۹۴ درصد از اتومبیل‌های شخصی در سال ۲۰۴۰ از سوخت‌های فسیلی استفاده خواهند کرد


با سرعتی که رشد فناوری‌های نوین از خود نشان می‌دهند و اخباری که از شرکت‌های اتومبیل‌سازی‌ چون تسلا می‌خوانیم انتظار ما از آینده‌ی صنعت خودروسازی و سوخت‌های مصرفی تغییر کرده است. با این حال گزارش‌های منتشر شده در مورد پیش‌بینی آینده‌ی سوخت‌های فسیلی تغییر محسوسی را تا سال ۲۰۴۰ نشان نمی‌دهند. با زومیت همراه باشید.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش سالیانه‌‌ی خود پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۴۰ میلادی ۹۴ درصد از ناوگان حمل‌ونقلی از سوخت‌های فسیلی استفاده خواهند کرد. در همین گزارش تصریح شده که تنها یک درصد از خودروهای سال ۲۰۴۰ را خودروهای الکتریکی تشکیل داده و خودروهای هیبریدی با سوخت پایه‌ی فسیلی نیز نزدیک به ۱۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم که بدون هیچ‌گونه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در بخش باتری‌های خودروهای الکتریکی نمی‌توان انتظار بالا رفتن سهم بازار این گونه از ماشین‌ها را داشت. بنابراین تغییرات صورت گرفته در این حوزه برای مسئولین نفتی جهان خطری را برای آینده‌ی سوخت‌های فسیلی نخواهد داشت. همچنین این گروه پیش‌بینی کرده که سوخت‌های هیدروژنی و سوخت‌هایی با گاز طبیعی به دلیل هزینه‌های بالای تولید و نبود زیرساخت‌های مناسب نمی‌توانند تاثیر محسوسی بر روی آینده‌ی سوخت‌های فسیلی بگذارند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که فروش خودروهای هیبدریدی افزایش و میزان آلایندگی این ماشین‌ها حالت بهینه‌‌تری به خود می‌گیرند. با این حال تقاضا برای سوخت‌های فسیلی تا ۲۵ سال آینده به دلیل توسعه‌های اقتصادی در کشورهایی مثل چین و هند افزایش خواهد یافت.

البته باید به آمار منتشر شده توسط اوپک با دیده‌ی شک نگریست؛ چرا که سازمان منتشر کننده‌ی این آمار حیات خود را به تجارت نفت و سوخت‌های فسیلی وابسته می‌بیند. از طرف دیگر نمی‌توان نقش خودروهای الکتریکی در حمل‌و‌نقل شهری و بین شهری و پیشرفت‌های چشم‌گیری که در این حوزه صورت گرفته را انکار کرد.

در همین زمینه نیز مسئولین ایالت کالیفرنیا در آمریکا اعلام کرده‌اند که خودروهای فروخته شده تا سال ۲۰۳۰ باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند. بنابراین استراتژی شرکت‌های خودروسازی باید با اهداف مسئولین کالیفرنیا و احتمالا کل ایالات متحده همسو و هم‌راستا با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی باشد. در نتیجه ایرادی که می‌توان بر گزارش جدید وارد دانست توجه کم این سازمان به تحرکات سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کاهش وابستگی خود به سوخت‌های غیرپاک است. 


ویدیو مرتبط :
سوخت فسیلی