بودجه سال 95 چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارد؟


می توان مبتنی بر گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دیدگاه های کارشناسان درباره لایحه بودجه سال 95 و پیشنهادهای الحاقی کمیسیون تلفیق و سایر نمایندگان مجلس که در صحن علنی به تایید رسیده است، به بررسی نسبت قانون بودجه سال 95 با اقتصاد مقاومتی پرداخت.

به گزارش شفاف، 31 فرودین، بررسی لایحه بودجه سال 95 در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و بودجه ۹۷۸ هزار میلیارد تومانی سال آینده برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد . در نتیجه، می توان مبتنی بر گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دیدگاه های کارشناسان درباره لایحه بودجه سال 95 و پیشنهادهای الحاقی کمیسیون تلفیق و سایر نمایندگان مجلس که در صحن علنی به تایید رسیده است، به بررسی نسبت قانون بودجه سال 95 با اقتصاد مقاومتی پرداخت. البته قبل از انجام این کار ضرورت دارد ابتدا به این سوال مهم پاسخ دهیم که دلایل اهمیت بررسی قانون بودجه سالیانه چیست و چارچوب کلی و نکات مهم لایحه بودجه سال 95 چه بوده است؟

دلایل اهمیت بررسی قانون بودجه چیست؟

دولت برای اجرای مأموریت هایی که از سوی مردم به آن محول شده است باید: اولا، منابع لازم را از اقتصاد به شیوهای مناسب و به مقدار کافی جمع آوری کند، ثانیا: این منابع را به طور مسئولانه، کارآ و اثربخش به اولویت های عمومی تخصیص دهد. این فرآیند که در طی یک سال مالی در جریان است، «بودجه ریزی» نام دارد. حال اگر این فرآیند را به طور موقتی متوقف کنیم و از آن یک عکس بگیریم،این تصویر که یک برش از فرآیند مزبور است، یک «سند بودجه» خواهد بود. مسئله اساسی بودجه ریزی این است که منابع همه دولتها محدود است. بر چه مبنایی باید تصمیم گرفت که یک واحد پول را مثلا به جای برنامه آموزش به برنامه بهداشت و درمان یا دفاع اختصاص داد؟ کاربردهای بودجه ریزی عبارتست از:

الف- برنامه ریزی کوتاه مدت و تعیین اولویت ها، ب- توزیع اعتبارات بین اولویت ها، ج- مدیریت مالی دولت و شرکت های دولتی، د- اعمال جهت‌گیری های ملی و منطقه ای، ه- ابزار تحلیل روابط قوای مجریه و مقننه، و- شاخصی برای توانایی های دولت در تجهیز و تخصیص منابع برای اجرای مأموریت ها. از سوی دیگر، فارغ از مسائل اجرایی و عملیاتی، «بودجه» به عنوان طرح عملکرد مالی دولت به عاملان اقتصادی، سیاسیون، مردم و ... علامت می دهد که دولت از لحاظ اقتصادی و مالی برای سال آینده چه برنامه ای دارد و چگونه جهت گیری خواهد کرد (سند علامت دهی). اما فارغ از همه اینها، مهم ترین کارکرد بودجه، استفاده از آن به عنوان «سند سیاستگذاری» است. سند بودجه کل کشور از دو جزء کلی تشکیل می شود که عبارتند از:

الف) بودجه عمومی، ب) بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت. ماهیت، کارکرد و مأموریت های


ویدیو مرتبط :
توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی در بودجه سال 95