلاوت‌های این قاری کشورمان استفاده کردم.

 

 

تلاوت در ایوان نجف برایم غیرقابل تصور بود/ بهترین تلاوتم در حرم امام علی(ع) اجرا شد

شما به مرحله نهایی مسابقات شوق تلاوت راه یافتید و در سفر کاروان به عراق حضور داشتید؛ خاطره‌ای از این سفر دارید؟

این سفر بهترین سفرم بود. تاکنون به کربلا نرفته بودم اما به لطف خداوند و قرآن به کربلا مشرف شدم که این‌ها همه از عنایات ائمه اطهار(ع) است. البته بهترین خاطره من هم تلاوت در محافل انس با قرآن کاروان شوق تلاوت در اماکن مقدس بود. ما در این سفر از کربلا، نجف و کاظمین محفل انس با قرآن داشتیم که من در روز شهادت حضرت زهرا(س) در حرم امیرالمؤمنین(ع) تلاوت کردم.

 

 

تلاوت در ایوان نجف برایم غیرقابل تصور بود. اصلاً فکر نمی‌کنم روزی بتوانم در این مکان مقدس تلاوت کنم و تلاوتم آنقدر مورد استقبال زائران قرار بگیرد تا جایی که بسیاری از افراد دور ما حلقه بزنند و تشویق کنند.

 

 

 تلاوت خودت در محافل انس با قرآن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدتی بود که صدایم گرفته بود به طوری که وقتی اوج می‌گرفتم صدایم خش داشت. در حرم امام حسین(ع) که تلاوت کردم حس خیلی خوبی داشتم. در محفل انس با قرآن در حرم امام علی(ع) دیگر گرفتگی صدا نداشتم و می‌توانم بگویم بهترین تلاوتم در ایوان نجف اجرا شد.

من در حرم امیرالمؤمنین(ع) سوره مبارکه «فاطر» را تلاوت کردم چرا که آمادگی بیشتری داشتم که خوشبختانه تلاوتی خوبی شد و از آن راضی بودم.

 

 

وقتی به صورت جدی وارد عرصه‌های قرآنی شدید، چه تغییر در زندگی خود احساس کردید؟

انس با قرآن کریم برای افراد دستاوردهای زیادی به ارمغان می‌آورد، البته این انس باید دائمی باشد به طوری که در هر لحظه خداوند را در زندگی خود حس کنیم. من هم در زندگی سعی می‌کنم از دستورات قرآن استفاده کرده و آن‌ها را به کار بگیرم.

من از کودکی وارد فعالیت‌های قرآنی شده بودم و با شنیدن به کلام وحی بزرگ شدم. قرارگیری در مسیر قرآن به من ثابت کرد که اگر در قرآن تدبر کرده و به آن عمل کنیم شامل هدایت الهی می‌شویم.

 

حرکت در عرصه‌های قرآنی نه تنها مانع پیشرفت نیست بلکه محرکی برای ادامه فعالیت است

برخی هم تصور می‌کنند اگر در کنار درس به حفظ یا تلاوت قرآن بپردازند به درس‌هایشان لطمه وارد می‌‌شود در حالی که کاملا برعکس است چرا که من هنگامی که در کنار درس، قرآن می‌خوانم آرامشی در وجودم حس می‌کنم که مرا برای یادگیری درس‌هایم یاری می‌کند. امیدوارم هدایت الهی همیشه شامل حال ما شود و خداوند هیچ‌گاه ما را به حال خود مگذارد.

 

 

چه توصیه یا پیشنهادی برای دوستان و همسالان خود دارید؟

از همسالان خود می‌خواهم که در مسیر قرآن قرار بگیرند و بدانند که خداوند مسیر هدایت و سعادت را به ما نشان داده است بنابراین ما وظیفه داریم این راه را شناخته و در آن مسیر حرکت کنیم؛ در غیر این صورت در راه گمراهی و شیطان قرار خواهیم گرفت.

البته این نکته هم باید متذکر شوم که افراد نباید تصور کنند وقتی چند بار در جلسه قرآن شرکت می‌کنند باید سریع به خوبی تلاوت کند بلکه تلاوت زیبا با تمرین و تکرار و توجه به نکات ارزنده اساتید محقق می‌ش 


ویدیو مرتبط :
تلاوت متفاوت قاری نوجوان کشورمان در مسابقات بین المللی